Thursday, December 31, 2009

NAZRI AZIZ KATA WANITA UMNO BODOH


Sinar Harian, Edisi Terengganu, mukasurat N7 hari ini(1 Januari 2010), bertajuk "BUKAN SALAH SAYA:NAZRI".

Pergerakan Wanita UMNO mendesak Nazri Aziz letak jawatan kerana ketidakhadiran wakil rakyat2 UMNO dalam sidang parlimen 14 Disember lalu ketika pengundian meluluskan Bajet 2010.

Jawapan beliau mudah sahaja, "Bukan saya yang patut lepaskan jawatan, tetapi wakil rakyat yang tidak hadir perlu letak jawatan dan memohon maaf." Beliau juga menuduh wanita UMNO tidak faham bidang tugas.

WANITA UMNO BODOH

"Tindakan mereka kurang bijak. Mereka tidak faham tugas saya sebagai individu bertanggungjawab terhadap kerajaan bukannya parti. Sekiranya tidak faham, jangan bercakap dan bertindak seperti orang bodoh."

AHLI PARLIMEN UMNO PERLU LETAK JAWATAN

"Saya tidak bersalah dalam hal ini dan yang patut disarankan letak jawatan bukannya saya, sebaliknya wakil rakyat yang tidak hadir di parlimen, itu adalah tanggungjawab mereka sebagai Ahli Parlimen." katanya.

XPDC DAKWAH PEMUDA PAS

Semalam, aku jalan2 di Taman Shahbandar, tengok suasana malam tahun baru. Tak pernah lagi hayat aku sambut malam tahun baru. Hasrat cuma nak lihat sejauh mana sambutan rakyat Terengganu terhadap tahun baru masihi ni. Kurang lebih jam 10.30 malam aku sampai. Jalan sudah agak 'jammed'. Bunyi macam ceramah politik sayup kedengaran di tempat parking. aku yang mencari2 tempa parking, terpaksa berlabuh dekat Pasar Kedai Payang. Sesampai di Tmn Shahbandar, aku terperasan ada beberapa pemuda yang sedang mengedarkan risalah.

Tiba2 aku disapa salah seorang daripada mereka. "Assalamu'alaikum, bang. Selamat Tahun Baru. Orang Muda Geng Kita." katanya sambil mengukir senyuman yang telah di'program'kan. Aku buat2 tanya walaupun sudah mengagak mereka dari Pemuda Pas; "Ni apa ni?" Jawap salah seorang pemuda berambut pendek berpakaian baju t hijau, " Kami dari Pemuda Pas Terengganu buat XPDC DAKWAH." Ringkas jawapan beliau tetapi ia sudah cukup bagiku untuk memahami apa yang mereka sedang lakukan.

Aku kagum dengan pemuda2 Pas yang sanggup tahan malu untuk bertemu dengan orang ramai semata2 utk berdakwah. Aku baca risalah tersebut, ada logo, "Orang Muda Geng Kita", ada kata2 nasihat yang diselangi dengan hadis dan ayat al Qur'an.

Itulah pemuda harapan agama...

Wednesday, December 30, 2009

GILIRAN 'BUNUH WATAK' NIK AZIZ


Di saat kisah Erdogan dan Pro Ulama' sudah agak dingin, timbul kisah Politik anak beranak Tok Guru. Tok Guru Presiden Pas sudah tidak diserang lagi. Sekarang 'senapang' diacu kepada Tok Guru Nik Aziz dan keluarga. Apalah nasib Dua Tok Guru Pas ini. Lepas satu, satu isu melanda.

Sesiapa yang mengikuti rentetan isu sejak setahun dua ini, akan mudah sampai kepada kesimpulan bahawa ianya dirancang rapi oleh pihak tertentu untuk menjatuhkan dua tonggak kepimpinan Ulama' dalam Pas. Bermula dengan Pertandingan jawatan Timbalan Presiden Pas pada Muktamar Tahunan di Ipoh Perak 2008 yang dihidangkan dengan isu Kerajaan Perpaduan, ia tidak berhenti setakat itu sahaja. Perancangan itu terus berjalan dan berjalan hinggalah sampai ke tahap hari ini, di mana senapang tidak lagi diacukan kepada Presiden, Timbalan Presiden, dan Setiausaha Agong, tetapi ia tepat menghala ke batang tubuh Pemimpin Kerohanian Tertinggi dalam Parti Islam SeMalaysia PAS iaitu Mursyidul Am sendiri.

'Character Assassination'

Apa yang berlaku kepada kedua-dua tokoh ini adalah hasil dari pelaksanaan kaedah 'character assassination' dalam dunia politik. Memang benar dalam dunia politik, 'There is no permanent friend and there is no permanent enemy in politics.' Semalam boleh jadi anak murid, hari ini mungkin musuh. Hari ini mungkin lawan, esok mungkin kawan. Watak Ustaz Nasarudin Mat Isa yang cuba dimatikan pada tahun 2009 dalam kisah 'blockbuster' ini tetapi gagal. Padahal Muktamar tahun 2007 dahulu, puak-puak Husam lah yang beria-ia benar mengangkat Ustaz Nasaruddin jadi Timbalan. Walau bagaimanapun, Muktamar akan datang, di mana pemilihan baru akan berlangsung, watak itu bakal disingkirkan. Manakala Tok Guru Presiden yang melepasi ujian getir 'character assassination' itu nampaknya tidak mudah goyah kedudukan beliau yang masih kuat pengaruh di akar umbi dan di kalangan sebahagian pimpinan tertinggi.

Oleh itu, 'Plan B' mesti dilaksanakan seberapa segera. Dalam pujian, ada sindiran. Dalam sanjungan, ada kecaman. Begitulah nampaknya tindakan Husam untuk menjatuhkan Nik Aziz, yang dianggap Gurunya itu. Teguran yang tidak 'direct' menyebut nama Tok Guru itu seolah-olah semacam suatu kaedah yang baik dalam menegur seorang pimpinan tertinggi. Bak kata Nabi s.a.w., "Sebaik-baik teguran adalah sindiran". Tetapi kita harus ingat Husam menggunakan media alternatif yang dikatakan sangat berkesan dalam dunia politik hari ini. Bukannya tegur dalam mesyuarat atau majlis dalaman parti!

Sewaktu sebahagian pimpinan Pas pusat seronok dan konsisten menyerang Tok Guru Presiden, mereka benar-benar bergantung pada jubah Tok Guru Mursyidul Am. Sekarang tidak lagi. Apabila Tok Guru Mursyidul Am sudah nampak lemah dan semacam mahu 'rebah', mereka cuba usahakan agar Tok Guru cepat-cepat rebah. Dengan harapan, apabila Tok Guru Mursyidul Am 'rebah', lebih mudah untuk singkirkan Tok Guru Presiden dari jawatannya dengan alasan pro Umno(Kerajaan Perpaduan), dengan 'projek'kan agar memegang jawatan Mursyidul Am yang baru. Kemudian, apabila kerusi Presiden kosong, mudahlah untuk Husam yang bijak itu bertanding jawatan Presiden. Blog-blog pro Husam yang sentiasa setia berkhidmat untuk tuannya akan mengukuhkan persepsi dunia politik tanahair bahawa Pas perlukan pemimpin baru yang berkarisma, bersemangat, bijaksana dan bijaksini macam dia.

Kalau kita benar-benar celik mainan politik ini, mudah sahaja buat kesimpulan bahawa memang tujuan Husam ingin menjatuhkan Tok Guru Nik Aziz. Kalau tidak masakan baru sekarang ditegur? Kenapa selama ini tidak? Bukankah Ariff Fahmi itu sudah bertahun-tahun pegang jawatan itu? Kemudian kenapa pula diheboh-hebohkan dalam blog beliau? Bukankah lebih baik ditegur secara berdepan? Ataupun Husam tidak sanggup bertentang mata dengan Tok Gurunya?

Sebenarnya Husam 'serang' Tok Guru kesayangannya di saat dia sudah tahu bahawa Tok Guru tahu apa yang dia rancang. Lihat bagaimana tindakan Tok Guru 'menggugurkan' dua Setiausahanya, Anuar Bakri Haron(SU Politik) dan Mohd Saiba Yaakob(SU Akhbar). Demi menjaga nama baik parti dan kerajaan negeri, kedua-dua setiausaha beliau meletakkan jawatan masing-masing dengan alasan tersendiri. Mohd Saiba dikatakan letak jawatan kerana tamat kontrak sebulan lagi. Maknanya kontrak tidak akan disambung lagi. Manakala Anuar Bakri pula, menurut Tok Guru sendiri, letak jawatan kerana anaknya di hospital. Alasan ini tidak masuk akal. Jarang orang letak jawatan kerana anak masuk hospital.

Pembaca nilailah sendiri.

Tuesday, December 29, 2009

PAS BOHONGI UMAT ISLAM, KETEPI HUDUD?


Saya merujuk kepada berita Sinar di mukasurat T2 hari ini (30 Disember 2009), yang bertajuk 'Pas bohongi umat Islam, ketepi Hudud". Kenyataan yang dkeluarkan oleh Ketua Penerangan Umno Terengganu, Razali Idris itu seolah-olah menggambarkan merekalah yang paling cakna terhadap hukum Islam. Ini samalah dengan kaedah Umno di negeri-negeri Pakatan Rakyat memerintah, mereka seolah-olah berjuang untuk menegakkan Islam di negeri terbabit.

Nampaknya kaedah menyerang tindak tanduk Pas dan melagakan dengan dasar parti sudah disepakati di seluruh negara. Tujuannya satu sahaja iaitu cuba mendatangkan syak dalam hati penyokong dan ahli Pas tentang keikhlasan Pimpinan Pas memperjuangkan Islam. Kerja buat orang rasa syak wasangka ini asalnya kerja syaitan dan iblis. Nampaknya Umno mewarisi kerja-kerja syaitan ni. Kalau benar mereka yang mahu membela Islam, sudah lama mereka laksanakan hudud dan qisas. Sepanjang 52 tahun merdeka, pernahkah nampak Umno bersungguh nak laksanakan Islam? Daripada undang-undang tertinggi dalam negara iaitu Perlembagaan Persekutuan, hinggalah kepada pelaksanaannya, amalan kehakimannya, pentadbirannya, sistem pendidikannya, sistem ekonominya, adakah ia melambangkan jiwa yang cintakan Islam? Inilah tandanya Umno sangat tebal dengan sikap HIPOKRITnya.

Tajuk di bawah pula, "Pemuda UMNO cabar DAP terima negara Islam" merupakan kenyataan yang dikeluarkan oleh Saudara Apli Yusof, Setiausaha Pergerakan Pemuda UMNO Terengganu. Nampak sangat kebimbangan mereka terhadap Pakatan Rakyat yang semakin utuh dan mendapat tempat di hati rakyat.

Soal DAP menerima negara Islam atau tidak sudah tidak timbul lagi apabila masing-masing sudah boleh duduk sebaris untuk membentuk sebuah Pakatan Rakyat yang utuh dengan resolusi yang disepakati bersama. Cuba selidiki resolusi yang dibuat, adakah mana-mana bahagian yang bercanggah dengan Islam?

4 Resolusi tersebut ialah:
1)Demokrasi yang telus dan tulen,
2)Memacu ekonomi berprestasi tinggi,
3)Keadilan sosial dan pembangunan insan dan
4)Hubungan persekutuan - negeri dan dasar luar negara.

Tidak ada sama sekali yang bercanggah dengan tuntutan Islam. Bahkan pernyataan resolusi itulah yang menjadi tuntutan Islam sebagaimana yang difirman oleh Allah dalam ayat ان الله يأمر بالعدل و الاحسانyang bermaksud,"Sesungguhnya Allah menyuruh supaya berlaku adil dan berbuat baik.." Titik persamaan antara parti dalam Pakatan Rakyat ialah mahukan keadilan, dengan menolak kezaliman yang diamalkan dalam kerajaan yang dipimpin oleh Umno BN.

Soal slogan "Membangun Bersama Islam" yang ditukar dengan "Pas for All," ini merupakan soal pendekatan melalui istilah. Ia sekali-kali tidak merubah dasar Pas.

Soal hudud yang ditimbulkan Razali adalah isu lapuk. Umum sudah tahu bahawa Pas adalah 'PARTI ISLAM SEMALAYSIA'. Satu Malaysia sudah tahu perkataan Islam ada dalam nama PAS. Ia tidak mungkin dibuang. Ia bukan Parti Melayu, bukan juga parti mana-mana bangsa lain. Ia parti Islam yang menerima semua bangsa. Ini yang tidak ada pada Umno. Umno tidak syaratkan ahlinya mesti Islam tapi wajib Melayu! Dalam Islam pula, hukum Hudud adalah sebahagian daripada elemen perundangan Islam. Banyak lagi elemen lain seperti Qisas dan Ta'zir. Penggunaan ta'zir sangat luas skopnya apabila gugur syarat penggunaan hudud dan qisas dek kerana sukarnya memenuhi syarat itu. Kalau tidak menyebut perkataan hudud sekalipun dalam mana-mana ceramah dan himpunan Pakatan Rakyat, PAS tetap bawa Islam. Kalau DAP dan penyokong PAS yang bukan Islam sudah boleh menerima Islam yang dibawa oleh PAS, kenapa perlu bimbang lagi sebab Islam itu sendiri lebih luas daripada Hudud.

Inilah pendekatan yang baik dalam dakwah Islam yang dibawa PAS. Menggunakan pendekatan yang berbeza berbanding dahulu bukan bermakna menggadai prinsip. Bahkan ia lebih menunjukkan kematangan dalam berpolitik. Itu adalah perkara biasa. Ini menandakan Pimpinan PAS berjiwa besar dan boleh bertolak ansur dengan rakan seperjuangan dalam Pakatan Rakyat. Semangat inilah yang diperlukan untuk menumbangkan Umno Barisan Nasional yang tidak mahu berhijrah meninggalkan kezaliman, penyelewengan dan segala yang busuk dalam Umno.

Monday, December 21, 2009

YB ALIAS BAKAL MB TERENGGANU


Semalam kecoh Dewan Undangan Negeri Terengganu dengan pertikaman lidah antara Adun Umno dengan MB Mad Said. YB Alias Abdullah, Adun Alor Limbat dan YB Din Adam, Adun Bukit Besi mengasak Ahmad Said dengan soalan2 dan tuduhan sengaja menganaktirikan kawasan dun yang diwakili oleh Adun Umno yang menjadi musuh politiknya (walaupun sesama Umno). Sehingga YB Alias berpesan, "Kalau marah kepada wakil rakyat, jangan dendam kepada rakyat."

Manakala YB Din Adam pula mempertikaikan beliau tidak mengetahui mengenai sebuah syarikat pengendali dan keluasan lombong bijih besi di Bukit Besi yang Kerajaan Negeri luluskan, sedangkan beliau berupakan wakil rakyat di situ.

Episod baru pendedahan penyelewengan demi penyelewengan akan berlaku di arena politik Terengganu. Dun Terengganu yang sebelum ini hanya mendengar suara pembangkang sahaja, akan berubah suasana. Kali ini kita dapat menyaksikan Adun2 Umno akan menyerang Menteri Besarnya. 'Serangan' kali ini agak agresif dan penulis merasakan ia adalah suatu perancangan teliti untuk menjatuhkan Ahmad Said pada sidang dun kali ini. Penulis berharap biarlah Ahmad Said jatuh dan biar Allah buka hatinya untuk masuk Pas. Mungkin ramai pengikut dan kaum kerabatnya akan menyusul kemudian.

Krisis Kepimpinan Umno Terengganu tak dapat dibendung lagi. Ahmad Said terpaksa terima hakikat bahawa hayat politiknya sebagai Menteri Besar tidak lama. Ia bakal berkubur sedikit masa lagi. Sudah tentu Ahmad Said mempunyai perancangannya sendiri. Lebih2 lagi setelah kembalinya bermunajat kepada Allah di hadapan ka'abah. Barangkali beliau memohon ilham bagaimana ingin menyelesaikan masalah politiknya sekembalinya dari tanah suci itu. Kekadang Allah tidak beri sebagaimana yang kita minta. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk diri kita sesuai dengan keperluan kita, bukan sesuai dengan kehendak nafsu kita. Barangkali letak jawatan lebih baik untuk Ahmad Said, dan barangkali mengisytiharkan diri keluar Umno juga lebih baik untuk Ahmad Said. Tapi ia keputusan yang sangat sukar dan getir buat seorang ahli politik seperti beliau. Ia perlukan 'strong will'. Di sinilah perlunya peranan orang seperti Ustaz Harun Taib, Abdul Wahid Endut, Dr Syed Azman dan kawan2 pembangkang mendekati al mala' seperti Ahmad Said yang sedang tersepit untuk bersama-sama dengan perjuangan Islam.

ALIAS BAKAL MB?
YB Alias pula mengambil kesempatan untuk menonjolkan dirinya sebagai hero kumpulan 10 budak hitam agar 'melayakkan' dirinya untuk mewarisi takhta Menteri Besar yang bakal ditinggalkan Ahmad Said nanti. Orangnya yang dikatakan 'bersih' oleh pengikut2nya, adalah insan paling layak dalam kepimpinan Umno Terengganu untuk menggantikan Ahmad Said sebagai Menteri Besar. Idris Jusoh dan Rosol Wahid terpaksa menerima hakikat bahawa Sultan sesekali tidak akan menerima mereka sebagai Menteri Besar. Antara insan lain yang merasakan diri mereka layak ialah Dato' Rahin yang suaranya halus bak buluh perindu. Inipun tidak akan dapat sokongan padu daripada seluruh kepimpinan Umno negeri. Begitu juga Razif yang dikatakan berpotensi untuk menjawat jawatan MB itu, masih mentah lagi dalam dunia politik sepak terajang Umno Barisan Nasional. Maka selepas tolak campur, tolak campur, balik semula kepada Alias Abdullah. Sumber risikan dari kawasan beliau sendiri mengatakan anginnya sangat kuat bertiup bahawa Alias dapat sokongan hampir padu daripada ahli-ahli Umno.

Kita tunggu dan lihat lagi seterusnya. Penulis akan terus mencari2 info terkini dari sumber2 dalaman. Sekian.

Monday, December 14, 2009

Rosol Wahid Mengaku Umno Lemah

Penulis terpanggil untuk ulas Berita mukadepan SinarHarian versi Terengganu yang bertajuk, "MELAYU LEMAH". Wartawan Sinar melaporkan bahawa Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Negeri, Datuk Rosol Wahid yang memberi komen terhadap isu pimpinan DAP mempersoalkan peruntukan yang besar untuk pembinaan masjid.

Katanya "Isu ini tidak sepatutnya berlaku kerana turut menyentuh Perlembagaan tetapi saya percaya ini disebabkan PARTI MELAYU CUKUP LEMAH sehingga timbul keberanian mereka berbuat demikian."

Jelas Rosol merujuk kepada Umno. Umum mengetahui bahawa memang Umno semakin lemah. Tapi Rosol bertindak tidak cerdik apabila mengakui betapa lemahnya Umno @ parti melayu kepada media. Sebenarnya Rosol dan geng2nya lah yang melemahkan Umno di Terengganu. Penulis rasa Ahmad Said boleh bersetuju dengan pendapat ini. Kalau kita imbas kembali, maka kita akan jumpa muka Rosol dalam media arus perdana, membuat kenyataan menolak kepimpinan Dato' Ahmad Said sebagai Menteri Besar. Kelemahan kesatuan Umno terserlah hinggalah kini. Beliau tidak sedar Umno Terengganu menuju kehancuran apabila beliau bersama Idris Jusoh membina team sendiri untuk menghancurkan masa depan Ahmad Said. Usaha mereka gagal setakat ini menyebabkan mereka pasif di dewan undangan negeri.

Penulis terfikir macamana orang macam Rosol and the gang boleh menyatupadukan masyarakat melayu Terengganu sedangkan dalam Umno sendiri pun 'kucalana', tak bersatupadu, wujud perpecahan. Macamana nak bersatuhati kalau sengaja mewujudkan kebencian terhadap Sultan apabila mengangkat kain rentang menyokong Dato Seri Idris Jusoh, dan kain rentang kurang ajar "Kami nak Idris, natang!".

Jadi, pemimpin Umno tak payahlah nak tunjuk lagak jadi hero bela Melayu sedangkan tindakan mereka sebenarnya memecahbelahkan melayu. Lihatlah apa yang mereka buat kepada negeri Terengganu. Projek2 di Besut dikongsi bersama dengan Cina Ah Fook(kroni Idris ), manakala di Kemaman dikongsi dengan syarikat Cina kroni Ahmad Said. Melayu ditindas. Tanah-tanah yang telah dilulus zaman Pas memerintah, ditarikbalik. Ada rumah yang dirobohkan. Bahkan rumah Allah pun dirobohkan!!

Kalau nak kuat, bukan bersatu dengan Umno yang semakin hapak, busuk, meluat, meloyakan, tapi masuklah PAS. Bersatulah atas nama Islam, nescaya kebajikan dan keadilan semua kaum dijamin.

Sunday, December 13, 2009

JANGAN BIAR KEMUNCUP BERTAMBAH BANYAK


Aku baru sahaja tengok sebahagian petikan ucapan pesuruhjaya Pas Terengganu di pertemuan dengan blogger Pas baru2 ni. Tajuk video klip tu "Jangan Hirau Kemuncup di Jalanan."

Sebenarnya aku punya pandangan yang berbeza tentang isu ini. Kemuncup di jalanan boleh ditafsirkan apa sahaja oleh pendokong perjuangan Pas. Tapi aku pasti, yang dimaksudkan oleh Ustaz Harun antaranya ialah isu-isu dalaman yang berlaku dalam Pas seperti Erdogan vs ulama', EGM @ Seminar, Tok Guru & Arifffahmi vs kickdefella, dll. Semua ini mungkin dianggap 'kemuncup di jalanan'. Kemuncup yang melekat walaupun tidak besar bahayanya, tapi ia melambatkan perjalanan. Yang patut pemimpin Pas buat ialah bertindak segera 'cabut kemuncup' itu, bukannya tunggu ia penuh diseluar @ kain peikat @ jubah. Sakit mata dilihat!!! Kalau dah banyak kemuncup melekat dekat pakaian, apa pula kata orang ramai yang melihat. Bukankah ia akan mencacatkan pemancangan, mencacatkan imej pemimpin? Nak tunggu menang dulu baru nak cabut? Kita tahu ke bila kita menang?

Inilah barangkali yang menyebabkan persepsi masyarakat terhadap Pas menjadi negatif. Akibat sikap pemimpinnya yang lambat bertindak, menyebabkan sesuatu isu menjadi lebih besar.

Aku percaya kalau kita mahu menang besar (perintah Malaysia), kita mesti berjiwa besar, sanggup ditegur dan sanggup berubah ke arah lebih baik. Jangan hanya sanggup ditegur tetapi tidak sanggup berubah. Ini yang ramai ni.....

Percayalah, sebenarnya faktor terbesar yang menyebabkan masyarakat tidak mahu berubah ialah SIKAP. Aku ulangi ...SIKAP. Bercakap secara umum, kajian mendapati faktor ilmu dalam menentukan kejayaan dan kecemerlangan seseorang hanyalah 7 %. Selebihnya sebanyak 93% merupakan sumbangan SIKAP kita.

Patutlah Nabi sallallahu alaihi wasallam pernah menyebutkan bahawa baginda diutuskan untuk menyempurnakan Akhlak yang mulia. Sikap sangat berkait rapat dengan akhlak seseorang. Dan aku percaya Islam tidak mengajar umatnya meremehkan perkara-perkara kecil(dengan ertikata tidak mempedulikannya). Yang ada dalam Islam ialah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. Meletakkan sesuatu kena pada martabatnya, kedudukannya. Semua perkara yang diajar Nabi sallallahu alaihi wasallam adalah penting. Tetapi semua yang penting itu suda tentu ada tingkatannya. Antara yang sunat dan wajib, sudah tentu yang wajib lebih penting. Itulah dia Islam.

Kembali kepada topik, maka pemimpin Pas sepatutnya jaga semua perkara kerana yang dinamakan ajaran Islam itu semuanya penting. Jaga tuturkata agar tidak disalaherti oleh media dan masyarakat adalah penting. Bertindak cepat terhadap masalah supaya ia tidak menjadi barah adalah penting. Bersangka baik dengan semua pendokong perjuangan adalah penting. Berhati-hati terhadap musuh politik adalah penting. Pendek kata, semua penting lah....

Tuesday, October 20, 2009

KELUCAHAN MELAMPAU DALAM PERHIMPUNAN AGONG UMNO

OKT 17 — Bahasa-bahasa pertuturan Melayu selalunya mencerminkan adab dan budi pekerti yang tinggi. Kita sering mengguna istilah berlapik untuk menyebutkan sesuatu khasnya yang melibatkan alat kelamin, sama ada lelaki mahu pun wanita.

Tapi, Perhimpunan Agung Umno kali ini sekali lagi disulami gelak tawa, gara-gara Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak berhasil menyulam unsur kelucahan lewat ucapan penutupnya. Petang 16 Oktober menjadi saksi bahawa bukan sedikit kenyataan ini diulang-ulang oleh Najib Razak.

Antaranya, Najib kerap mengulang-ulang sebutan nama seorang pemimpin kulit hitam, bersama Nelson Mandela; pejuang Apartheid di Afrika yang bernama Dakote.

“Namanya D-A-K-O-T-E ...” Najib terdiam sejenak selesai dia mengeja abjad D-A-K-O-T-E satu-persatu sambil menanti reaksi para perwakilan. Tidak lama selepas itu meledaklah ketawa besar perwakilan setelah menyedari gurauan lucah itu.

Paling mengejutkan, Najib tergamak menyebutkan perkataan “anu” lelaki dengan jelas di hadapan orang-ramai secara langsung setelah didesak para perwakilan sendiri.

Najib boleh memilih untuk tidak menyebut atau boleh juga terus menyebut nama pemimpin itu sekali lalu dan terus merujuk kepada perjuangan menentang sistem yang tidak adil itu.

Jika Najib menyebut hal ini sekali lalu tanpa berniat menyerapkan unsur kelucahan dalam ucapannya para perwakilan pun tidak akan terikut-ikut rentak kelucahan itu dan mereka pun tidak terfikirkan hal kelucahan yang cuba digambarkan oleh Najib itu.


BATANG BERJUNTAI

Tapi, Najib tetap menyebutkan menyebutkan hal itu. Malah, dalam pilihan raya kecil di Batang Berjuntai, ucapan Najib turut mengheret pengertian batang berjuntai dengan alat kelamin lelaki dengan sengaja.

Kita pun tertanya-tanya, dalam fikiran Najib, ada apa yang berselirat dalam kepala dia sebenarnya selain komisen kapal selam Scorpene?

Dalam perhimpunan agung Umno tahun lalu Najib menyentuh sekilas hajatnya untuk nikah sekali lagi. Tetapi, malangnya, menurut kata Najib, “kilang lama” tidak mengizinkannya membuka “kilang baru”. “Kilang lama” merujuk Rosmah, sementara “kilang baru” merujuk isteri baru.

Dalam perkembangan lain, ketika menyentuh hal jenaka lucah bersama Datuk Ishak, Najib mengulas semula kenangan lalu bersama rakannya itu.

Kata Najib, jika ada letupan maka rakannya itu berpesan agar jaga “anu” masing-masing terlebih dahulu. Najib, sempat bergurau, iaitu dia rasa risau kalau-kalau rakannya menjaga anunya jika ada letupan itu. Tidaklah diketahui, adakah letupan itu seperti ledakan bom C4 bunyinya?

Terdahulu, dalam ucapannya, Ishak bercerita bahawa Najib pernah bertanya kepadanya setelah dengar letupan itu: “Ishak, apa kita nak buat?” Lalu soalan itu disambut Ishak, “... raba telur you.”

“Saya tanya, ada (anu) Datuk”?” kata Ishak kepada Najib. “Dia (Najib) menjawab ada (anu) Hak.”

Tambah Ishak lagi, gurauan itu beliau kemukakan sebagai alasan - bahawa menjadi suatu kewajipan untuk Perdana Menteri memiliki “anu”. Apa kes dan apa kejadahnya gurau-gurauan seperti ini?

Semua bentuk gurauan lucah seperti ini, walaupun masih tersirat, tapi ia mahu dibawa ke arah mana sebenarnya? Lawak Abu Nawas ada inti pengajaran juga. Lawak lucah Najib nak diambil pengajarannya daripada sudut mana agaknya? Najib Razak adalah anak Pahang, Ahli Parlimen Pekan.

Cukuplah dengan MB Pahang Adnan Yaakob yang membuat isyarat lucah secara terbuka dengan tangannya dalam salah satu kempen pilihan raya dulu. Tindakan itu, sudah cukup memalukan anak Pahang.

Najib juga turut merujuk program anjuran mereka yang dibuat di Kg Janda Baik berulang kali. Ada apa dengan Kg Janda Baik? Apakah Najib ada “seseorang” pula di sana?

“Janda..yang baik ...,” kata Najib lagi dengan lirik mata dan senyum simpul, seperti membayangkan ada kerakusan dan dahagakan ketawa, sorak-sorai hadirin perwakilan.


APA CERITA KES RAMZI DAN SMS UGUT BUNUH?

Kes ‘sms ugut bunuh’ cuba digelapkan?

Oleh Pok Teh Bakap

Hairan bagaimana kes berprofil tinggi di Terengganu – kes sms ugut bunuh -membabitkan Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Ramzi Mohamad Zubir, yang disebutkan di Mahkamah Sesyen, Kuala Terengganu boleh terlepas daripada liputan media.

Ia kini diperkatakan bagaimana semua wartawan di Terengganu tidak tahu kes itu disebut pada hari berkenaan.
Ketua Biro dan wartawan akhbar dan media elektronik bagaikan ‘terlepas pandang’ apabila kes ini disebut di Mahkamah Sesyen Ahad lalu.

Bagaimanapun, mahkamah menetapkan pada Ahad lalu (27 September) perbicaraan kes ‘sms ugut bunuh’ ini pada akhir bulan Oktober dan awal November 2009 depan selama enam hari.
Mengikut satu sms yang diterima – perbicaraan ditetapkan pada 19,20 dan 21 Januari 2010 dan 9,10,11 Februari 2010.

Juga menjadi pertanyaan ialah bagaimana Jabatan Pendaftar Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu untuk kali pertamanya gagal menghubungi akhbar dan media elektronik untuk membuat liputan.

Malah, mengejutkan, Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Terengganu yang selalunya ‘begitu intim’ dengan wartawan seolah-olah ‘menutup mulut’ pada kes ini.

Rakyat Terengganu sebenarnya ‘rindu’ dengan kes ini. Malah, kes ‘sms ugut bunuh’ ini dikatakan menjadi ‘pemanas’ kepada kemelut UMNO Terengganu yang kemudian menyebabkan sebilangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) mendesak Menteri Besar meletakkan jawatan.

Bagaimanapun, Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengatakan masalah yang melanda UMNO Terengganu sudah selesai.

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Senior Asisten Komisioner II Hamzah Mohd. Jamil sebelum ini berkata mereka mempunyai bukti untuk mempercayai Dr Ramzi terlibat dengan penghantaran SMS itu.

Pada 13 April lepas, tiga ADUN Umno: Datuk Rosol Wahid (Ajil), Abdul Halim Jusoh (Permaisuri) dan Zakaria Abdullah (Paka) menerima SMS ugutan, antaranya dilaporkan berbunyi "YB tak sayang nyawa?".

SMS itu dijadikan alasan 10 ADUN BN termasuk ketiga-tiga mereka yang menerima SMS itu enggan hadir pada hari kedua persidangan DUN Terengganu pada keesokan hari.

Pada Jun pula Dr Ramzi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di Kuala Terengganu semalam atas empat tuduhan menghantar ugutan jenayah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) terhadap tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN), April lalu.
Beliau menghadapi empat pertuduhan bagi kes itu.

Bagi pertuduhan pertama, Ahmad Ramzi, 37, didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada ADUN Paka, Mohd. Ariffin Abdullah untuk menimbulkan kegentaran kepada beliau.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu di E726 Jalan Kubang Parit, Kampung Kubang Parit, di Kuala Terengganu kira-kira pukul 11.21 malam, 13 April lalu.

Saya pun hairan bagaimana kes yang dianggap menarik dan berprofil tinggi boleh terlepas dengar dan pandangan. Ini kerana Dr Ramzi sebelum itu enggan menyerah diri kepada polis tetapi akhirnya muncul di IPK Kuala Terengganu. Ada pendapat mengatakan beliau ditahan di salah sebuah hotel apartmen berhampiran Hotel Primula dan ada yang kata beliau sukarela datang ke balai polis.

Apapun, apakah pada Januari dan Februari nanti, perbicaraannya juga dianggap tidak penting dan kalaupun akhbar dan media elektronik membuat liputan, ia akan dianggap sebagai kes kecil atau terpencil sahaja?

Tuesday, September 29, 2009

PEMUDA UMNO KAKI DADAH!!!

SinarHarian hari ini (30 September) memaparkan berita Tiga Pemimpin Pemuda Umno diberkas kerana terlibat dadah. Sumber mengatakan mereka bertiga masih lagi memegang jawatan dalam Pemuda Bahagian Kemaman. Eloklah tu....Bapa borek, anak rintik. YB Kemasik, Rosli ditahan kerana Rasuah, Pemuda pula ditahan kerana dadah. Menurut berita, ketiga2 pemuda tersebut memang positif dadah. Ketika ditangkap, mereka sedang asyik berkaraoke dalam keadaan khayal heroin.

Takkan rakyat nak lagi pemimpin sebegini. Macam mana nak pimpin masyarakat kalau memang diri sendiri rosak binasa? Insaf-insaflah ahli umno. pakat2 keluar dan pindah ke Pakatan Rakyat la pulak.

Agaknya apa kata Mad Said? Anak buah dia tu...Orang Kemaman.

Wednesday, August 12, 2009

ISU RAKYAT: PAKATAN RAKYAT TERENGGANU LESU

Semenjak dua menjak, Terengganu tenggelam dek isu-isu peringkat nasional. Bukannya tiada isu. Banyak isu masyarakat yang berlaku tetapi tidak diberi perhatian sewajarnya oleh mdia, kerajaan dan pembangkang.

Mungkin pembaca tidak tahu isu Kubah Masjid Kristal yang diturunkan akibat ancaman runtuhan dan kebocoran. Isu premis perniagaan yang baru dibina dengan nilaian 1.5 juta bakal dirobohkan kerana terletak betul-betul tepi jalan yang akan dibesarkan. Yang anehnya, projek deretan kedai itu adalah milik Majlis Bandaraya Kuala Terengganu sendiri. Ini merupakan kerja bodoh kerajaan Umno Barisan Nasional pimpnan Ahmad Said.

Penulis fikir kalau pembangkang benar-benar mahu merampas kembali Terengganu dari tangan Umno BN, sepatutnya isu-isu masyarakat mesti diutamakan dan dibesarkan. Kita lihat bagaimana isu YB Rosli Othman yang ditangkap "redhanded" oleh SPRM hanya sekejap sahaja panasnya. Sebaliknya, apabila isu rasuah berlaku di negeri Pakatan Rakyat, media proksi Umno BN akan 'hogeh' sehingga pemimpin yang dikaitkan meletakkan jawatan. Ini berlaku kepada YB Fairuz bekas Timbalan Ketua Menteri di Pulau Pinang.

Terbaru, isu notis pindah kepada peniaga-peniaga di Jalan Banggol sebanyak 34 kedai, melibatkan 200 pekerja sudah berlalu lebih kurang tiga minggu. Tetapi isu ini tidak diuruskan oleh pembangkang dengan baik. Di mana pemimpin-pemimpin pembangkang dari PKR dan PAS di saat demonstrasi aman dibuat oleh peniaga-peniaga pada pagi ini (13 Ogos) di depan kedai buku Alam Akademik? Penulis difahamkan YB Ahli Parlimen Kuala Terengganu sudah berbincang dengan MB Terengganu tetapi tiada sebarang berita sama ada ianya ditangguhkan atau ada perbincangan dengan peniaga.

Yang menjuarai isu ini ialah Cikgu Fauzi Abu Samah, aktivis masyarakat dari MAMPAT. Kalaulah MAMPAT daftar sebagai Parti Politik dan bertanding di Dun Bandar, penulis percaya ia mampu memenangi PR kerana yang banyak ditonjolkan pejuang hak rakyat Terengganu akhir-akhir ini ialah MAMPAT, bukannya PAS mahupun PKR. Walaubagaimana pun, kelihatan Ng Chai Hing dari DAP, seorang wakil dari AMK Terengganu dan seorang pemuda negeri Terengganu. Sekiranya Pakatan Rakyat mahu dianggap sebagai pembela rakyat, lebih ramai lagi pemuda-pemuda PAS, PKR dan DAP harus hadir untuk tunjukkan sokongan mereka.

Menurut cerita peniaga di situ, bangunan di situ sudah berusia lebih seratus tahun. Tapi ia tidak termasuk dalam lingkungan kawasan yg diwartakan sebagai warisan pesisir air. Jadi, walaupun bangunannya berusia lebih 100 tahun, ia tetap akan dirobohkan sebagaimana pernah dirancangkan zaman Tan Sri Mokhtar Ahmad suatu ketika dahulu. Kesilapan yang berlaku ialah, tiada perancangan menyediakan tempat perpindahan kedai-kedai yang akan dirobohkan walaupun Tan Sri Wan Mokhtar pernah berjanji (secara lisan) untuk menggantikan tempat lain. Padahal Bangunan baru Pusat Perniagaan Paya Keladi tidak jauh dari situ tetapi disebabkan ianya telah dijual kepada peniaga-peniaga lain, maka inilah nasib yang menimpa 34 pekedai di Jalan Banggol yang akan dirobohkan. Tarikh akhir pengosongan ialah pada 19 Ogos 2009. Penulis rasa jikalau pakatan rakyat tidak bertindak, maka mereka tidak layak untuk menjadi "government in waiting" sebagaimana dilaungkan oleh pemimpin-pemimpin mereka.

Monday, August 3, 2009

SIAPA YB TRANUNG KENA TAHAN SPRM?


Sehari dua ni orang politik di Terengganu bercakap kisah Adun ditangkap SPRM. Hampir semua media politik saluran internet melaporkannya. Tapi tak banyak yang mendedahkan siapa dia Adun tersebut. Kalau yang ditangkap itu pihak pembangkang, sudah lama Utusan Meloya dan Berita Harian siarkan. Kes ini tidak dibesarkan dlm Akhbar arus perdana milik Umno BeEnd.

Buletinonline pun setakat ini tidak berani dedahkan nama terbabit. Suka saya sebutkan beliau ialah YB Rosli Adun Kemasik. Saya tak nak cerita apa yg telah diceritakan dlm akhbar dan internet. Cuma saya teringat satu klip video yang pernah disiarkan dlm blog ini. Video itu merupakan perbualan antara YB Rosli dengan penduduk yang tidak berpuashati terhadap pengurusan Felda yang cuba menyodok tanaman semula yg mereka usahakan kerana mereka tidak mahu menyerahkan balik (tandatangan perjanjian baru tanam semula). Hasrat mereka mahu berdikari dan mahu memiliki tanah rancangan sepenuhnya tanpa bergantung kepada Felda. Cara YB Rosli bercakap seolah2 beliau sendiri pegawai Felda. Beriya2 benar beliau mempertahankan tindakan Felda sedangkan beliau merupakan seorang wakil rakyat yg sepatutnya membela rakyat lah. Ini tidak, berpihak kepada Felda yg jelas bertindak zalim. Memang kena sangatlah dengan slo'gun' baru Najib, " RAKYAT DIDAHULUKAN".

Tuesday, July 7, 2009

ROSOL AKUI HISHAMUDDIN TAK BIJAK

"HISHAMUDDIN PERLU BIJAKSANA". Itulah tajuk Sinarharian hari ini. Yang buat kenyataan ialah Rosol Wahid. Dakwanya, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu yang baru itu "tidak PAMME", endah tak endah terhadap suara ahl Yang Berhormat dalam pertemuan sebulan yang lalu. 'Ramai YB rasa kurang senang' katanya.

Nampaknya Umno Terengganu umpama retak menunggu belah. Kenyataan Rosol membenarkan spekulasi yang mengatakan memang Umno BN berpecah. Jadi betullah apa yang penulis sebut sebelum ini bahawa di AJIL sendiri, ada dua pejabat Khidmat Masyarakat Umno BN. Satu hak Rosol, satu lagi hak Tengku Putera. Apa tunggu lagi Rosol, masuk Pas la pulak...Kalau tak pun, masuk PKR. Tak mau jugak, sekurang-kurangnya masuk DAP...

APA CERITA STADIUM?

APA CERITA STADIUM?

Orang tengah sibuk dengan MU(Manek Urai), penulis rasa nak tulis pasal Stadium yang runtuh. Ada sumber dari JKR mengatakan bahawa pada 20 Jun 2009 baru-baru ini, satu mesyuarat JKR Pusat diadakan di Kuala Terengganu. Yang dipanggil termasuklah kontraktor dan konsultan terbabit. Tapi yang peliknya, apabila tiba waktu nak bermesyuarat, Pengarah JKR Terengganu mengarahkan agar konsultan dan kontraktor tidak masuk dalam mesyuarat dengan alasan nak buat 'pre council' dahulu. Selepas itu akan dipanggil. Rupa-rupanya, mereka tidak dipanggil bermesyuarat terus. Yang bermesyuarat hanya pihak JKR semata-mata. Kemudian, dikhabarkan bahawa Pengarah JKR Terengganu ditahan SPRM 24 jam, kereta dan rumah digeledah. Lepas tu penulis tak dapat lagi apa selanjutnya. Kita tunggu la...

MB LANTIK BADAN BEBAS LUAR NEGERI

Beberapa hari lepas pula, Ahmad Said Memanda Menteri Besar dikhabarkan melantik satu pasukan badan bebas dari London(sebut betul-betul, bukan Ladang ya) bagi tujuan menyiasat kejadian stadium runtuh itu seadil-adil dan setelus-telusnya. Mungkin sebahagian rakyat negeri ini memuji ketelusan Memanda Ahmad Said. Tapi yang sebenarnya ialah ini merupakan manifestasi dendam mendendam, tindas menindas puak-puak dalam Umno Barisan Nasional. Beliau mahu puak Deris benar-benar dikuburkan dari Umno Terengganu.

PELANTIKAN BARU PERHUBUNGAN UMNO

Pelantikan Ahli Jawatankuasa Umno Negeri yang dibuat Hishamuddin Tun Hussein baru-baru ini dipuji oleh pimpinan dan ahli-ahli Umno yang di'interbiol' oleh media. Padahal apa yang sebenarnya berlaku ialah perpecahan menjadi semakin melebar di kalangan Umno BN. Baru dua hari lepas, penulis menziarahi kematian di Felda Bukit Bading, ada kenalan mengkhabarkan sekarang wujud dua pejabat Umno BN di DUN Ajil. Satu hak puak Rosol takda wahyu, satu lagi hak Tengku Putera yang baru dilantik jadi Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri. Nampaknya tak lama lagi berkuburlah karier politik Cikgu Rosol Wahid. Mungkin boleh buka tuisyen lepas ni kot. Nak minta jadi cikgu sekolah semula tak boleh dah. Atau mintalah apa-apa jawatan dalam Mara. Takkan Dato' Seri Idris tak boleh boleh tolong kot.

Orang bukan tak tahu kenapa Hishamuddin tukar Datuk Rosli Mat Hassan(bekas Setiausaha Umno Negeri) dan Roslan Awang Chik(Bendahari Umno Negeri). Kedua-duanya baru-baru ini ditahan oleh SPRM kerana kes meminta suapan untuk projek mega.

Monday, June 29, 2009

TASK FORCE 2010 SEBENAR

Sinar Harian semalam (29 Jun) memuatkan satu artikel yang sangat menarik iaitu Usaha Malaysia membantu Masyarakat Islam di Selatan Thailand melalui satu Misi yang dinamakan sebagai TASK FORCE 2010. D i bawah ini disertakan artikel tersebut.

Misi mendamaikan selatan Thailand


Luka lama berdarah kembali! Terbaru, 9 Jun lalu, umat Islam sekali lagi dihina, berikutan pembunuhan 11 jemaah ketika sedang solat Isyak di Masjid al-Furqan, Kampung Air Tempayan di daerah Cho-Ai-Rong, Narathiwat.

Parut berdarah di Selatan Thailand kembali membasahi hati mereka dengan beberapa kejadian serangan yang mengorbankan hampir 20 penduduk di tiga wilayah yang dihuni majoriti beragama Islam.

Ini bukan sesuatu yang baru, malah sejak 2004 lagi, hampir 4,000 nyawa terkorban, Kerajaan Thailand terus berusaha mencari penawar ke arah kedamaian terhadap wilayah autonomi itu.

Namun, sehingga hari ini masih belum menunjukkan tanda positif ke arah konflik itu melainkan pembunuhan demi pembunuhan terus berlaku.

Walaupun kerajaan tetap berusaha menyelesaikan masalah ini, termasuk menghantar dua menterinya dan pemerintah tertinggi angkatan tentera, Jeneral Arapong Paojinda bagi menyiasat kejadian, tetapi masyarakat masih belum mampu melupakan lekuk hitam itu.

Selagi mentaliti masyarakat tidak ‘disucikan’ dari pemikiran kiri iaitu terlalu menyalahkan kerajaan dalam tercetusnya sesuatu kejadian, nasib selatan Thailand entah bila akan berakhir.

Allah SWT berfirman Surah: Al-Ra’d, Ayat 11: Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.

Ayat Allah berkenaan jelas menunjukkan mereka perlu berubah, bukan lagi berada di dalam pondok-pondok agama yang mencari Ilmu akhirat, sebaliknya perlu juga pengisian duniawi bagi menampung kehidupan sebelum mati.

Manakala bagi Malaysia, sebagai jiran terdekat dengan Selatan Thailand, tidak lengkap jika tidak membantu permasalahan yang melibatkan kembarnya.

Ini bukan bererti mencampuri urusan negara Gajah Putih itu, kerana Asean berpendirian tidak sama sekali masuk campur dalam urusan dalaman sesebuah anggotanya seperti dijanjikan.

Namun sebagai permintaan kembar, Malaysia sama sekali tidak melepas tangan berhubung isu ini, apabila menubuhkan satu jawatankuasa khas dikenali Task Force 2010 (Malaysia) selepas diminta Kerajaan Thailand melalui ketua junta rampasan kuasanya, Jeneral Sonthi Boonyaratglin kepada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Bagi Thailand, mereka dikenali Task Force 960 (Thailand), walaupun perbezaan nama tapi misinya adalah sama iaitu berusaha mendamaikan selatan negara itu.

Menjadikan Malaysia sebagai contoh, daripada pemimpin junta tentera Jeneral Sonthi Boonyaratglin, yang dilantik junta sebagai Perdana Menteri sementara, Surayud Chulanont hingga hari ini, Abhisit Vejjajiva tetap mengharapkan kita menangani perkara ini.

Usaha membantu masyarakat selatan ini perlulah dilakukan dengan percambahan minda yang menunjukkan orang Islam tidak ditindas, sebaliknya mereka sendiri perlu mengeluarkan diri dari pondok agama.

Dengan amanah diplomatik yang dipikul Task Force 2010 (Malaysia) diketuai Ketua Pengarahnya, Leftenan Jeneral Datuk Wan Abu Bakar Omar, misi pertamanya dilakukan dengan membawa 70 remaja yang dulunya bergelar ustaz mempelajari kemahiran vokasional di Pusat GiatMara (PGM) berhampiran sempadan Thailand-Malaysia iaitu di Padang Besar, Perlis; Jitra, Kedah; Pasir Putih dan Tumpat, Kelantan.

Daripada jumlah itu, terdapat juga yang dihantar mempelajari kursus mekanik motor dua lejang dan kursus asas pengendalian komputer melalui program kemahiran selama tiga bulan di Institut Teknologi Perak (ITP).

Semua pelajar berkenaan adalah dari tiga daerah yang bergolak, Yala, Pathani dan Narathiwat yang sering dilabelkan sebagai lubuk militan Islam, sedangkan mereka tidak sepatutnya menerima gelaran tersebut.

Tamparan demi tamparan yang dihadapi kedua-dua agensi ini, tetapi sesekali berpatah semangat dengan amanah kerajaan yang diberikan yang belum menjanjikan sebarang hasil ke arah kedamaian.

Kumpulan ini diberikan pembelajaran sambil menghayati kehidupan dan keamanan yang di kecapi Malaysia, walaupun hidup berbilang kaum.

Jelas sekali hubungan baik kedua-dua agensi ini menunjukkan hasil yang menggalakkan dan permintaan melanjutkan pelajaran ke sini juga bertambah.

Sekembalinya mereka ke Selatan Thailand, peluang pekerjaan akan lebih terbuka di samping berpeluang melakukan perniagaan sendiri yang mana mampu meletakkan masyarakat Islam setaraf dengan masyarakat lain.

Bukan bererti masyarakat Islam ditindas, tetapi mereka sendiri yang tidak bersaing meletakkan diri sendiri seiring dengan kelompok lain hinggakan timbul salah faham antara masyarakat.

Rentetan itu, 40 beliawanis dari tiga kawasan sama dibawa ke negara ini bagi mengikuti kursus pembantu perubatan di Universiti Kuala Lumpur Royal College of Medicine (UniKL-RCMP) di Ipoh, Perak selama setahun.

Dengan kerjasama erat bersama Ketua Pengarah Task Force 960 (Thailand), Jeneral Kasem Yuktavira pelbagai agenda dirancang lagi masa depan demi cahaya keamanan selatan Thailand.

Terbaru, usaha memastikan golongan belia di selatan Thailand mendapat pendidikan yang bukan tertumpu kepada bidang agama semata-mata, pada 24 Mei lalu, Task Force kedua-dua negara melaksanakan satu lagi program yang membabitkan sembilan belia.

Mereka dibawa mengikuti peringkat Diploma Hafalan Quran di Darul Quran, Kuala Kubu Baharu selama tiga tahun.

Kali ini, ia lebih menarik apabila dengan sokongan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan segala kos ditanggung Kerajaan Malaysia seperti sebelum ini.

Melalui pendekatan itu, mereka mempelajari bidang agama dan didedahkan mata pelajaran akademik lain yang mampu.

Sekali lagi amanah sama di berikan kepada Wan Abu Bakar Omar dengan mengatur pelbagai program bagi membantu penduduk Islam di wilayah itu.

Semua program yang dilakukan bertujuan mendedahkan penduduk dengan kehidupan Islam sebenar yang sentiasa menyeru umatnya berusaha mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Untuk tujuan itu, mereka tidak harus menumpukan perhatian kepada bidang agama semata-mata, juga bidang lain.

Sebelum ini, pelbagai sesi penerangan kepada penduduk Islam supaya mereka memahami betapa pentingnya keamanan dalam usaha mencapai kemakmuran.

Sesi berkenaan pernah disertai oleh bekas Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia (KAGAT), Mejar Jeneral Datuk Mohd Jamil Khir Baharom yang ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
....................................

Ini pula tulisan dalam penarikbeca.blogspot.com sebelum muktamar.

Email itu ialah mengenai Task Force 2010 ditubuhkan atas dasar mengembalikan kestabilan di Selatan Thai. Ia diketuai oleh seorang berpangkat Jeneral daripada Kor Risik yang dipinjamkan ke Jabatan Perdana Menteri.

Beliau adalah Dato’ Wan Abu Bakar yang berasal dari Terengganu.

Email itu menuduh Ustaz Nasharudin Mat Isa telah terlibat dengan Task Force ini dan telah dua kali menguruskan pertemuan diantara Dato’ Wan Abu Bakar dengan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Bagaimanapun, menurut email itu, Tuan Guru dengan jelas tidak mahu terlibat dengan agenda Task Force 2010 tersebut.

Nasib baik, menurut email itu lagi, Tuan Guru Nik Aziz tidak mahu membabitkan diri.

Ini kerana tidak lama kemudian, menurut email itu, agenda Task Force ini kemudiannya berubah kepada agenda perpaduan Melayu. Ianya mengalih isu Selatan Thai kepada isu menyelamatkan kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi 'beyond 2010', menurut email itu. Tahun 2010 ialah tahun asal transisi kuasa antara Abdullah kepada Najib.

Email itu mendakwa, Task Force ini digembeling oleh Dato’ Wan Abu Bakar dan Nasharuddin Mat Isa untuk menganjurkan beberapa pertemuan di antara pemimpin tertinggi UMNO dengan beberapa pemimpin PAS. Akhirnya, Abdullah Badawi membuat pengakuan bahawa sedang ada rundingan antara kedua-dua parti tersebut.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah dan Muhyidin Yassin bagaimanapun berjaya membangkitkan keberanian terbuka ahli-ahli Majlis tertinggi UMNO dan pemberontakan dalaman berlaku mengakibatkan Abdullah terpaksa berundur sebelum 2010.

Email itu menuduh "Task Force ini juga terlibat dengan mendedahkan maklumat-maklumat Kor Risik Angkatan Tentera Malaysia yang bertujuan menjatuhkan Najib Razak. Antaranya ialah mendedahkan maklumat pembunuhan Altantunya kepada Tengku Razaleigh Hamzah dan kemudian kepada Raja Petra Kamaruddin".

Setelah ketiadaan Abdullah, dakwa email itu, ada usaha untuk mengekalkan semula Task Force ini. Pertemuan di antara wakil Task Force bersama Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi diadakan, dakwa email itu.

Bagaimanapun, dakwa email itu lagi, Najib Razak tidak berminat kerana dia tahu dan sedar apa yang telah dilakukan oleh Task Force ini ke atasnya. Namun akhirnya, dakwa email itu lagi, Najib lembut hati apabila nama Nasharudin Mat Isa dibangkitkan.

Email itu selanjutnya mendakwa, antara yang akan menjadi usaha terkininya ialah mengembalikan kegemilangan BN dengan membawa semula PAS ke dalamnya. Email itu seterusnya yakin Najib Razak akan menerimanya kerana ia akan meneruskan legasi ayahandanya.

Seterusnya email itu mengemukakan dua persoalan:

Apakah peranan Utusan Malaysia di dalam keprihatinan tiba-tiba terhadap PAS adalah sebahagian daripada agenda Task Force 2010?

Email itu mendakwa "Ya"

Siapakah Nasharuddin Mat Isa?

Email itu menjawab, tanya Dato Wan Abu Bakar.

Di bawah sekali tertulis seperti berikut:
Ikhlas,
Hassan
..........................................

Dalam artikel kickdefella.wordpress.com pula, satu pakatan konspirasi yang lebih teruk didedahkan.

Bukankah saya sudah dedahkan di blog ini bahawa PAS akan dibawa menyertai Barisan Nasional pada bulan Jun 2009? Bukankah ramai yang terkejut dan ramai juga yang memaki hamun saya dengan pelbagai bahasa yang indah-indah. Dan bukankah ramai sudah terlupa apa yang saya tuliskan itu.

Saya bukan Nujum Pak Belalang, saya bukan kaki temberang. Tetapi apa yang jelas ialah, pada penghujung April 2009 yang lalu, pemimpin-pemimpin sebuah parti komponen Barisan Nasional (bukan UMNO) telah di dalam beberapa sessi bertemu akar umbi memberitahu bahawa PAS akan dibawa menyertai BN pada bulan Jun 2009.

Khabarnya pada hari ini, 3 dari setiap 4 ahli parti itu mahu parti komponen tersebut segera tinggalkan BN. Parti tersebut lebih rela bersama musuh tradisinya sebagai pembangkang daripada melihat air liur mereka yang diludah ke langit sekian lama jatuh ke muka sendiri.

Bagaimana parti tersebut mendapat tahu bahawa PAS akan menyertai BN pada bulan Jun? Apakah parti itu telah diberi taklimat terlebih dahulu tentang perkara tersebut. Apakah parti-parti komponen BN yang lain juga tahu akan perkara ini?

Selepas UMNO gagal mengundang PAS menubuhkan kerajaan bersama di Selangor dan Perak pada 9 Mac 2008 dan beberapa hari kemudiannya, kedudukan Abdullah Ahmad Badawi menjadi begitu tidak stabil. Sebuah badan bernama TASK FORCE 2010 ditubuhkan dengan diketuai oleh Bekas Atache Tentera Malaysia ke Pakistan dan Pegawai Tinggi dalam Kor Risik Angkatan Tentera Malaysia. Pegawai tersebut kini dipinjamkan ke Jabatan Perdana Menteri. Beliau anak kelahiran Terengganu dan bernama Wan Abu Bakar.

Leftenan Jeneral Dato’ Wan Abu Bakar Omar, Ketua kepada Nasharuddin Mat Isa di dalam “Agenda Melayu”

Tujuannya ialah mempertahankan Abdullah Ahmad Badawi. Cara untuk mempertahankan Abdullah ialah dengan menggunakan agenda Melayu. Agenda Perpaduan Melayu ini telah menarik Nasharuddin Mat Isa untuk bersama dengan Dato’ Wan Abu Bakar. Hanya Nasharuddin yang dapat memberi penjelasan sejauh mana penglibatannya dan samada penglibatannya itu dibayar dengan wang ringgit.

Bagaimanapun TF2010 ini gagal untuk membuahkan hasil bila Majlis Tertinggi UMNO bangkit memberontak dan menggulingkan Pak Lah akibat tekanan perang saraf 16 September oleh Anwar Ibrahim.

Berkemungkinan besar, 16 September hanyalah satu ilusi dan serangan saraf. Apa yang Anwar Ibrahim mahukan ialah berlaku peralihan kuasa segera di dalam UMNO. Anwar Ibrahim dan beberapa pemimpin yang bersamanya tahu bahawa mereka perlukan satu peralihan kuasa di dalam UMNO untuk memberi ruang kepada yang Di Pertuan Agung melantik Perdana Menteri baru selepas Perdana Menteri yang dilantik sebelumnya meletakkan jawatan.

Diluar ruang lingkup pengetahuan media dan golongan massa, satu usaha membentuk sebuah Kerajaan Perpaduan sebenar telah dibincangkan. Ustaz Hadi, Presiden PAS tidak berbohong bila dia berkata idea Kerajaan Perpaduan telah dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Rakyat. Tetapi ini tidak bermakna Haji Hadi bercakap benar. Ini kerana Kerajaan Perpaduan yang dirancang pada ketika itu bukanlah Kerajaan Perpaduan cap ayam yang menggabungkan Kerajaan yang ada pada ketika itu dengan pembangkang. Sebaliknya ia adalah sebuah kerajaan alternatif yang bakal menggantikan Kerajaan sedia ada.

Nasharuddin bersama rakan dalam Pakatan yang cuba ditikam belakang dalam gelap olehnya

Kerajaan Perpaduan yang cuba diusahakan pada ketika itu ialah di antara PKR, DAP dan PAS dengan beberapa parti politik kecil yang lain beserta beberapa pemimpin yang juga ahli Dewan Rakyat Melayu dari UMNO.

Apabila Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan surat perletakkan jawatannya kepada YDP Agong, pembangkang akan mencadangkan pula kepada istana untuk mengambil kira penubuhan Kerajaan Alternatif yang dicadangkan oleh mereka.

Awal April itu, pembangkang sudah begitu hampir untuk menubuhkan sebuah Kerajaan baru. Sukar di buat spekulasi apa yang menggagalkan mereka. Namun kalau ditelitikan, beberapa minggu sebelum perletakkan jawatan Abdullah, Ustaz Hadi telah mengumumkan cadangan sebuah Kerajaan Perpaduan dan Kerajaan Perpaduan itu adalah di antara BN dan pembangkang.

Apakah ini bermakna Haji Hadi tidak menyetujui Kerajaan Perpaduan yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat sendiri lantaran beliau mengambil inisiatif sendiri dan mencadangkan yang sebaliknya?

Ramai yang melihat Kerajaan Perpaduan yang dianjurkan oleh Haji Hadi adalah satu usaha terakhir oleh segelintir pemimpin didalam PAS untuk menyelamatkan Abdullah Ahmad Badawi. Bagaimanapun, sudah tentu pada waktu itu, Wan Abu Bakar sendiri sudah tahu bahawa kedudukan Abdullah mustahil untuk diselematkan lagi.

Oleh yang demikian, cadangan Kerajaan Perpaduan oleh Hadi sebenarnya adalah bukti penentangan Hadi terhadap kerajaan alternatif yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat sendiri.

Isu agenda Melayu hanyalah satu perang saraf anjuran TF2010 dan usaha di antara Wan Abu Bakar dan Nasharuddin Mat Isa. Apakah Melayu lebih lemah hari ini berbanding dengan 1988 dan 1999? Apabila UMNO diharamkan, Barisan Nasional telah pada satu ketika dipengerusikan oleh Presiden MCA. Ahli-ahli Dewan Rakyat dari UMNO telah menjadi anggota bebas buat seketika. Pada saat dan ketika itu, kewujudan dan penerimaan semula UMNO (BARU) kedalam BN berada di tangan bukan Melayu.

Pada tahun 1999, pengundi-pengundi Melayu telah secara beramai-ramai mengenepikan UMNO. UMNO dan BN terselamat dan masih berjaya mempertahankan majoriti 2/3 di Dewan Rakyat dengan bersandarkan sokongan padu bukan Melayu. UMNO kehilangan Terengganu iaitu negeri yang paling tinggi penduduk Melayu. Pemimpin-pemimpin besar UMNO ramai yang menang tipis termasuklah Najib Razak sendiri. Sekali lagi penguasaan politik Melayu berada dalam genggaman Bukan Melayu.

Tetapi dalam tahun 2008, majoriti orang Melayu mengundi UMNO dan Barisan Nasional, tetapi kegagalan BN mempertahankan majoriti 2/3 nya dan prestasi buruknya di Semenanjung Malaysia ialah kerana pengundi Bukan Melayu telah menolak BN.

UMNO sebenarnya semakin kukuh kerana peratusan perwakilannya semakin meningkat berbanding dengan rakan kongsi dalam BN.

Kehadiran ahli-ahli Parlimen Melayu dan Islam di Dewan Rakyat juga masih majoriti. Di dalam BN, UMNO semakin besar pengaruhnya kerana parti-parti komponen yang lainnya semakin lemah. Jadi mengapa mahu di laung-laungkan agenda Melayu?

Bukankah usaha sebenar yang patut UMNO lakukan ialah mengembalikan kepercayaan Bukan Melayu kepadanya. Agenda Melayu itu sebenarnya adalah satu perang saraf dan UMNO telah menang di dalam perang saraf tersebut.

PAS adalah biawak hidup yang sudah tentu UMNO tidak mahu memikulnya ke dalam BN. Pemimpin UMNO sedar kemasukan PAS ke dalam BN hanya akan mempercepatkan kehancuran BN dengan menimbulkan kemarahan parti-parti komponennya.

Kemasukkan PAS ke dalam BN juga akan menyebabkan pengundi Bukan Melayu merasa mereka dikhianati oleh PAS, lantaran mereka sudah tentu semakin benci kepada BN.

Agenda Melayu sebenarnya adalah satu racun, sama seperti sejenis racun lipas. Apabila racun itu dimakan lipas, lipas tersebut akan kembali ke sarangnya dan mati. Seluruh tubuh lipas itu menjadi racun. Lipas-lipas lain yang memakan lipas beracun itu akan mati dan seterusnya ini akan memusnahkan koloni lipas tersebut.

PAS sudah termakan racun tersebut. Apakah kelak ini akan menular ke seluruh koloni pembangkang?

Haji Hadi sendiri merangkak di dalam kesamaran yang penuh dengan kontradiksi bila bercakap tentang Kerajaan Perpaduan yang ditajanya. Keadaan semasa semakin bertimpa-timpa kekeliruan yang mencelarukan. PAS mahu terus bersama Pakatan Rakyat tetapi PAS mahu terus berunding dengan UMNO. Bukankah ini sebenarnya adalah agenda UMNO.

Sudah tentu UMNO mahu PAS terus berunding dengannya supaya UMNO boleh dilihat ikhlas mempertahankan penguasaan Melayu dalam arena politik dan menerusi rundingan ini, kredibiliti PAS di kalangan pengundi-pengundinya akan semakin luntur.

Pada waktu yang sama UMNO sudah tentu mahu PAS terus bersama Pakatan Rakyat kerana kemasukan PAS ke dalam BN hanya akan mempercepatkan kehancuran BN dan bukan membantu membaik pulih BN untuk berdepan dengan pilihanraya akan datang. Dengan PAS terus berada di dalam Pakatan juga, UMNO boleh terus menggunakan ketidak tentuan dalam PAS untuk menghancurkan Pakatan.

