Friday, May 2, 2008

ISU ROYALTI CUBA DITUTUP

ARAHAN JPM

Malam kelmarin aku sembang dengan seorang cikgu. Katanya ada arahan bertulis dari Jabatan Perdana Menteri mengarahkan semua 'mainstream media' agar tidak mainkan isu Royalti Minyak Petronas kepada Kerajaan Terengganu. Teringat pula aku sidang dewan rakyat yang baru berlangsung dua hari. Hari pertama perbahasan sudah panas!!Sehinggakan siaran langsung yang dijanjikan satu jam hanya disiarkan selama 40 minit. Itupun sudah macam cacing kepanasan. Salahuddin Ayub membawa usul membincangkan isu Royalti Terengganu sebab ia berkait dengan hak rakyat tetapi Yang Di Pertua Dewan tolak mentah-mentah usul itu. Kemudian mulalah Menteri Penerangan Dato' Shabery Cheat, maaf silap eja, pembetulan, Shabery Chik mendakwa Ahli Parlimen di kalangan pembangkang macam budak-budak. Katanya tujuan siaran langsung adalah untuk membincangkan masalah rakyat. Tiba-tiba ahli parlimen pembangkang menggunakan peluang itu untuk bertegang leher dengan kerajaan dengan membangkitkan soal peraturan mesyuarat yang remeh temeh. Tiada sepatah perkataan pun keluar dari mulutnya berkenaan isu royalti. Memang sudah dijangkakan tujuannya hanya nak menunjukkan kepada rakyat bahawa kerajaan memang sentiasa beri peluang kepada pembangkang tetapi mereka sia-siakannya.

Aku perasan juga memang berita harian, utusan malaysia, metro, tidak main isu royalti. Hanya Sinar Harian sahaja rasanya yang banyak keluarkan berita sama ada kenyataan pimpinan parti pembangkang, ngo, rakyat mahupun Menteri Besar sendiri. Tahniah Sinar Harian kerana berani menyuarakan pandangan rakyat.

UMNO TERENGGANU AKAN BUAT SEMINAR ROYALTI

Kawan aku juga bagitau bahawa Umno Terengganu akan buat Seminar Royalti, dan dengar khabar tujuh cawangan(atau bahagian?) bersedia untuk demonstrasi kalau poyalti tidak dikembalikan kepada kerajaan Terengganu. Betul ke ni? Kita tunggu dan lihat apa yang bakal terjadi.

No comments:

Related Posts with Thumbnails