Friday, May 2, 2008

DATUK JAMRY SURY DAPAT JAWATAN KEMBALI

Petikan The Star Online

.....................................................


IPOH: Sultan of Perak Sultan Azlan Shah has ordered Perak Mentri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin to reinstate Datuk Jamry Sury as Perak Religious Department director effective immediately as royal consent was not given for his 24-hour sacking on Tuesday.

The palace is expected to issue a statement later Friday.

.............................................................

Apa cerita ni? Aku harap kerajaan Perak tidak buat keputusan terburu-buru lagi. Kerajaan belum lagi setahun jagung, dah ada kontroversi dengan istana. Hari tu, bukan main susah nak lantik Menteri Besar di kalangan orang Pas. Sekarang ni pulak, pecat Datuk Jamry, Pengarah Jabatan Agama Islam Perak 24 jam. Takkan lah 24 jam kot. Kerajaan ada peraturan. Kakitangan awam mesti diuruskan melalui peruntukan undang-undang. Kan ada Perintah Am mengawal semua tindak tanduk kakitangan awam. Gunakanlah... mana ada orang pecat kakitangan awam 24 jam. Ini jarang berlaku. Kalau jawatan politik boleh lah..

Ataupun ada cerita lain ni? Tentu ada cerita...takkan sorang pun tak tahu apa yang sebenarnya terjadi? Kalau dipecat serta merta hanya kerana tidak mahu ditukarkan, maka teramatlah tidak wajar. Bagi Datuk Jamry pula, TERAMATLAH tidak wajar juga kalau dia tidak mahu ditukarkan kerana tukar pegawai dari satu tempat ke satu tempat adalah perkara yang amat biasa. Pecat 24 jam itu yang tidak biasa!!

Kalau benar ia berlaku, maka isu ini akan dimainkan dengan baik oleh Umno Barisan Nasional, sebagaimana Umno Barisan Nasional Terengganu main isu Dato' Che' Mat Jusoh 'Senapang' apabila beliau didesak berhenti oleh kerajaan Pas ketika itu. Itu didesak berhenti, ini di Perak dipecat 24 jam!!

PERKARA SEBENAR

Yang sebenarnya Datuk Jamry diarahkan BERTUKAR, bukannya DIPECAT!! Istilah SACKING yang digunakan The Star mengundang maksud PECAT bukan TUKAR. Jadi , hati-hatilah sikit The Star oi... takut nanti kena saman baru tahu. Walaupun Media ada peruntukan untuk bayar semua tu, fikir2kanlah kebaikan untuk rakyat. Jangan pakai keluar artikel tanpa proof reading walau online sekalipun. BAHAYA untuk kesihatan Rakyat Malaysia tau.


No comments:

Related Posts with Thumbnails