Saturday, June 7, 2008

PETROL DI MALAYSIA MASIH MURAH?

Aku pun hairan apa strategi Pak Lah kali ni menaikkan petrol sehingga 87 sen seliter(1.93 sen jadi 2.70 sen seliter). Semua orang merungut. Dalam pada itu, kerajaan dan pimpinan Be End terus mendakwa bahawa harga petrol di Malaysia masih di tahap yang rendah berbanding negara2 di Asia Tenggara. Mereka membandingkan dengan Thailand, Singapura dan negara2 yang bukan pengeluar minyak.

Di Singapura umpamanya, harga petrol RM 5.20 seliter. Maknanya, bezanya RM2.50 berbanding Malaysia. Tapi walaupun mahal, cuba kita lihat perbandingan pendapatannya pula. Di Malaysia, purata pendapatan rakyat adalah RM 1500 sedangkan di Singapura pula RM7500. Bezanya mencecah 6000 beb...Jadi memang padanlah kalau petrolnya semahal itu. Mereka masih mampu 'survive', tidak sebagaimana rakyat Malaysia yang tak mampu nak teruskan kehidupan walaupun sebelum naik 78 sen sekalipun!

Aku terbaca sinarharian 7 Jun 08 (semalam). Satu artikel menarik dipaparkan berkenaan kenaikan harga minyak. Aku pun tak sangka macam mana artikel sebegitu boleh keluar akhbar sinarharian. Barangkali pihak media pun dah 'fed up' dengan sandiwara kerajaan. Dalam artikel tu, penulis bandingkan harga minyak antara negara-negara pengeluar minyak dunia. Maka pecah lah tembelang kononnya petrol di Malaysia murah dengan pendedahan harga petrol di negara pengeluar yang lain seperti Arab Saudi, Kuwait, Qatar, Venezuela dan lain-lain. Sila lihat perbezaannya di bawah:Ini bermakna harga petrol di Malaysia adalah tertinggi di kalangan negara pengeluar!!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails