Tuesday, July 22, 2008

MAD SAID, DERIS & MERCEDES



Nampaknya Isu mercedes jadi meleret-leret sehingga dibincangkan di Kabinet dan mesyuarat exco hari ini. Ramai orang ingat Mad Said tersilap langkah. Dalam komen aku sebelum ini pun, aku kata Kerajaan negeri beli mercedes tidak kena masa.

Tapi ada juga yang berpendapat bahawa Mad Said sengaja 'release' isu ini untuk memburuk-burukkan seterunya Syeikh Idris kerana tempahan dibuat di zaman Syeikh Hadhari itu, bukannya Mad Said.

Rupanya Syeikh Hadhari pun tak tahan pakai Perdana V6 juga...

Pagi ni sempat buka tranungkite, ada yang mendedahkan kos penyelenggaraan perdana v6 kerajaan Terengganu berjumlah RM175,229.97. Penghantar artikel cadangkan BPR siasat bagaimana jumlahnya boleh mencecah sebegitu banyak! Aku tak hairan dengan jumlah tu. Pasal pegawai-pegawai kerajaan dan kakitangan perkeranian biasa buat kerja-kerja 'pakatan' penyelewengan kos sebenar perbelanjaan yang membabitkan kerajaan. Tujuannya untuk dapatkan untungnya. Sebab itu kereta kerajaan kalau dah biasa dengan servis satu-satu tempat , ia tidak akan pergi tempat lain kerana mudah ber'kira bicara' dengan tauke untuk keluarkan resit kos penyelenggaraan melebihi sepatutnya. Lepas tu, jumlah baki kos sebenar akan masuk poket yang berkenaan sama ada drebar, pembantu tadbir mahupun pegawai yang tandatangan perbelanjaan itu sendiri. Siapa yang makan lada, dia terasa pedas.

Jadi, kakitangan awam yang terlibat tu....sendiri mahu ingat lah. Ini zaman BPR siasat semua ikan sama ada jerung, tenggiri, aya, kembung, selayang mahupun bilis. Sabit kesalahan? Biasanya bilis aje yang kena....Paling tinggi pun tenggiri...(pegawai la tu).

No comments:

Related Posts with Thumbnails