Wednesday, May 13, 2009

PELIKNYA KES MB PERAK


Kes Menteri Besar Perak disangkakan selesai apabila Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa Nizar adalah Menteri Besar yang sah. Sangkaan meleset dan rakyat penyokong Pakatan Rakyat mula memaki hamun, menghina mahkamah rayuan kerana menerima permohonon Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi.

Apa yang penulis ingin kongsi ialah beberapa kepelikan berlaku dalam keputusan Mahkamah Rayuan yang menerima permohonan Zambry. Kes sebegini menurut pengamal undang-undang, tidak pernah berlaku dalam sejarah undang-undang negara. Ia merupakan suatu yang 'unprecedented', iaitu tiada contoh yang boleh dijadikan sandaran atau panduan dalam membuat keputusan penghakiman.

Bayangkan Keputusan Mahkamah Tinggi baru diumumkan Isnin lalu tiba-tiba terus ditangguhkan pada selasa. Zambry dapat keputusan mahkamah rayuan untuk tangguhkan keputusan mahkamah tinggi dalam keadaan TIADA CERTIFICATE OF URGENCY(sijil untuk menyegerakan keputusan mahkamah rayuan). Ini yang peliknya. Tak pernah dibuat oleh mana-mana hakim sebelum ini.

Keduanya, hakim mahkamah rayuan yang membuat keputusan hanya seorang sahaja. Biasanya tiga orang. Tapi disebabkan mahkamah pun dia buat macam mak bapak dia punya, maka dia boleh buat apa sahaja dia suka dengan berselindungkan atas nama undang-undang. Betullah ada orang kata dia pakai undang-undang rimba.

Sudah ramai yang mencadangkan dibubarkan dewan undangan negeri Perak tapi dia buat 'dek' je. Ku Li sendiri pun sudah nyatakan beberapa kali bahwa tiada penyelesaian lain melainkan pembubaran dun untuk memberi hak kepada rakyat memilih pemimpin yang mereka mahu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails