Sunday, May 18, 2008

SYUKURI LAH NIKMAT REZEKI PETROLEUM

Dua hari lepas aku ziarah seorang pemuda yang hilang kaki kanannya kerana kemalangan. Beliau amat ramah. Aku kagum dengan orang sepertinya kerana tidak sedikit pun terpancar kesedihan di wajahnya. Itu lah sifat redha yang patut ada pada setiap insan yang beriman. Macam-macam tajuk dibualkan. Dari keadaan dirinya, hinggalah kepada candat sotong (maklumlah in ikan musim candat). Beliau menceitakan pengalaman candat sotongnya. Aku sempat tanya dia asal kampung sekarang ni ke. Katanya asalnya di tempat lain, ini kampung neneknya. Tanah pusaka difaraidhkan adik beradik. Jadi, dia pun dapat jugalah rezeki tapak untuk buat rumah iaitu tapak asal rumah neneknya. Aku tertarik apabila beliau berseloroh, katanya orang sihat dan tidak cacat belum tentu boleh buat rumah lagi, tapi dirinya telah siap sebuah rumah walaupun kaki cacat. Ini kerana katanya KWSP membenarkan orang cacat sepertinya mengeluarkan semua wang caruman sedangkan orang sempurna fizikal tidak dibenarkan keluarkan wang KWSP melainkan tiba masanya iaitu usia pencen. Itu lah rezeki Tuhan namanya, fikir dibenakku.

Aku cuba tukar topik. Kali ni tentang buah duku pula. Kampungnya terkenal dengan kawasan banyak kebun duku. Aku tanya menjadikah duku tahun ni? Katanya sudah beberapa tahun duku tidak menjadi. Dulu duku cukup banyak. Orang kampung mampu buat duit banyak hasil duku. Lalu beliau menambah, sebab duku tak menjadi katanya kerana Allah tarik nikmat itu daripada penduduk kampung. Katanya ramai yang lupakan Tuhan. Bila dah berduit, jadi takabur, sombong, menunjuk-nunjuk. Dapat duit hasil duku, dilempar-lempar duit kertas yang diikat kemas di hadapan orang ramai. Nak diberitahu bahawa 'banyaknya duit aku...'. Akibatnya Tuhan tarik balik nikmat rezeki hasil duku.

Aku pun teringat bahawa Allah amat murka orang yang takabur, sombong diri. Kata ustazku, takabur itu pakaian Tuhan, bukan makhluk. Allah haramkan hambaNya pakai pakaian TakaburNya. Banyak contoh-contoh atas dunia bahawa orang takabur ni, Allah bayar 'cash'. Bila dikaitkan dengan kish duku tadi, memang munasabah lah Allah tarik nikmat itu. Hikmahnya supaya manusia sedar bahawa yang memberi rezeki bukannya diri sendiri, walaupun zahirnya kita yang berusaha mendapatkan sesuatu.

Aku rasa begitu juga dengan isu royalti petronas. Royalti Terengganu yang mencecah 7.3 bilion setakat ini, juga merupakan rezeki dari Allah. Lalu kalau kita tidak mensyukuri nikmat pemberianNya, tidak mustahil Allah tarik balik nikmat itu. Antara tanda mensyukuri nikmatNya ialah kita tunaikan kewajipan membayar zakat. Kata ulama', petroleum ni termasuk dalam harta rikaz. Harta rikaz memang ada bahagian yang diwajibkan zakat. Zakat ini lah yang akan digunakan untuk membela nasib umat Islam yang termasuk dalam asnaf yang lapan. Kata Prof. Ungku Aziz suatu ketika dulu, kalau petronas bayar zakat, maka seluruh anak rakyat Malaysia mampu menikmati pendidikan percuma dari sekolah rendah hingga ke peringkat Phd!

Jadi, seharusnya pemimpin-pemimpin hendaklah menginsafi hakikat kurniaan Allah itu sebagai ujian untuk menentukan siapa yang bersyukur dan siapa yang kufur. Maka, Pak Lah yang masih berdegil untuk kekalkan royalti dalam bentuk dana khas, cukup-cukup lah. Bagi balik royalti petroleum kepada kerajaan Terengganu untuk diberi manfaatnya kepada rakyat Terengganu seluruhnya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails