Monday, December 21, 2009

YB ALIAS BAKAL MB TERENGGANU


Semalam kecoh Dewan Undangan Negeri Terengganu dengan pertikaman lidah antara Adun Umno dengan MB Mad Said. YB Alias Abdullah, Adun Alor Limbat dan YB Din Adam, Adun Bukit Besi mengasak Ahmad Said dengan soalan2 dan tuduhan sengaja menganaktirikan kawasan dun yang diwakili oleh Adun Umno yang menjadi musuh politiknya (walaupun sesama Umno). Sehingga YB Alias berpesan, "Kalau marah kepada wakil rakyat, jangan dendam kepada rakyat."

Manakala YB Din Adam pula mempertikaikan beliau tidak mengetahui mengenai sebuah syarikat pengendali dan keluasan lombong bijih besi di Bukit Besi yang Kerajaan Negeri luluskan, sedangkan beliau berupakan wakil rakyat di situ.

Episod baru pendedahan penyelewengan demi penyelewengan akan berlaku di arena politik Terengganu. Dun Terengganu yang sebelum ini hanya mendengar suara pembangkang sahaja, akan berubah suasana. Kali ini kita dapat menyaksikan Adun2 Umno akan menyerang Menteri Besarnya. 'Serangan' kali ini agak agresif dan penulis merasakan ia adalah suatu perancangan teliti untuk menjatuhkan Ahmad Said pada sidang dun kali ini. Penulis berharap biarlah Ahmad Said jatuh dan biar Allah buka hatinya untuk masuk Pas. Mungkin ramai pengikut dan kaum kerabatnya akan menyusul kemudian.

Krisis Kepimpinan Umno Terengganu tak dapat dibendung lagi. Ahmad Said terpaksa terima hakikat bahawa hayat politiknya sebagai Menteri Besar tidak lama. Ia bakal berkubur sedikit masa lagi. Sudah tentu Ahmad Said mempunyai perancangannya sendiri. Lebih2 lagi setelah kembalinya bermunajat kepada Allah di hadapan ka'abah. Barangkali beliau memohon ilham bagaimana ingin menyelesaikan masalah politiknya sekembalinya dari tanah suci itu. Kekadang Allah tidak beri sebagaimana yang kita minta. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk diri kita sesuai dengan keperluan kita, bukan sesuai dengan kehendak nafsu kita. Barangkali letak jawatan lebih baik untuk Ahmad Said, dan barangkali mengisytiharkan diri keluar Umno juga lebih baik untuk Ahmad Said. Tapi ia keputusan yang sangat sukar dan getir buat seorang ahli politik seperti beliau. Ia perlukan 'strong will'. Di sinilah perlunya peranan orang seperti Ustaz Harun Taib, Abdul Wahid Endut, Dr Syed Azman dan kawan2 pembangkang mendekati al mala' seperti Ahmad Said yang sedang tersepit untuk bersama-sama dengan perjuangan Islam.

ALIAS BAKAL MB?
YB Alias pula mengambil kesempatan untuk menonjolkan dirinya sebagai hero kumpulan 10 budak hitam agar 'melayakkan' dirinya untuk mewarisi takhta Menteri Besar yang bakal ditinggalkan Ahmad Said nanti. Orangnya yang dikatakan 'bersih' oleh pengikut2nya, adalah insan paling layak dalam kepimpinan Umno Terengganu untuk menggantikan Ahmad Said sebagai Menteri Besar. Idris Jusoh dan Rosol Wahid terpaksa menerima hakikat bahawa Sultan sesekali tidak akan menerima mereka sebagai Menteri Besar. Antara insan lain yang merasakan diri mereka layak ialah Dato' Rahin yang suaranya halus bak buluh perindu. Inipun tidak akan dapat sokongan padu daripada seluruh kepimpinan Umno negeri. Begitu juga Razif yang dikatakan berpotensi untuk menjawat jawatan MB itu, masih mentah lagi dalam dunia politik sepak terajang Umno Barisan Nasional. Maka selepas tolak campur, tolak campur, balik semula kepada Alias Abdullah. Sumber risikan dari kawasan beliau sendiri mengatakan anginnya sangat kuat bertiup bahawa Alias dapat sokongan hampir padu daripada ahli-ahli Umno.

Kita tunggu dan lihat lagi seterusnya. Penulis akan terus mencari2 info terkini dari sumber2 dalaman. Sekian.

No comments:

Related Posts with Thumbnails