Sunday, May 11, 2008

KERJA PEMBANGKANG MAKIN SENANG

TAHUN BERSEJARAH

2008 merupakan tahun yang sangat-sangat bersejarah. Tahun di mana BN kalah paling teruk dalam sejarah politik pilihanraya tanahair. Tahun di mana BN terlepas 5 negeri berbanding 1999 hanya 2 negeri. Tahun di mana Pakatan Rakyat menafikan majoriti 2/3 Barisan Nasional. Tahun di mana berlaku pergeseran ketara antara Parti Politik Pemerintah dengan Institusi DiRaja. Tahun di mana 2 negeri beribut Menteri Besar secara terang-terangan sehingga membelakangkan Istana. Tahun di mana Pemimpin Barisan Nasional Terengganu dianggap PENDERHAKA RAJA!! Tahun di mana rakyat Terengganu terpaksa hidup tanpa berMENTERI BESAR selama beberapa tempoh.

SIDANG PARLIMEN

Sidang dewan rakyat yang dijangkakan hangat memang benar-benar terhangat lantaran perbahasan dan pertikaman lidah antara ahli-ahli parlimen di kalangan pembangkang dan kerajaan. Bahkan yang lebih menarik, kelihatan ahli parlimen parti pemerintah sendiri meluahkan rasa tidak puashati terhadap kepimpinan Pak Lah secara terang-terangan. Ini berlaku apabila Datuk Anifah yang pernah ditawarkan jawatan Timbalan Menteri tetapi ditolaknya. Dalam ucapannya, beliau dengan beraninya mengkritik kerajaan kerana menganaktirikan Sabah dari sudut pembangunan. Datuk Zahid Hamidi pula bertanyakan komen beliau berkenaan dengan isu lompat parti. Isu itu dibahaskan berlarutan sehinggakan perumpamaan Banglo(BN) dan Teres(Pakatan Rakyat) dibuat oleh Zahid Hamidi. Dengan penuh berkias, Datuk Anifah menjawab bahawa buat apa ada Banglo kalau kemewahannya tidak dinikmati oleh semua orang. Lebih baik pindah ke rumah teres. Kalau dibesarkan banglo itu sekalipun, katanya, tidak ada maknanya apabila sesetengah orang terpaksa tidur di tepi tandas!

Penulis terperasan perbahasan menarik ketika itu berlaku antara mp kerajaan dengan mp kerajaan. Tidak seperti selalunya. Tiada pula pemimpin pembangkang seperti Azizah, Saifudin, Azmin, Nasarudin Mat Isa, Salahudin, dan lain-lain yang bangkit mencelah. Nampak sangat pembangkang berada dalam situasi yang selesa dalam menghadapi isu lompat parti. Yang sibuk ialah parti kerajaan kerana takut hilang kerajaan kalau ramai lompat parti. Inilah akibatnya apabila rakyat dan rakan seperjuangan parti tidak yakin lagi dengan kepimpinan yang ada. Najib mesti tengah berangan duduk di kerusi PM sekarang.

LOMPAT PARTI

Datuk Anifah Aman
hairan kenapa ahli parlimen sindir orang Sabah dalam isu lompat parti sedangkan ramai yang telah lompat parti dalam PRU12 yang lalu sehinggakan 5 negeri jatuh ke tangan Pembangkang. Lompat melompat ni kerja katak. Ahli politik sedia maklum katak dalam politik biasa dirujuk kepada Ibrahim Ali Pasir Mas. Dalam ucapan Ibrahim Ali membahaskan ucapan Agong, beliau mencadangkan agar PM diganti oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang jadi PM. Rasionalnya kata Ibrahim, agar orang-orang yang bersih seperti Tok Guru berdoa mudah-mudahan negara selamat. Nampaknya 'katak' pun dapat hidayah sokong ulama'. "MANALAH TAU DOA DAN BERKAT ORANG-ORANG SEPERTI TOK GURU YANG BERSIH YANG DAH LAMA BERJUANG DIMAKBULKAN ALLAH TA'ALA."
Rasanya yang berhormat-yang berhormat dari BN tak perlu tunggu lama lagi. Jangan tunggu jadi katak yang mati dilanggar lori, tiada nilai di sisi masyarakat sebab tak sempat melompat untuk selamatkan diri...


No comments:

Related Posts with Thumbnails