Saturday, May 17, 2008

APA YANG LAINNYA DALAM DUN TERENGGANU KALI INI?

Sidang Dun Terengganu tahun ini mencatatkan sejarah baru. Aku sempat berbual agak panjang dengan staf Wisma Darul Iman. Belum sempat aku bertanyakan isu dewan, dia sudah buka mulut. Katanya, sepanjang lima penggal dalam dewan, tidak pernah terjadi sebagaimana tahun ini. Semua adun BN yang di'cop' penderhaka tidak berani bersuara terhadap isu-isu yang dibangkitkan oleh pembangkang. Walaupun soalan-soalan 'maut' pembangkang ditolak, pembangkang diberi peluang seluas-luasnya oleh tuan speaker untuk berbahas dalam sidang kali ini. Tambahnya lagi, speaker siap tanya lagi sama ada perlu masa tambahan atau tidak. Pendek kata, pembangkang senang dapat peluang bercakap, bahkan tidak ada gangguan daripada Adun BN sebagaimana sesi-sesi dun yang lepas.

Kenapa ya jadi begitu? Bak kata orang Terengganu, 'dok ketek skit abuk'. Barangkali takut kalau bersuara, nanti di'cop' oleh mana-mana pihak. Umum sudah tahu mereka 22 adun BN sudah digelar sebagai penderhaka raja. Jadi, kalau bersuara menyokong titah diraja, orang kata menyampah, mengada-ngada. Kalau puji Mad Said, takut nanti Deris pula yang blacklist nama. Kalau puji prestasi kerajaan Deris dulu, Mad Said pula yang cop muka mereka sebagai penyokong kuat Deris.

Antara yang luarbiasa lagi, Mad Said sanggup bekerjasama dengan Pas untuk selamatkan kedudukannya sebagai Menteri Besar Terengganu walaupun dia sendiri kata bahawa dia mungkin tak lama jadi MB. Kata satu sumber, Mad Said mengakui bahawa isu royalti yang ditimbulkannya dalam akhbar baru-baru ini adalah permintaan Sultan sendiri. Maklumlah, dia dah jadi MB pilihan Sultan lah katakan. Kenalah junjung titah perintah tuanku dengan sebaiknya walaupun dituduh menderhaka Datuk Seri Presiden Umno Be End. Dengar kata Mad Said pernah bertemu Adun Wakaf Mempelam waktu tengah krisis pelantikan hari tu. Nak minta tolong apa agaknya?'Desperate' sangat kot. Mad Said yang dulunya terkenal dengan maki hamunnya, sangat-sangat beri muka kepada Pas sekarang ini kerana dia sedar bahawa Sultan sendiri tahu yang mana kaca, dan yang mana permata(Pas la tu...). Ada angin bertiup, katanya banyak permintaan Pas akan ditunaikan oleh Mad Said. Antaranya, mana-mana tanah yang dirampas semula walaupun telahpun bayar premium, akan dipulangkan semula kepada pemiliknya. Mana-mana Tok Imam dan bilal yang dipecat, termasuklah jurunikah, akan diberikan jawatan mereka semula.

Bagus la kalau begitu wahai Mad Said. Jangan tunggu lama-lama. Lepas SUKMA, terus selesaikan semua ni. Inilah peluang dia nak baiki imej gedebe dia. Barangkali orang akan puji Mad Said sebagai MB Umno yang bertimbang rasa dan adil.

Ada staf nampak Mad Said dikunjungi semua adun Pas selepas habis dewan bersidang, di pejabat MBnya. Siap tempah makan tengahari lagi. Apa agaknya yang dibincangkan? Apa agaknya perancangan selepas ini?Kalau Deris Hadhari baca ni, mesti dia risau. Mesti pasang perisik. Jangan bimbang Mad Said..Kalau tak nak rancangan bocor ke telinga Deris, pecat aja mana-mana yang nampak pro Deris Hadhari tu. Jangan bagi can...

No comments:

Related Posts with Thumbnails