Sunday, June 28, 2009

MU: MUJADALAH NIK AZIZ VS NAJIB



DEBAT NIK AZIZ VS NAJIB

Penulis dikejutkan dengan tajuk akhbar Sinar pada hari ini di muka hadapan," NIK AZIZ AJAK NAJIB BERDEBAT." Baru sahaja Pimpinan Pakatan Rakyat bermesyuarat dan mencapai kata sepakat bahawa Kerajaan Perpaduan dengan Umno BN adalah ditolak. Hujah Tok Guru, Musa a.s. dihantar Tuhan berdebat dengan Firaun, Nabi Ibrahim a.s. dengan Namrud, Nabi Muhammad s.a.w. dengan Abu Jahal. Ringkasnya, Tok Guru sebut ada tiga cara dalam berdakwah iaitu dengan Hikmah, dengan nasihat yang baik, dan berdebat(mujadalah).

MUZAKARAH, MUQABALAH ATAU MUJADALAH

Sebelum Muktamar Pas di Ipoh tahun lepas, Pas dilanda isu muzakarah yang kemudiannya jadi muqabalah. Ini ekoran dari pertemuan sulit pemimpin Pas dengan Umno BN, yang kemudiannya didedahkan oleh Pak Lah dan pimpinan Pas juga(Khalid Samad). Istilah muzakarah atau muqabalah sebenarnya sama sahaja niatnya. Kedua2nya demi dakwah Islam. Cuma ditukar nama untuk memberi kesan yang lebih lunak. Hari ini, ia menjadi mujadalah. Muzakarah dan muqabalah sebenarnya berdiri atas landasan dakwah Islamiah sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat dari surah an Nahl itu. Cuma mujadalah nampak lebih 'konfrontasi' sebab sebut berdebat, ia membawa konotasi yang berlainan. Mungkin kebanyakan orang awam akan fikir debat ini bertujuan untuk membuktikan bahawa tukang ajak debat adalah lebih benar daripada yang diajak debat. Dalam kes hari ini, Tok Guru nak buktikan bahawa apa yang dimainkan oleh media arus perdana berkenaan isi kandungan ceramah Manek Urainya adalah salah dari sudut konteks pemahaman yang dikehendaki oleh Tok Guru. Jawapan dari pihak yang dijemput memang sudah dijangka. Najib menolaknya mentah2. Cari nahaslah Najib kalau sambut jemputan debat dengan Mursyidul Am Pas tersebut. Kata Tok Guru lagi, Masalah tak selesai selagi tidak bertemu muka. Samalah dengan pendirian Tok Guru Haji Hadi tu. Maknanya Islam tidak tutup pintu perbincangan dengan sesiapa termasuk Umno BN demi dakwah Islam. Cumanya ada peringkat dan kaedah yang berbeza berdasarkan fathonah politik masing-masing.

UMNO KOMUNIS, AYAH PIN

Punca Pemuda Umno Kelantan mendesak agar Tok Guru diambil tindakan dibawah akta Hasutan adalah kerana Tok Guru menyamakan Umno BN dengan Komunis dan Ayah Pin di sini. Memang 'panas' tuduhan itu. Sudah tentu menggelepar pemimpin Umno mendengarnya. Tapi bukan sekali dua Tok Guru sebut dalam ceramah. 'Sokmo' doh disebut Tok Guru di mana-mana. Pointnya, Umno tolak Islam. Tolak Islam, samalah dengan mana-mana ajaran sesat yang lain. Maknanya Tuhan murka. Samalah dengan kemurkaan Tuhan terhadap ajaran sesat lain. Tapi kalau orang-orang Umno, sudah tentulah tidak boleh hukum secara borong semua orang Umno kafir macam komunis. Tapi menulis rasa, kalau lah Tok Guru Haji Hadi yang sebut, sudah tentulah ia akan menjadi lebih hangat, dan dikritik hebat oleh pimpinan Pas sendiri. Begitu hebatnya Tok Guru Nik Aziz, ia disegani oleh semua pimpinan Pakatan Rakyat termasuklah Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim, melebihi Tok Guru Haji Hadi.

SENJATA UMNO

Isu ini Umno BN akan gunakan sungguh2. Kita akan lihat beberapa orang ahli agama termasuk mufti sebagaimana wawancara Tan Sri Harussani Zakaria Mufti Perak dalam Utusan Malaysia hari ini memberi fatwa haram menuduh orang-orang Islam dengan perkataan komunis dan Ayah Pin. Itulah Umno BN yang sentiasa menggunakan agama untuk kepentingan politik mereka. Mereka guna ahli agama apabila mereka mahu. Dan mereka kesampingkan agama apabila bercanggah dengan kehendak nafsu serakah mereka.

No comments:

Related Posts with Thumbnails