Thursday, May 29, 2008

ISLAM HAD HARI DIHARAMKAN?

Seronok bila baca berita kisah ISLAM HAD HARI DIHARAMKAN DI SELANGOR. Kerajaan Selangor mengharamkan sebarang aktiviti atau program yang dikaitkan dengan label Islam Hadhari. Apabila ditanya kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang, Timbalan Ketua Menteri menyatakan hasrat untuk mengikuti jejak langkah Selangor.

Namun begitu, Mufti Perak yang pernah mengeluarkan kenyataan menyokong Islam Hadhari yang dicetuskan Pak Lah, mahu kerajaan selangor kaji dulu sebelum bertindak mengharamkannya kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat. Kalau merujuk kepada kenyataan Mufti Perlis pula, beliau meminta agar kerajaan menghentikan konsep Islam Hadhari kerana ia mengelirukan Umat Islam. Macam mana ni? Boleh dikira Khilaf ulama' juga ke? Satu setuju, satu tak setuju. Aku yang tak berapa pandai pun tahu bahawa setiap urusan yang tiada asalnya dari agama, maka ia tertolak. Kata nabi sallallahu alaihi wasallam yang maksudnya, "Barangsiapa yang merekacipta/mengada-adakan dalam urusan kami ini(agama) apa-apa yang bukan darinya(agama), maka ia adalah tertolak." Kata Ulama', hadis ini merujuk kepada apa-apa perkara baru dalam urusan agama yang tidak ada sandaran dalil sama ada dari Qur'an mahu pun Sunnah, maka ia adalah BID'AH yang sesat!!! Islam Hadhari ni suatu konsep yang tak pernah pun disebut oleh ulama'-ulama' terdahulu, sama ada salaf mahupun khalaf. Dan ia pula merupakan istilah agama. Maka aku cukup yakin ia adalah BID'AH ISTILAHI. Maknanya istilah islam hadhari itu sendiri merupakan bid'ah yang sesat. Bukan prinsip-prinsip di dalamnya.

Cadangan aku: Lebih baik DYMM YDPA Sultan Mizan panggil mesyuarat raja-raja yang turut dihadiri juga oleh mufti-mufti agar bincang dan buat keputusan berkenaan istilah ini. Itupun kalau Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tak mahu mengkaji baik buruknya istilah Islam Hadhari yang diagong-agongkan puak amno ni. Kalau Majlis Jawatankuasa Fatwa ada maruah, maka dipersilakan keluarkan kenyataan keputusan mesyuarat majlis agar rakyat tidak terkeliru dan berbalah soal istilah itu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails