Wednesday, July 2, 2008

1500 AHLI PEKIDA KELUAR PERSATUAN

Berita SinarHarian hari ini mengejutkan apabila 1500 anggota Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiyyah Malaysia (PEKIDA) dilaporkan isytihar keluar dari pertubuhan itu kerana tidak puas hati dengan kepimpinan di peringkat Pusat yang didakwa mempunyai kepentingan peribadi. Umum mengetahui bahawa PEKIDA dinaungi oleh Pak Lah.

Bila aku baca berita, ingatkan pengisytiharan keluar Umno ramai-ramai sebab memang munasabah denga musim sekarang ni. Tapi bila diteliti, rupa-rupanya puak-puak 3 line (PEKIDA) yang terkenal dengan beraninya memukul orang.

Teringat aku suatu masa, ada seorang sahabat aku yang ada kawan dari PEKIDA Terengganu. Dia diajak sertai Pekida kerana kelebihannya belajar silat dan juga tahu ilmu agama sedikit sebanyak. Walaubagaimanapun, dia tolak pelawaan itu kerana tidak yakin dengan perjuangan Pekida yang agenda tersiratnya adalah untuk mengimbangi kuasa kongsi gelap Cina.

Pernah juga aku dengar cerita bahawa puak Pekida ni kalau buat cegah maksiat, diorang pakai tibai pasangan khalwat atau pasangan zina sampai separuh mati. Mereka sudah tidak peduli lagi larangan orang ramai supaya berhenti. Sebenarnya orang ramai pun tak berapa sanggup nak tahan mereka dri bertindak sebegitu.

Berbalik kepada ketidakpuashatian mereka terhadap pimpinan mereka, aku rasa ada kaitan tentang suasana politik tanahair hari ini. Barangkali mereka sudah sedar bahawa penaung mereka orang yang hanya mementingkan kuasa politik dan ekonom kroni semata-mata.

Baguslah kalau begitu, marilah kita pakat-pakat tukar aje kerajaan sekarang kepada Pakatan Rakyat.

No comments:

Related Posts with Thumbnails