Wednesday, December 30, 2009

GILIRAN 'BUNUH WATAK' NIK AZIZ


Di saat kisah Erdogan dan Pro Ulama' sudah agak dingin, timbul kisah Politik anak beranak Tok Guru. Tok Guru Presiden Pas sudah tidak diserang lagi. Sekarang 'senapang' diacu kepada Tok Guru Nik Aziz dan keluarga. Apalah nasib Dua Tok Guru Pas ini. Lepas satu, satu isu melanda.

Sesiapa yang mengikuti rentetan isu sejak setahun dua ini, akan mudah sampai kepada kesimpulan bahawa ianya dirancang rapi oleh pihak tertentu untuk menjatuhkan dua tonggak kepimpinan Ulama' dalam Pas. Bermula dengan Pertandingan jawatan Timbalan Presiden Pas pada Muktamar Tahunan di Ipoh Perak 2008 yang dihidangkan dengan isu Kerajaan Perpaduan, ia tidak berhenti setakat itu sahaja. Perancangan itu terus berjalan dan berjalan hinggalah sampai ke tahap hari ini, di mana senapang tidak lagi diacukan kepada Presiden, Timbalan Presiden, dan Setiausaha Agong, tetapi ia tepat menghala ke batang tubuh Pemimpin Kerohanian Tertinggi dalam Parti Islam SeMalaysia PAS iaitu Mursyidul Am sendiri.

'Character Assassination'

Apa yang berlaku kepada kedua-dua tokoh ini adalah hasil dari pelaksanaan kaedah 'character assassination' dalam dunia politik. Memang benar dalam dunia politik, 'There is no permanent friend and there is no permanent enemy in politics.' Semalam boleh jadi anak murid, hari ini mungkin musuh. Hari ini mungkin lawan, esok mungkin kawan. Watak Ustaz Nasarudin Mat Isa yang cuba dimatikan pada tahun 2009 dalam kisah 'blockbuster' ini tetapi gagal. Padahal Muktamar tahun 2007 dahulu, puak-puak Husam lah yang beria-ia benar mengangkat Ustaz Nasaruddin jadi Timbalan. Walau bagaimanapun, Muktamar akan datang, di mana pemilihan baru akan berlangsung, watak itu bakal disingkirkan. Manakala Tok Guru Presiden yang melepasi ujian getir 'character assassination' itu nampaknya tidak mudah goyah kedudukan beliau yang masih kuat pengaruh di akar umbi dan di kalangan sebahagian pimpinan tertinggi.

Oleh itu, 'Plan B' mesti dilaksanakan seberapa segera. Dalam pujian, ada sindiran. Dalam sanjungan, ada kecaman. Begitulah nampaknya tindakan Husam untuk menjatuhkan Nik Aziz, yang dianggap Gurunya itu. Teguran yang tidak 'direct' menyebut nama Tok Guru itu seolah-olah semacam suatu kaedah yang baik dalam menegur seorang pimpinan tertinggi. Bak kata Nabi s.a.w., "Sebaik-baik teguran adalah sindiran". Tetapi kita harus ingat Husam menggunakan media alternatif yang dikatakan sangat berkesan dalam dunia politik hari ini. Bukannya tegur dalam mesyuarat atau majlis dalaman parti!

Sewaktu sebahagian pimpinan Pas pusat seronok dan konsisten menyerang Tok Guru Presiden, mereka benar-benar bergantung pada jubah Tok Guru Mursyidul Am. Sekarang tidak lagi. Apabila Tok Guru Mursyidul Am sudah nampak lemah dan semacam mahu 'rebah', mereka cuba usahakan agar Tok Guru cepat-cepat rebah. Dengan harapan, apabila Tok Guru Mursyidul Am 'rebah', lebih mudah untuk singkirkan Tok Guru Presiden dari jawatannya dengan alasan pro Umno(Kerajaan Perpaduan), dengan 'projek'kan agar memegang jawatan Mursyidul Am yang baru. Kemudian, apabila kerusi Presiden kosong, mudahlah untuk Husam yang bijak itu bertanding jawatan Presiden. Blog-blog pro Husam yang sentiasa setia berkhidmat untuk tuannya akan mengukuhkan persepsi dunia politik tanahair bahawa Pas perlukan pemimpin baru yang berkarisma, bersemangat, bijaksana dan bijaksini macam dia.

Kalau kita benar-benar celik mainan politik ini, mudah sahaja buat kesimpulan bahawa memang tujuan Husam ingin menjatuhkan Tok Guru Nik Aziz. Kalau tidak masakan baru sekarang ditegur? Kenapa selama ini tidak? Bukankah Ariff Fahmi itu sudah bertahun-tahun pegang jawatan itu? Kemudian kenapa pula diheboh-hebohkan dalam blog beliau? Bukankah lebih baik ditegur secara berdepan? Ataupun Husam tidak sanggup bertentang mata dengan Tok Gurunya?

Sebenarnya Husam 'serang' Tok Guru kesayangannya di saat dia sudah tahu bahawa Tok Guru tahu apa yang dia rancang. Lihat bagaimana tindakan Tok Guru 'menggugurkan' dua Setiausahanya, Anuar Bakri Haron(SU Politik) dan Mohd Saiba Yaakob(SU Akhbar). Demi menjaga nama baik parti dan kerajaan negeri, kedua-dua setiausaha beliau meletakkan jawatan masing-masing dengan alasan tersendiri. Mohd Saiba dikatakan letak jawatan kerana tamat kontrak sebulan lagi. Maknanya kontrak tidak akan disambung lagi. Manakala Anuar Bakri pula, menurut Tok Guru sendiri, letak jawatan kerana anaknya di hospital. Alasan ini tidak masuk akal. Jarang orang letak jawatan kerana anak masuk hospital.

Pembaca nilailah sendiri.

No comments:

Related Posts with Thumbnails