Oleh yang demikian, bila anda mendengar ada di antara pemimpin-pemimpin PAS berkata, “kita akan terus berunding dengan UMNO dan akan terus bersama Pakatan”, fikirlah masak-masak dan ingatlah kalimah ‘Boneka UMNO’ yang disebut oleh Tuan Guru Nik Aziz yang amat-amat kita sayangi itu.

............................................................
Rasa2nya boleh percaya ke pendedahan ini? Atau ia hanya usaha2 untuk 'membunuh ' karakter Ustaz Nasha?. Secara tidak langsung, ia turut 'membunuh' karakter Tuan Guru Presiden Pas!!! Anwar Ibrahim jumpa Umno BN bukan isu, Lim Kit Siang jumpan Umno BN demi Pulau Pinang pun bukan isu. Tapi kalau Tuan Guru Presiden yang mereka panggil Ustaz Hadi, itu isu besar!!! Pembaca fikirkan masak2.

KENAPA HARUN AJAK HARUSSANI MUZAKARAH?

Memang Pemimpin Gerakan Islam sangat sinonim dengan kerja dakwah. Sinar Harian hari ini melaporkan bahawa Ustaz Harun Taib, Pesuruhjaya Pas Terengganu ajak Harussani bermuzakarah isu kenegaraan. Elok sangat lah tu. Mursyidul Am ajak Perdana Menteri debat, Ketua Dewan Ulama' pula ajak Mufti muzakarah. Yang jadi peliknya, kenapa diajak mufti? Kan kalau ajak Perdana Menteri juga kan bagus. Bagus pada hasratnya sahaja. Apabila penyokong Pakatan Rakyat, sudah tentu jadi 'havoc' 1Malaysia semula. Baru aja nak lupa isu Kerajaan Perpaduan, timbul pula muzakarah baru, sudah barang tentulah jadi kecoh kembali dunia politik kepartian tanahair.

Yang sebenarnya, bacaan penulis terhadap ajakan itu nak memberitahu kepada kita bahawa Harusssani Zakaria tak usah campur lah politik kalau sekadar nak beri untung Umno BN. Esok kita akan disoal olejh Allah s.w.t. Dalam temubual wartawan akhbar utama tanahair baru2 ni, Harussani mengaku beliau tak pandai politik. Kalau pandai, dah lama dia masuk. Jadi beliau mempertahankan tindakannya menyentuh isu perpaduan dan beberapa isu lain bertujuan membetulkan apa yang salah. Penulis mahu bertanya , dari kacamata manakah Harussani lihat betul dan salah itu? bukankah Qur'an dan Sunnah nabi s.a.w. yang menentukan apa yang betul dan apa yang salah? Beliau menekankan betapa ruginya Melayu dan Islam apabila bangsa Melayu berbalah sesama sendiri dalam hal politik. Inilah jadinya kalau seorang mufti tidak pandai menterjemahkan kisah sirah nabi dalam konteks hari ini. Bukankah Nabi s.a.w. ditentang hebat oleh kaumnya sendiri? Bukan setakat bangsa sahaja, bahkan suku Quraiysh yang mulia di tanah Mekah, dan menjadi darah dagingnya sendiri.

Penulis teringat waktu belajar dulu, ada satu subjek yang mengkaji idea pembaharuan dan gerakan Islam di seluruh dunia. Di Turki, seorang tokoh pembaharuan yang sangat berpengaruh di kalangan masyarakat iaitu Badiuzzaman Said Nursi. Beliau dikenali dengan seorang yang dididik dengan jalan sufi. Tetapi kelemahannya ialah tidak pandai sepak terajang politik Turki. Jadi, tak kurang cendekiawan Islam yang memanggilnya "Badiuzzaman yang naif." Naif di sini nak merujuk kepada orang yang tidak pandai selok belok politik semasa. Jadi, penulis rasa Harussani pun lebih kurang Badiuzzaman juga dari sudut pandangan politiknya. Mereka berdua ada niat untuk menyelamatkan anak bangsa dari lembah kehancuran tetapi dari sudut pandangan yang salah. Harussani terlalu husnuzzon (bersangka baik) terhadap Umno BN yang sudah berapa kali menipu, memperdaya, membohongi, memungkiri, mengasari pembangkang dan rakyat!!! Inilah kelemahannya.

Sepatutnya Harussani mendampingi ulama'-ulama' Pas untuk memahami sepak terajang politik. Mendengar sirah Nabi dan pengajarannya dari ulama' haraki. Juga dengar cerita pembohongan-pembohongan, pengkhianatan-pengkhianatan Umno BN terhadap agama bagi membuka mata dan minda mufti tersebut. Penulis nak cadang agar Ustaz Harun Taib jemput Harussani 'join' usrah Ustaz untuk beri kefahaman yang betul tentang perjuangan Islam. Atau kalau ada yang salah dengan perjuangan Pas, maka dipersilakan Harussani menegurnya dari dalam kerana itu lebih memberi impak maksima!!!

Sekian.

Sunday, June 28, 2009

MU: MUJADALAH NIK AZIZ VS NAJIB



DEBAT NIK AZIZ VS NAJIB

Penulis dikejutkan dengan tajuk akhbar Sinar pada hari ini di muka hadapan," NIK AZIZ AJAK NAJIB BERDEBAT." Baru sahaja Pimpinan Pakatan Rakyat bermesyuarat dan mencapai kata sepakat bahawa Kerajaan Perpaduan dengan Umno BN adalah ditolak. Hujah Tok Guru, Musa a.s. dihantar Tuhan berdebat dengan Firaun, Nabi Ibrahim a.s. dengan Namrud, Nabi Muhammad s.a.w. dengan Abu Jahal. Ringkasnya, Tok Guru sebut ada tiga cara dalam berdakwah iaitu dengan Hikmah, dengan nasihat yang baik, dan berdebat(mujadalah).

MUZAKARAH, MUQABALAH ATAU MUJADALAH

Sebelum Muktamar Pas di Ipoh tahun lepas, Pas dilanda isu muzakarah yang kemudiannya jadi muqabalah. Ini ekoran dari pertemuan sulit pemimpin Pas dengan Umno BN, yang kemudiannya didedahkan oleh Pak Lah dan pimpinan Pas juga(Khalid Samad). Istilah muzakarah atau muqabalah sebenarnya sama sahaja niatnya. Kedua2nya demi dakwah Islam. Cuma ditukar nama untuk memberi kesan yang lebih lunak. Hari ini, ia menjadi mujadalah. Muzakarah dan muqabalah sebenarnya berdiri atas landasan dakwah Islamiah sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat dari surah an Nahl itu. Cuma mujadalah nampak lebih 'konfrontasi' sebab sebut berdebat, ia membawa konotasi yang berlainan. Mungkin kebanyakan orang awam akan fikir debat ini bertujuan untuk membuktikan bahawa tukang ajak debat adalah lebih benar daripada yang diajak debat. Dalam kes hari ini, Tok Guru nak buktikan bahawa apa yang dimainkan oleh media arus perdana berkenaan isi kandungan ceramah Manek Urainya adalah salah dari sudut konteks pemahaman yang dikehendaki oleh Tok Guru. Jawapan dari pihak yang dijemput memang sudah dijangka. Najib menolaknya mentah2. Cari nahaslah Najib kalau sambut jemputan debat dengan Mursyidul Am Pas tersebut. Kata Tok Guru lagi, Masalah tak selesai selagi tidak bertemu muka. Samalah dengan pendirian Tok Guru Haji Hadi tu. Maknanya Islam tidak tutup pintu perbincangan dengan sesiapa termasuk Umno BN demi dakwah Islam. Cumanya ada peringkat dan kaedah yang berbeza berdasarkan fathonah politik masing-masing.

UMNO KOMUNIS, AYAH PIN

Punca Pemuda Umno Kelantan mendesak agar Tok Guru diambil tindakan dibawah akta Hasutan adalah kerana Tok Guru menyamakan Umno BN dengan Komunis dan Ayah Pin di sini. Memang 'panas' tuduhan itu. Sudah tentu menggelepar pemimpin Umno mendengarnya. Tapi bukan sekali dua Tok Guru sebut dalam ceramah. 'Sokmo' doh disebut Tok Guru di mana-mana. Pointnya, Umno tolak Islam. Tolak Islam, samalah dengan mana-mana ajaran sesat yang lain. Maknanya Tuhan murka. Samalah dengan kemurkaan Tuhan terhadap ajaran sesat lain. Tapi kalau orang-orang Umno, sudah tentulah tidak boleh hukum secara borong semua orang Umno kafir macam komunis. Tapi menulis rasa, kalau lah Tok Guru Haji Hadi yang sebut, sudah tentulah ia akan menjadi lebih hangat, dan dikritik hebat oleh pimpinan Pas sendiri. Begitu hebatnya Tok Guru Nik Aziz, ia disegani oleh semua pimpinan Pakatan Rakyat termasuklah Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim, melebihi Tok Guru Haji Hadi.

SENJATA UMNO

Isu ini Umno BN akan gunakan sungguh2. Kita akan lihat beberapa orang ahli agama termasuk mufti sebagaimana wawancara Tan Sri Harussani Zakaria Mufti Perak dalam Utusan Malaysia hari ini memberi fatwa haram menuduh orang-orang Islam dengan perkataan komunis dan Ayah Pin. Itulah Umno BN yang sentiasa menggunakan agama untuk kepentingan politik mereka. Mereka guna ahli agama apabila mereka mahu. Dan mereka kesampingkan agama apabila bercanggah dengan kehendak nafsu serakah mereka.

Monday, June 22, 2009

BENARKAH USTAZ NASHA EJEN UMNO?

KERAJAAN PERPADUAN AGENDA UMNO?

Politik Malaysia di'havoc'kan dengan isu Kerajaan Perpaduan. Yang jadi mangsanya ialah Ustaz Nasharudin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS yang baru sahaja pegang jawatan. Kalau kita ikut rentetan peristiwa politik dalam Pas, maka kita akan nampak kenapa Ustaz Nasha di'serang' bertubi-tubi oleh media dan rakan-rakan pimpinan dalam Pas sendiri. Ia bermula apabila ura-ura ada pertandingan bagi jawatan Timbalan Presiden PAS. Orang yang disebut-sebut ketika itu ialah Datuk Paduka Husam Musa, yang juga Naib Presiden PAS ketika itu. Blogger-blogger mula mainkan jarum mereka. Kalau kita teliti dengan baik, maka kita juga akan faham serangan-serangan 'maut' yang dilancarkan oleh blogger memang dirancang secara gerakan. 'Istiqamah'nya mereka menyerang dari hari demi hari demi untuk menjatuhkan seorang pimpinan tertinggi Pas, sudah tentu ada Pengarah Operasinya. Anda semua boleh jawab sendiri siapa pengarahnya. Paling teruk, Ustaz Nasha dicop Ejen ntah 007 ke, 009 ke, kepada Umno BN dalam usaha untuk menarik Pas ke dalam Umno BN. Diceriterakan bahawa Pengarah misi ini ialah Leftenan Jeneral Dato' Wan Abu Bakar Omar(orang Terengganu), yang sentiasa berhubung dengan Ustaz Nasha untuk memastikan misi 'accomplished'. Bukti keterlibatan Ustaz Nasha, dakwa blogger-blogger ini ialah antaranya pertemuan antara Ustaz Nasha bersama pimpinan-pimpinan Pas yang lain dengan Pak Lah sendiri, bertujuan untuk bincangkan pembentukan kerajaan Selangor yang ketika itu dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Betapa dangkalnya hujjah mereka. Dengan bertemunya Ustaz Nasha dengan pimpinan Umno BN, sudah dikira ejen Umno. Kalau begitu, Dato' Mustafa Ali dan Khalid Samad juga ejen Umno sebab mereka pun hadir sama! Lainlah kalau memang ada bukti 'explicit' lain yang membuktikan memang Ustaz Nasha ejen Umno BN.

Harus diingat, Istilah Kerajaan Perpaduan disebut oleh Presiden Pas ketika Pak Lah masih Perdana Menteri. Sekarang Pak Lah bukan lagi seorang Perdana Menteri. Presiden Pas menarik balik idea Kerajaan Perpaduannya selepas Najib Razak jadi PM. Orang yang faham politik akan tahu ini merupakan strategi Presiden Pas sahaja ketika Pak Lah masih berkuasa. Ini diakui oleh Presiden ketika ditemuramah di sini.

DESAKAN LETAK JAWATAN

Selepas Muktamar baru2 ni, dalam keadaan Ustaz Nasha terus mempertahankan jawatannya, beliau terus diasak oleh media, sehinggakan di'cop' sebagai boneka umno oleh Tok Guru Nik Aziz, lalu disuruh letak jawatan. Bahkan dikeji dengan kalimah "buat sampah". Semua ini hanya layak dilemparkan kepada golongan munafik politik!!! Ini sangat-sangat mengejutkan semua pendokong Pas kerana Tok Guru yang dikenali sebagai seorang yang sangat lembut dalam diplomasinya dengan Umno, tiba-tiba menuduh Ustaz Nasha dengan sebegitu rupa. Sudah tentu ada maklumat yang sangat kuat sehinggakan Tok Guru mendesak agar beliau letak jawatan sebagai ahl parlimen Bachok. Ini dikuatkan lagi dengan desas desus yang sudah lama bermain di bibir orang-orang pas bahawa Ustaz Nasha tidak diterima di Bachok akibat sikapnya yang elit, tidak pedulikan rakyat Bachok. Bahkan orang Kedah pun tak nak terima. Sebab itulah Ustaz Nasha bertanding di Bachok Kelantan. Jadi, Apa sebenarnya yang Tok Guru tahu, yang orang lain seperti Presiden tidak tahu menyebabkan Tok Guru Nik Aziz menganggap kerajaan perpaduan ialah bergabung dengan Umno, sedangkan Ustaz Nasha dan seluruh pimpinan Pas pusat yang ditemuramah media menafikan bahawa Pas tidak akan bergabung sama sekali dengan Umno? Yang ada ialah kata Ustaz Nasha , perbincangan, ataupun dengan bahasa Muktamar tahun lepas ialah Muqabalah. Jika kita lihat, tahun lepas dan tahun ini sama sahaja dalam isu berbincang dengan Umno BN iaitu Tok Guru Nik Aziz tolak sekeras-kerasnya walaupun telah diterangkan oleh Dato Seri Presiden di pejabat Tok Guru MB Kelantan sendiri. Dan lebih-lebih lagi ianya telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Syura Ulama'.

Kesimpulannya, pertandingan merebut jawatan akan menyebabkan kebarangkalian rasa tidak puashati, timbul rasa dendam dan sebagainya. Takut2 desakan letak jawatan itu sebenarnya hasil manifestasi dari orang yang 'frust' kalah bertanding...Kalau tidak, lebih baik suruh saja Presiden Pas letak jawatan kerana idea UG datangnya dari beliau. Tak gitu?

10 BUDAK HITAM

Yang banyak terima bahang kemarahan Tok Guru Nik Aziz dan penyokong-penyokongnya ialah Ustaz Nasha, bukannya Presiden sendiri. Ini yang peliknya. Sedangkan yang banyak menyebut Kerajaan Perpaduan ialah Presiden. Jadi, ada perkara lain sebenarnya yang menyebabkan Ustaz Nasha diserang. Kesilapan Ustaz Nasha yang menyambut baik ucapan Najib yang menyokong idea Kerajaan Perpaduan disalahertikan sebahagian ahli parlimen Pas sehinggakan 10 daripada mereka mengadakan 'PC' dengan membawa memorandum menolak Kerajaan Perpaduan. Bagi setengah blogger atau penganalisis politik, mereka menganggap tindakan 10 mp ini tidak cerdik dan merugikan Pas di mata umum. Sebenarnya ini tindakan cerdik untuk menekan dan terus menekan Ustaz Nasha supaya letak jawatan. Lihatlah di sini wajah-wajah yang bertindak sendiri dalam soal ini. Semuanya mempunyai latar belakang yang agak sama kecuali 2,3 orang sahaja. Mereka sebenarnya asalnya dari jamaah JIM, IRC, dan Alami yang pada asalnya mempunyai pemikiran yang berbeza dengan jamaah PAS. Mereka masuk ke dalam Pas dengan membawa agenda jamaah mereka. Walaupun sebahagian Pimpinan Pas menyedari masalah ini, tetapi Pas tetap terima mereka kerana sifat Pas itu sendiri sebagai sebuah parti yang menerima sesiapa sahaja untuk berjuang menegakkan kalimah Allah di mukabumi ini. Inilah keterbukaan Pas. Yang paling hairan, kenapa Ustaz Taib Azamuddin pun tersenarai sama dlm 10 budak hitam tu? Pelik Betul...

TINDAKAN DISIPLIN

Ada blogger yang cadangkan agar 10 budak hitam diambil tindakan disiplin. Pas harus tegas kali ini agar polemik perpecahan yang tak dapat ditutup lagi ini akan berpanjangan. Mereka harus diberi kata dua. Al Marhum Syeikh Fathi Yakan pun pernah sebut antara punca kegagalan gerakan Islam untuk menang ialah timbulnya pelbagai pemikiran dalam sebuah jamaah. Ini bermakna tiada penyatuan pemikiran. Ini tidak harus berlaku khususnya di kalangan Pimpinan Pusat. 10 budak hitam wajib beri wala' kepada Presiden sekiranya mereka orang yang sayangkan Parti. Memberi wala' kepada orang di luar parti adalah haram. Kalau tidak, bagaimana mahu menumpaskan musuh kalau tidak taatkan 'Jeneral'.

BUKAN DUA, TAPI TIGA

Sebenarnya ada tiga kelompok dalam Pas. Satu yang memberi wala' kepada kepimpinan. Mereka ini sabar menunggu penjelasan dan penyelesaian di peringkat atasan. Kedua, yang mempunyai agenda asing yang dibawa ke dalam Pas(10 budak hitam). Ini paling BAHAYA. Yang ketiga, golongan pimpinan dan ahli serta penyokong yang jahil mainan politik golongan kedua. Mereka buat perkiraan atas dasar lojik yang singkat, dan atas dasar sentimen(seperti Kelantan), ataupun kerana tidak mendapat maklumat yang tepat. Hanya bergantung kepada orang sekeliling. Ini pun bahaya. Surah al hujurat yang sudah dikhatam dalam usrah, entah di mana mereka letak agaknya.


Monday, June 8, 2009

KEPUTUSAN PEMILIHAN PAS PUSAT

Berikut merupakan keputusan pemilihan Jawatan Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat sempena Muktamar kali ke 55.

Timbalan Presiden

1.Nasharudin Mat Isa – 481(menang)

2.Husam Musa – 281

3.Muhamad Sabu – 261

3 Naib Presiden

1.Tuan Ibrahim Tuan Man – 871

2.Salahuddin Ayub – 824

3.Mahfuz Omar – 663

Ahli Jawatankuasa Kerja

1. Mohamad Nizar Jamaluddin – 854 undi.
2. Idris Ahmad – 799 undi.
3. Kamaruddin Jaafar – 769.
4. Azizan Razak – 653.
5. Hassan Ali – 642.
6. Dr Mohd Hatta Ramli – 638.
7. Abdul Ghani Shamsuddin – 637.
8. Abu Bakar Chik – 622.
9. Hanifa Maidin – 619.
10. Amiruddin Hamzah – 606.
11. Dr Lo Lo Ghazali – 598.
12. Ghani Abdul Rahman – 584.
13. Zulkefli Mohamad – 576.
14. Syed Azman Syed Mohamad – 530.
15. Hashim Jasin – 522.
16. Mazlan Aliman – 513.
17. Taib Azmuddin Mohamad Taib – 504.
18. Mujahid Yusuf Rawa – 448.

Tuesday, May 26, 2009

NASIB PENEROKA FELDA KERTEH

Sila dengar dan nilai sendiri YB ADUN Kemasik dari Umno BN yang datang berdialog dengan peneroka felda Kerteh. Penulis tak mahu lah nak bertekak dengan beliau tentang Group Settlement Act.(Akta Tanah Kawasan Penempatan Berkelompok 1960).

Kesian kat peneroka Felda Kerteh yang sudah berpuluh tahun mengusahakan tanah Sawit, mengharapkan kehidupan menjadi lebih baik setelah hutang dilangsaikan, dan tanah dilupuskan kepada mereka secara sepenuhnya. Mereka diberi pilihan sama ada mahu memperbaharui perjanjian dengan felda atau tidak. Tetapi apabila lebih kurang 30 orang peneroka yang tidak mahu memperbaharui perjanjian itu, dan mahu mengusahakan tanah mereka sendiri, hak mereka cuba dinafikan. Bahkan pada hari kejadian(26 Mei 2009), Bulldozer sedang menyodok tanaman sawit yang 'expired' untuk program tanaman semula atas tanah peneroka yang baru tiga hari bersetuju dengan felda setelah dipujuk. Kesan dari peneroka yang 'refinance' balik ialah mereka akan terus bergantung sumber pendapatan utama dengan pihak felda, sarahidup yang terhad diberi secara bulanan sebanyak RM1000, dan mereka tertakluk kepada peraturan-peraturan Felda seperti mesi menjual buah kepada kilang felda. Untuk makluman, harga yang dibayar oleh kilang felda adalah lebih murah berbanding dengan syarikat-syarikat pengusaha minyak sawit swasta.

Inilah tradisi membela rakyat, Satu Malaysia, Rakyat Diutamakan.

video

Wednesday, May 13, 2009

PELIKNYA KES MB PERAK


Kes Menteri Besar Perak disangkakan selesai apabila Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa Nizar adalah Menteri Besar yang sah. Sangkaan meleset dan rakyat penyokong Pakatan Rakyat mula memaki hamun, menghina mahkamah rayuan kerana menerima permohonon Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi.

Apa yang penulis ingin kongsi ialah beberapa kepelikan berlaku dalam keputusan Mahkamah Rayuan yang menerima permohonan Zambry. Kes sebegini menurut pengamal undang-undang, tidak pernah berlaku dalam sejarah undang-undang negara. Ia merupakan suatu yang 'unprecedented', iaitu tiada contoh yang boleh dijadikan sandaran atau panduan dalam membuat keputusan penghakiman.

Bayangkan Keputusan Mahkamah Tinggi baru diumumkan Isnin lalu tiba-tiba terus ditangguhkan pada selasa. Zambry dapat keputusan mahkamah rayuan untuk tangguhkan keputusan mahkamah tinggi dalam keadaan TIADA CERTIFICATE OF URGENCY(sijil untuk menyegerakan keputusan mahkamah rayuan). Ini yang peliknya. Tak pernah dibuat oleh mana-mana hakim sebelum ini.

Keduanya, hakim mahkamah rayuan yang membuat keputusan hanya seorang sahaja. Biasanya tiga orang. Tapi disebabkan mahkamah pun dia buat macam mak bapak dia punya, maka dia boleh buat apa sahaja dia suka dengan berselindungkan atas nama undang-undang. Betullah ada orang kata dia pakai undang-undang rimba.

Sudah ramai yang mencadangkan dibubarkan dewan undangan negeri Perak tapi dia buat 'dek' je. Ku Li sendiri pun sudah nyatakan beberapa kali bahwa tiada penyelesaian lain melainkan pembubaran dun untuk memberi hak kepada rakyat memilih pemimpin yang mereka mahu.

Tuesday, May 12, 2009

RAMZI YANG TIDAK CERDIK....

Ahmad Ramzi Mohamad Zubir, bekas setiausaha politik Bekas Menteri Besar Idris Jusoh, ditahan polis untuk membantu siasatan kes ugutan sms kepada tiga adun Barisan Nasional Terengganu baru-baru ini. Beliau yang disyakki trlibat dalam penyebaran sms tersebut ditahan jam 8.30 pagi di sebuah hotel setelah tiba dari KL jam 5 pagi.

Pihak polis mendakwa bahawa kes ugutan bunuh tersebut hampir 95 % selesai dengan tertahannya Ramzi, yang dipercayai antara 'pelakon' utama drama ugut mengugut. Polis bertindak menahan beliau setelah tempoh tiga hari untuk menyerahkan diri tamat dan waran tangkap dikeluarkan.

Penulis dah lama tahu ini merupakan sandiwara politik Idris Jusoh. Sudah tentu Idris Jusoh berpesan awal2 lagi pada Ramzi supaya 'biar pecah di perut, jangan pecah di mulut. Padahal penganalisa politik sudah masak dengan fe'el perangai puak2 ni yang suka bersandiwara politik. Punyalah bodoh Ramzi sama ada dia rasa Polis tak dapat hidu kerja jahat dia, ataupun dia rasa Idris Jusoh boleh diamkan polis. Perancangan ini sudah tentu membabitkan beberapa orang pelakon2 pembantu seperti Rosol takda wahyu. Itulah kerja bodoh yang tak disangka2. Kalau nak rancang pun, buat apa lah ngko(Ramzi), muncul bersama2 dengan ADUN2 yang kena ugut? Tak cerdik langsung. Lepas tu siap tunjuk sms ugutan di telefon bimbitnya.

Dia rssa dirinya cerdik politik, ingatlah Allah Maha Bijaksana, dan Maha Merancang!!!!

Wednesday, May 6, 2009

Monday, May 4, 2009

TIMBALAN PRESIDEN MILIK ULAMA'

Isu jawatan Timbalan Presiden Pas nak dipertandingkan menjadi topik terhangat media beberapa hari ini. Penulis jangkakan ia akan berlarutan sehingga berlangsungnya Muktamar Pas Pusat pada Jun nanti di Stadium Melawati, Shah Alam, Selangor.

Isu yang memang sudah bermula sejak tahun lepas ini, dihangatkan kembali atas kehendak politik BN yang mahu melihat keluarga Pas porak peranda sebagaimana porakperandanya Umno sekarang. Ini boleh dicapai dengan melaga-lagakan dua pemimpin tertinggi Pas iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Dua Tok Guru ini menjadi tonggak dan simbol kepimpinan ulama' dalam Pas menjadi bahan serangan politik media-media arus perdana yang memang sudah diketahui sebagai alat propaganda politik pihak Umno Barisan Nasional.

