Friday, May 2, 2008

BERAS NAIK HARGA


Beberapa hari lepas aku ke supemarket untuk beli keperluan dapur, termasuklah BERAS. Aku ambil satu pek beras 10 kg. Harganya 23.90. Pagi tadi terdengar berita radio mengatakan bahawa beras akan naik harga lagi sekitar 30 sen sekilo. Bayangkan 10kilo jadi RM3. Maknanya kalau beras yang harga RM23.90, akan naik jadi RM 26.90!!! Mak aie, mahalnya. Kenapa jadi begini?

Kita kan banyak jelapang padi. Kedah negeri jelapang padi terbesar di Malaysia. Kelantan pun tak kurang hebatnya orang tanam padi. Ada pendapat kata ini disebabkan oleh monopoli oleh Bernas(Perbadanan Beras Nasional Berhad). Walaupun Kedah negeri pengeluar utama beras negara, rakyatnya tetap terpaksa beli beras dengan harga yang mahal sekarang. Bayangkan hampir kesemua jenis beras naik mendadak sekitar 15 hingga 40 peratus.

Pada tahun 2008 ini kenaikan harga beras begitu mendadak dan ia dikatakan berkaitan dengan kenaikan global harga beras.

Umpamanya di Kedah harga beras gred super seberat lima kilogram sekarang dijual dengan harga RM13.50 berbanding sebelum ini RM8 dan beras gred super seberat 10 kilogram sekarang dijual dengan harga RM27 berbanding RM16 sahaja sebelum ini.

Kalau betul kerajaan kawal harga beras, aku minta kerajaan tolong tetapkan harga syilng. Nanti peniaga akan naikkan harga sesuka hati. Mahu tak boleh makan beras lepas ni. Agaknya rakyat kena bertukar kepada ubi yang masih murah harganya kot. Balik ke zaman Jepun la jawabnya...

No comments:

Related Posts with Thumbnails