Thursday, December 31, 2009

XPDC DAKWAH PEMUDA PAS

Semalam, aku jalan2 di Taman Shahbandar, tengok suasana malam tahun baru. Tak pernah lagi hayat aku sambut malam tahun baru. Hasrat cuma nak lihat sejauh mana sambutan rakyat Terengganu terhadap tahun baru masihi ni. Kurang lebih jam 10.30 malam aku sampai. Jalan sudah agak 'jammed'. Bunyi macam ceramah politik sayup kedengaran di tempat parking. aku yang mencari2 tempa parking, terpaksa berlabuh dekat Pasar Kedai Payang. Sesampai di Tmn Shahbandar, aku terperasan ada beberapa pemuda yang sedang mengedarkan risalah.

Tiba2 aku disapa salah seorang daripada mereka. "Assalamu'alaikum, bang. Selamat Tahun Baru. Orang Muda Geng Kita." katanya sambil mengukir senyuman yang telah di'program'kan. Aku buat2 tanya walaupun sudah mengagak mereka dari Pemuda Pas; "Ni apa ni?" Jawap salah seorang pemuda berambut pendek berpakaian baju t hijau, " Kami dari Pemuda Pas Terengganu buat XPDC DAKWAH." Ringkas jawapan beliau tetapi ia sudah cukup bagiku untuk memahami apa yang mereka sedang lakukan.

Aku kagum dengan pemuda2 Pas yang sanggup tahan malu untuk bertemu dengan orang ramai semata2 utk berdakwah. Aku baca risalah tersebut, ada logo, "Orang Muda Geng Kita", ada kata2 nasihat yang diselangi dengan hadis dan ayat al Qur'an.

Itulah pemuda harapan agama...

No comments:

Related Posts with Thumbnails