Ditambah pula dengan cadangan yang ntah apa-apa daripada Pas Kawasan Bukit Bintang yang mencadangkan Presiden ditandingi oleh Tok Guru Nik Aziz yang sudah menyandang jawatan Mursyidul Am. Betapa dangkalnya ilmu gerakan Islam mereka. Nik Abduh pula, di saat ayahandanya berada di MekaH menunaikan Umrah, membongkar rahsia apa yang didakwa sebagai pembantu-pembantu sesat ayahnya. Umum peminat isu politik tanahair sudah maklum yang dimaksudkan itu ialah Husam Musa dan geng-gengnya. Penulis sendiri pun sebenarnya tidak berapa seronok apabila membaca blog Nik Abduh kerana ia seolah2 membuka pekung di dada sendiri. Tetapi apabila meneliti dengan lebih mendalam, bagaimana bermulanya polemik ini, maka penulis rasa tindakan Nik Abduh patut dipuji kerana mempunyai sikap berterus terang demi untuk menyelamatkan 'survival' jamaah islam/ gerakan Islam Pas di bumi Malaysia.

Ada beberapa isu yang timbul menjelang Muktamar Pas Pusat kali ini yang sebenarnya berpunca dari satu sahaja iaitu 'Hidden Agenda' beberapa pimpinan Pas yang tidak faham ataupun tidak mahu faham disiplin dan adab dalam gerakan Islam.

KERUSI PANAS TIMBALAN PRESIDEN

Penulis mulakan dengan membahas kerusi panas Timbalan Presiden yang sekarang ini diduduki oleh Ustaz Nasharudin Mat Isa. Beliau yang penulis sempat kenali sejak di Universiti lagi sebenarnya orang yang sangat berpotensi untuk menggantikan Tuan Guru Presiden. Latarbelakang penglibatan beliau dalam Gerakan Islam yang sangat memberangsangkan, ditambah dengan kemampuannya menguasai bahasa Arab, Inggeris, Urdu dan sudah tentu Melayu, lebih-lebih lagi kemampuannya menguasai ilmu agama yang agak mendalam, menjadikan beliau insan pilihan di hati Tuan Guru Presiden.

Sebelum menjawat Timbalan Presiden, beliau memegang amanah selaku Setiausaha Agong Pas Pusat. Menurut ceritanya, jawatan ini bukan kehendak beliau bahkan di saat beliau mendapat jawatan ini, sebenarnya beliau diARAHkan oleh Presiden ketika itu iaitu Dato' Tuan Guru Fadhil Mohd Noor, walaupun ketika itu beliau sudah bersiap-siap untuk menyambung pelajaran ke peringkat PhD kalau tidak silap saya.

Bagaimana beliau mendapat jawatan Timbalan pula? Walaupun Ustaz Nasharudin memang pilihan Tok Guru Presiden, namun begitu ada tangan-tangan ghaib di belakang yang bersungguh-sungguh menaikkan Ustaz Nasharuddin dengan tujuan lain. Mereka yang dimaksudkan ialah Geng Husam Musa yang sebenarnya menjadikan Ustaz Nasharuddin sebagai Proksi untuk menguasai parti dan kalau boleh mengubah kepimpinan ulama' kepada kepimpinan professional.

Cerita ini menjadi lebih menarik apabila watak Anwar Ibrahim timbul, dan isu muqabalah muzakarah pada tahun lepas disensasikan. Pada asalnya, isu itu biasa sahaja. Tetapi apabila timbulnya satu golongan yang mendakwa tidak bersetuju Pas masuk Umno BN, mula buat bising seolah-olah pertemuan Cikgu Mustafa Ali, Ustaz Nasharuddin dan Khalid Samad dengan Pak Lah sebenarnya nak mewujudkan kerajaan campuran. Ianya terus menjadi sensasi dunia politik tanahair apabila orang seperti Khalid Samad membocorkan segala isi dan perjalanan mesyuarat pusat untuk menunjukkan bahawa memang wujud usaha untuk bergabung dengan Umno. Tapi alhamdulillah dengan berlangsungnya Muktamar, Timbalan Presiden berucap di Majlis Perasmian Muktamar Pemuda, dan Tuan Guru Presiden berucap di Muktamar Pusat, maka terlerailah masalah yang timbul.

Drama ini tidak terhenti setakat itu sahaja. Isu yang disangkakan oleh ramai orang sebagai sudah selesai rupanya tidak. Ia kunjung tiba lagi dan kali ini lebih hangat sehangat cahaya mentari di tengahari di tengah2 padang pasir.

Tulisan Nik Abduh yang pada mulanya penulis sangkakan akan ramai menyanggahnya, hari ini pimpinan Pas Kelantan sendiri antara yang membenarkan dan menyokong tulisan Nik Abduh dengan mencabar Husam Musa bertanding jawatan Presiden, bukannya Timbalan Presiden sekiranya beliau mahu memastikan arah tuju Perjuangan Pas terus di jalan yang betul. Penulis mula2 membaca lontaran idea ini daripada blog Ustaz Nasharuddin Hasan Tontowi. Lalu Penulis baru merasakan akan lebih ramai lagi mengeluarkan kenyataan berpihak kepada Nik Abduh walaupun secara berlapik. Nampak seolah2 Ustaz Nasrudin Tantawi menyokong Husam Musa. Sebenarnya beliau ingin sampaikan 'pukulan maut' buat Husam Musa sesuai dengan 'hidden agenda' beliau. Masakan seorang Naib Presiden boleh halatuju Pas yang dibawa oleh Tuan Guru Presiden yang didakwanya sebagai mungkin 'meragukan'. Di mana wala' kepada seorang 'Imam' dan Naib Imam dalam sebuah Gerakan Islam?

Penulis mendapat maklumat dari risikan dalaman Pas sendiri bahawa ada pimpinan tertentu yang mendokong hasrat puak2 ini menggunakan wang ringgit untuk memastikan usaha mereka berjaya. Ini berlaku di Kelantan!!! Dalam dunia cyber pula, sudah timbul blog2 baru yang sengaja diwujudkan untuk memfitnah Nik Abduh dengan pelbagai tuduhan yang menyayat hati, seolah2 Nik Abduh sama taraf dengan Umno BN. Kalau begitu, memang benarlah kata2 Nik Abduh yang meng'istilah'kan perbuatan mereka sebagai kerja2 sesat.

PEMIMPIN POPULAR ATAU ULAMA'?

Masalah yang timbul dalam Pas sekarang ini ialah banyak akar umbi yang menyokong Husam Musa. Inilah pemimpin popular dalam Pas. Beliau dilihat sebagai profesional yang diulama'kan di bawah bimbingan Tok Guru Nik Aziz. Yang ramai di kalangan anggota pas peringkat akar umbi tidak sedar ialah Pas bukan semata2 Parti politik bahkan lebih besar lagi ialah ianya merupakan Gerakan Islam. Gerakan Islam mempunyai disiplin yang tersendiri, yang kadang2 kita tidak jumpa dalam perlembagaan Pas. Umpamanya dakwaan puak2 ini yang mengatakan tidak ada peruntukan dalam perlembagaan Pas yang mengatakan bahawa Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden mestilah seorang ulama'. Sudah penulis katakan tadi, Pas bukan setakat parti politik semata2. Dalam gerakan Islam, Imam atau Amir, apa sahaja diberi nama jawatan tertinggi eksekutif dalam parti hendaklah dipilih di kalangan pendokong perjuangan yang bergelar ulama' . Bukan ulama' biasa yang dimaksudkan. Bahkan ulama' yang memenuhi kriteria seorang mujtahid seboleh-bolehnya. Sekiranya tiada, maka pilihlah yang menghampiri darjat itu. Seorang mujtahid bukan semata2 seorang yang mampu membacakan ayat2 suci al Qur'an dalam ucapan mereka, bukan semata2 orang yang boleh menyampaikan kuliah, tetapi di sana ada kemampuan lain iaitu kemampuan merungkai masalah massa umat Islam. Maknanya ia mampu mengeluarkan fatwa atau membuat keputusan berdasarkan panduan suluhan al Qur'an, Sunnah, Ijmak dan Qias. Mari kita lihat apa kata As Syahid Imam Hasan al Banna rahimahullah tentang kedudukan dan bidang kuasa Imam dan Naibnya yang dinukil dari Usul 20 beliau;

ورأى الامام و نائبه فيما لا نص فيه و فيما يحتمل وجوها و في المصالح المرسلة معمول به ما لم يصطدم بقاعدة شرعية و قد يتغير بحسب الظروف و العرف و العادات و الأصل في العبادات دون الالتفات الي المعاني و في العا دات الالتفات الي الأسرار و الحكم و المقاصد

yang bermaksud, " Pandangan Imam (Pimpinan) atau Naibnya (timbalannya) pada perkara yang tidak mengandungi nas, atau pada perkara yang boleh diandaikan beberapa wajah pendapat atau mengandungi "masalih mursalah" boleh dipraktikkan selagi tidak bertembung dengan kaedah syara'. Adakalanya ia berubah bergantung kepada keadaan, 'uruf dan adat. Prinsip asal 'ibadat ialah ta'abbud tanpa menghiraukan makna-makna, dan prinsip asal adat ialah melihat kepada rahsia-rahsia, hikmah dan tujuannya."

Prinsip ini merupakan usul yang kelima daripada Usul 20 yang digariskan oleh Imam Hasan al Banna sebagai panduan kepada pendokong perjuangan Islam melalui gerakan Islam.

Kata-kata di atas secara asasnya menekankan bahawa Timbalan Presiden adalah pengganti Presiden dalam keadaan ketiadaan beliau. Kalau Tan Sri Musa Hitam yang memangku Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1985, iaitu di zaman Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri pun tidak berupaya untuk menyelesaikan isu Ibrahim Libya sehinggakan berlakunya pembunuhan beramai-ramai pengikut Ustaz Ibrahim Libya, inikan pula jawatan Timbalan Presiden Pas yang mana bertanggungjawab terhadap urusan Jamaah Islam/gerakan Islam secara syara'. Bahkan meliputi urusan gerakan Islam antarabangsa. Mampukah orang yang tidak bergelar ulama' (dengan ertikata yang sebenar) memimpin dan membuat keputusan yang bijak dari sudut syara'? (bukan dari sudut akal semata-mata). Di sini perbezaan antara Timbalan Presiden yang sedia ada dengan yang bakal bertanding mencabar jawatan itu.

Apa yang penulis mahu utarakan di sini ialah Timbalan Presiden mestilah orang yang setanding Presiden dari sudut keilmuannya, ataupun sekurang-kurangnya hampir kepada darjat ilmu presiden. Maka sesiapa yang sempat mengenali Ustaz Nasharuddin dan saudara Husam dengan baik, penulis yakin mereka akan pilih Ustaz Nasharuddin sebagai Timbalan. Itu baru sahaja dibincang dari aspek keilmuan tanpa mengambilkira aspek wara' dan taqwa. Ulama' yang sebenar bukan sahaj mampu menghafal dan memetik ayat al Qur'an dan Hadis-hadis nabi di mana sahaja dia mahu, bahkan dia juga orang yang bertaqwa(jauhi segala larangan, menjunjung segala titah perintah Allah). Wara' pula meliputi sikap berhati-hati terhadap perkara-perkara yang syubhah, serta meninggalkan kemewahan dunia walaupun sesetengahnya adalah HARUS sekalipun.

Maka kita lihatlah gaya hidup seorang Tok Guru. Ibadah malamnya dan lain-lain. Aspek inilah yang membantu seorang pemimpin gerakan Islam menyelesaikan masalah yang rumit. Kebergantungan kepada ALLAH adalah muktamad dan total. Sering memohon petunjuk dari Allah untuk membuat keputusan. Itu yang membezakan Ulama' yang sebenar dengan pengikutnya di kalangan orang awam. Seorang ulama' sebenar merempuhi ujian sebagai pemimpin dengan penuh kebergantungan dan pengharapan terhadap ALLAH jalla wa 'ala dan bukan kepada makhluk. Tidak bergantung kepada wang ringgit atau kedudukannya dalam politik.

Kalau ini boleh ditandingi, maka dipersilakan Husam Musa mahupun sesiapa sahaja yang sanggup mengaku dialah ulama' akhirat yang sebenar yag layak memimpin umat.

Akhir kata, penulis sokong saranan Ustaz Nasrudin, Ustaz Mohd Amar Nik Abdullah, dan Takiyuddin yang mencadangkan Husam Musa bertanding jawatan Presiden , bukannya Timbalan Presiden kerana beliau mendakwa halatuju Pas sekarang diragui, dan kehadirannya sebagai Timbalan Presiden mampu menyumbang ke arah memperbetulkan halatuju itu.

InsyaALLAH , Tuhan yang Maha Menentukan akan memelihara perjuangan Pas daripada dikotori oleh orang-orang yang mempunyai agenda peribadi. Anggaplah isu ini merupakan suatu penapisan dalam perjuangan. Ia akan menyerlahkan siapa ikhlas dan siapa yang tidak ikhlas.
Related Posts with Thumbnails