Wednesday, June 11, 2008

SALAHUDDIN KURANG BIJAK

Jumaat 13 Jun ini Salahuddin Ayub arahkan pemuda seluruh negara berkumpul di Masjid Kampung Baru untuk demonstrasi minyak naik. Aku terpikir juga, dalam keadaan orangramai berkira2 nak ke sana ke mari kerana minyak melambung tinggi, boleh lagi si ketua pemuda pas pusat ni ajak semua pemuda ke KL. Kalau yang memang tinggal di KL dan Selangor tu tak apa lah. Ini kalau yang tinggal di Kelantan, Terengganu, Kedah, dan negeri-negeri yang jauh, sudah tentu fikir dua kali sama ada nak sahut atau tidak arahan tu. Pemuda-pemuda Pas yang sudah melalui proses tarbiyah, sudah tentu menjawab 'sami'na wa ato'na' saja. Kalau kita komen, mesti yg 'hardcore' jawab bahawa perintah tu bukannya maksiat, jadi wajib kita taat, walaupun kita rasa tak setuju. Aku hairan la pasal apa Salahudin tak terpikir ke nak arahkan semua pemuda negeri buat demo di negeri masing. Baru lah meriah satu negara! Apa salahnya. Yang KL demo la kat KL. Yang Kelantan demo la di Kelantan. Yang Johor demo lah di Johor. Yang Terengganu pun di Terengganu. Barulah jimat belanja.

Sebenarnya aku timbulkan isu ini bukannya nak ajar pemuda pas ingkar arahan. Tapi takkanlah kerana duit 'sekepeng haram' (langsung) tak da pun terpaksa meminjam kat orang lain untuk pergi ke KL? Maka kalau kira dari sudut itu, majoriti la pemuda pas yang 'sengkek'. Duit makan minum anak bini pun tak tinggal untuk belanja...

Kalau nak ikut hukum, pergi demo tu hanya fardhu kifayah. maknanya ada yg pergi, maka terlepas la dosa ahli pemuda yang tak pergi. Kalau semua tak pergi, semua berdosa. Aie, susah jugak kalau macam tu.

Bayangkan, berapa banyak duit habis untuk berdemo di KL sahaja bagi orang di luar KL? 14 Julai nanti kena pergi lagi. Bila aku merungut pada seorang kenalan, dia kata yang 14 Julai tu anjuran lain, PROTES... Dah PROTES tu siapa yang 'lead?' Tanya aku buat2 tak tau. Katanya Dr Hatta. Kalau Dr Hatta, maknanya pihak sama ja, pembangkang juga. bukan orang lain... Pas juga.

Kalau ramai yang tak hadir demo, nanti rugi politik pula. Seolah2 telan mati mak, luah mati bapak. Maka, pemuda pun berpakat lah duit untuk bayar minyak mahal. Kalau dari K. Terengganu, dulu pergi balik kalau tak ada RM250 untuk minyak dan tol sahaja, minta maaf la. Maka kalau sekarang, tak ada RM350 tak boleh pergi dengan kereta.

Baik naik basikal, jimat belanja....

No comments:

Related Posts with Thumbnails