Saturday, May 3, 2008

KEPALA AIR DI SEKAYU


Berita Sinar Harian edisi Terengganu hari ini memaparkan tragedi mati lema akibat 'Kepala Air' di Sekayu Kuala Berang. 3 mati lemas dan 7 cedera akibat dilanda Tsunami Kecil itu. Orang-orang kampung biasanya gelarkan sebagai Kepala Air(waterhead?). Apa dia kepala air ye? Kalau tanya orang kampung, mereka akan jawab, ianya merupakan air banyak yang datang tiba-tiba kekadang disebabkan oleh hujan lebat di hulu. Dalam kes yang berlaku semalam di Air Terjun Sekayu, memang ada hujan tapi tidak pasti lebat atau tidak sebab di Kuala Terengganu hanya mendung dan hujan rintik-rintik saja.

Tragedi sebegitu tidak diduga. Waktu mula-mula rakan bagitau orang mati lemas di Sekayu, ingatkan sebab mereka mandi di kawasan air terjun tinggi yang kedalamannya dan sejarahnya memang biasa ada korban. Tapi ini tidak. Ia datang tiba-tiba dan dalam beberapa saat sahaja. salah seorang mangsa dijumpai 2 km dari tempat kejadian manakala seorang lagi sehingga 4 km!!! Memang mengejutkan!

Apa-apa pun, harap-harap kepada pengunjung air terjun sekayu, berhati-hati lah waktu bersuka ria di sana kerana MALANG TIDAK BERBAU.

No comments:

Related Posts with Thumbnails