Wednesday, May 14, 2008

Pertukaran Besar-Besaran Lepas SUKMA2008

Sebelum ini, aku pernah dedahkan Mad Said pecat Ikram Penyelidik Kanan MB Deris 24 jam notis. Bukan setakat itu sahaja, Sajulia bini nombor 2 dia pun kena juga. Di zaman kegemilangan Deris al Hadhari, ada 3 mastermind, atau pemikir penting dalam pemerintahan dan percaturan politik Terengganu. Idea2 yang hebat pun daripada 3 orang ini iaitu Dr Azmi Omar TDI (bekas pensyarah KUSZA yang pernah berkhalwat dengan pelajarnya, akhirnya jadi bini dia), Dr Ramzi Zubir dan Ikram. Ikram dah 'out'. Dr Ramzi dah kalah bertanding di Rhu Rendang. Tinggal Dr Azmi yang masih berada di pejabatnya bersebelahan dengan Tabung Haji K.Trg.

Mad Said dijangka akan pecat Dr Azmi dan tukar semua Pegawai Kanan Tadbir Negeri yang dikaitkan dengan Deris al Hadhari. Antaranya SUK Mokhtar Nong dan Timbalan SUK Wan Nawawi. Memang Mad Said pernah berucap depan pegawai2 tadbir bahawa dia tak akan tukar pegawai2 tadbir ini. Tapi kita sama-sama tengok sama ada Mad Said tahan atau tidak dengan pegawai2 balaci Deris. Pentadbiran akan jadi lebih sukar sekiranya Mad Said tidak selesaikan pegawai2 tadbir yang bermasalah. Mana2 pegawai tadbir yang sebulu dengannya pula ditempatkan di lokasi2 selamat. Jahani yang pernah di'jeruk'kan di Jabatan Bekalan Air di zaman Deris, sekarang ditempatkan di tingkat 8 Wisma Darul Iman (Jantung Kakitangan Awam Negeri), tapak Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (KPSU) Bahagian Kewangan. Jahani terkenal sebagai seorang pegawai yang banyak membawa idea2 baru di tempat kerja, sebenarnya tidak disenangi oleh orang2 umno termasuklah JKK di Kemaman, tempat beliau pernah bertugas kerana di'cop' penyokong kuat Pas. Balaci2 Umno tingkat 8 mula marah2 dalam diam kerana Jahani. Mereka hairan kenapa Mad Said bawa masuk Jahani ke lokasi strategi dalam pentadbiran negeri? Menurut sumber, Mad Said lah orang politik yang bertanggungjawab menyerapkan Jahani sebagai Pegawai Tadbir Negeri.

Antara yang dipercayai Mad Said lagi ialah Wan ahMAD Wan Muda .Dia sebelum ini KPSU sudah dilantik jadi SU sulit Kanan MB. Wah...Naik tocang jawabnya. Wan Ahamad inilah Bapak Konspirasi dalam mengawal penempatan pegawai dan kakitangan kerajaan negeri Terengganu. Dia boleh cipta cerita2 yang tak ada jadi ada untuk memburuk2kan pegawai tadbir negeri. Ni orang yang amalkan falsafah Machiavelli-"The End Justifies the Mean", Tujuan menghalalkan cara. Membodek cukup kuat. Mad Said kena berhati2 dengan dia. Semua kakitangan dah tau peranannya cukup besar untuk merosakkan kerjaya kakitangan negeri. Kepala otak cukup cerdik tetapi digunakan untuk selamat diri sendiri dan hancurkan hidup orang. Prinsipnya konon2 pegawai yang betul2 'non partisan'. 'Serve for the government of the day'. Dengar2 kata, sejak duduk di tingkat 16 ni, kuasanya melebihi SU Politik MB. Kalau macam ni la gaya pegawai tadbir, baik berhenti kerja, bertanding politik. Pilihanraya lalu tak nak bertanding. Ataupun Deris tak berkenan kot. Tahun 1999 dulu dengar kata masuk 'shortlist' tapi tak lekat. Dia ni TALAM DUA, TIGA MUKA. Zaman Pas memerintah pun, dia buat baik pada pemimpin pas. Dia tipu tingkat 16 dengan ilmu Perintah Am dia, orang politik boleh percaya. Dia menyebabkan kegagalan kerajaan Pas melantik kakitangan di beberapa unit seperti Unit Pembangunan Insan dan Urusetia Penerangan Negeri sebagai kakitangan kontrak, kontrak mahupun sementara. Yang digunapakai ialah istilah 'ad hoc' dengan alasan tiada waran perjawatan yang cukup. Ini semua usaha2 untuk menjatuhkan Pas. Tiba2, zaman Umno ni, boleh pula kerajaan lantik kakitangan unit komunikasi negeri secara sementara dan ada yang diserapkan tetap. Tidak timbul lagi istilah 'Ad hoc'.

Bakal SUK yang disebut2 ialah Abdul Razak Ismail, sekarang ini jadi Pengarah Tanah dan Galian. Beliau tidak begitu menonjol sejak zaman Deris lagi kerana mengambil sikap berkecuali. Dulu beliau mempunyai hubungan agak baik dengan pemimpin politik pas di zaman pemerintahannya. Beliau sempat menjadi Pegawai Daerah Kuala Terengganu. Khabar2 angin ini menyebabkan Dato' Mazlan Ngah, Pegawai Kewangan Negeri tidak senang duduk. Begitu juga dengan Wan Nawawi yang berangan nak jadi SUK. Mereka antara orang yang berpotensi jadi SUK tetapi memandangkan Wan Nawawi di'cop' pro Deris, maka tak ada 'can' la jawabnya.

Saat pertukaran pegawai tadbir negeri merupakan detik berdebar bagi mereka kerana ada yang bencikan pertukaran kerana menyusahkan hidup mereka terpaksa bersusah payah menguruskan pertukaran anak2 yang masih bersekolah dan isteri bekerja, terpaksa berjauhan dengan isteri. Kalau isteri seorang guru, terpaksa urus pertukaran isteri sekali. Ia juga merupakan saat berdebar kerana posisi yang bakal diletakkan nanti akan memberi gambaran prestasi seseorang pegawai itu di mata Tingkat 15(SUK) dan tingkat 16(MB).

Harap Mad Said fikir masak2 sebelum tukar orang. Tapi kalau aku jadi Mad Said pun, aku tukar cepat2. he, he....

No comments:

Related Posts with Thumbnails