Monday, June 22, 2009

BENARKAH USTAZ NASHA EJEN UMNO?

KERAJAAN PERPADUAN AGENDA UMNO?

Politik Malaysia di'havoc'kan dengan isu Kerajaan Perpaduan. Yang jadi mangsanya ialah Ustaz Nasharudin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS yang baru sahaja pegang jawatan. Kalau kita ikut rentetan peristiwa politik dalam Pas, maka kita akan nampak kenapa Ustaz Nasha di'serang' bertubi-tubi oleh media dan rakan-rakan pimpinan dalam Pas sendiri. Ia bermula apabila ura-ura ada pertandingan bagi jawatan Timbalan Presiden PAS. Orang yang disebut-sebut ketika itu ialah Datuk Paduka Husam Musa, yang juga Naib Presiden PAS ketika itu. Blogger-blogger mula mainkan jarum mereka. Kalau kita teliti dengan baik, maka kita juga akan faham serangan-serangan 'maut' yang dilancarkan oleh blogger memang dirancang secara gerakan. 'Istiqamah'nya mereka menyerang dari hari demi hari demi untuk menjatuhkan seorang pimpinan tertinggi Pas, sudah tentu ada Pengarah Operasinya. Anda semua boleh jawab sendiri siapa pengarahnya. Paling teruk, Ustaz Nasha dicop Ejen ntah 007 ke, 009 ke, kepada Umno BN dalam usaha untuk menarik Pas ke dalam Umno BN. Diceriterakan bahawa Pengarah misi ini ialah Leftenan Jeneral Dato' Wan Abu Bakar Omar(orang Terengganu), yang sentiasa berhubung dengan Ustaz Nasha untuk memastikan misi 'accomplished'. Bukti keterlibatan Ustaz Nasha, dakwa blogger-blogger ini ialah antaranya pertemuan antara Ustaz Nasha bersama pimpinan-pimpinan Pas yang lain dengan Pak Lah sendiri, bertujuan untuk bincangkan pembentukan kerajaan Selangor yang ketika itu dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Betapa dangkalnya hujjah mereka. Dengan bertemunya Ustaz Nasha dengan pimpinan Umno BN, sudah dikira ejen Umno. Kalau begitu, Dato' Mustafa Ali dan Khalid Samad juga ejen Umno sebab mereka pun hadir sama! Lainlah kalau memang ada bukti 'explicit' lain yang membuktikan memang Ustaz Nasha ejen Umno BN.

Harus diingat, Istilah Kerajaan Perpaduan disebut oleh Presiden Pas ketika Pak Lah masih Perdana Menteri. Sekarang Pak Lah bukan lagi seorang Perdana Menteri. Presiden Pas menarik balik idea Kerajaan Perpaduannya selepas Najib Razak jadi PM. Orang yang faham politik akan tahu ini merupakan strategi Presiden Pas sahaja ketika Pak Lah masih berkuasa. Ini diakui oleh Presiden ketika ditemuramah di sini.

DESAKAN LETAK JAWATAN

Selepas Muktamar baru2 ni, dalam keadaan Ustaz Nasha terus mempertahankan jawatannya, beliau terus diasak oleh media, sehinggakan di'cop' sebagai boneka umno oleh Tok Guru Nik Aziz, lalu disuruh letak jawatan. Bahkan dikeji dengan kalimah "buat sampah". Semua ini hanya layak dilemparkan kepada golongan munafik politik!!! Ini sangat-sangat mengejutkan semua pendokong Pas kerana Tok Guru yang dikenali sebagai seorang yang sangat lembut dalam diplomasinya dengan Umno, tiba-tiba menuduh Ustaz Nasha dengan sebegitu rupa. Sudah tentu ada maklumat yang sangat kuat sehinggakan Tok Guru mendesak agar beliau letak jawatan sebagai ahl parlimen Bachok. Ini dikuatkan lagi dengan desas desus yang sudah lama bermain di bibir orang-orang pas bahawa Ustaz Nasha tidak diterima di Bachok akibat sikapnya yang elit, tidak pedulikan rakyat Bachok. Bahkan orang Kedah pun tak nak terima. Sebab itulah Ustaz Nasha bertanding di Bachok Kelantan. Jadi, Apa sebenarnya yang Tok Guru tahu, yang orang lain seperti Presiden tidak tahu menyebabkan Tok Guru Nik Aziz menganggap kerajaan perpaduan ialah bergabung dengan Umno, sedangkan Ustaz Nasha dan seluruh pimpinan Pas pusat yang ditemuramah media menafikan bahawa Pas tidak akan bergabung sama sekali dengan Umno? Yang ada ialah kata Ustaz Nasha , perbincangan, ataupun dengan bahasa Muktamar tahun lepas ialah Muqabalah. Jika kita lihat, tahun lepas dan tahun ini sama sahaja dalam isu berbincang dengan Umno BN iaitu Tok Guru Nik Aziz tolak sekeras-kerasnya walaupun telah diterangkan oleh Dato Seri Presiden di pejabat Tok Guru MB Kelantan sendiri. Dan lebih-lebih lagi ianya telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Syura Ulama'.

Kesimpulannya, pertandingan merebut jawatan akan menyebabkan kebarangkalian rasa tidak puashati, timbul rasa dendam dan sebagainya. Takut2 desakan letak jawatan itu sebenarnya hasil manifestasi dari orang yang 'frust' kalah bertanding...Kalau tidak, lebih baik suruh saja Presiden Pas letak jawatan kerana idea UG datangnya dari beliau. Tak gitu?

10 BUDAK HITAM

Yang banyak terima bahang kemarahan Tok Guru Nik Aziz dan penyokong-penyokongnya ialah Ustaz Nasha, bukannya Presiden sendiri. Ini yang peliknya. Sedangkan yang banyak menyebut Kerajaan Perpaduan ialah Presiden. Jadi, ada perkara lain sebenarnya yang menyebabkan Ustaz Nasha diserang. Kesilapan Ustaz Nasha yang menyambut baik ucapan Najib yang menyokong idea Kerajaan Perpaduan disalahertikan sebahagian ahli parlimen Pas sehinggakan 10 daripada mereka mengadakan 'PC' dengan membawa memorandum menolak Kerajaan Perpaduan. Bagi setengah blogger atau penganalisis politik, mereka menganggap tindakan 10 mp ini tidak cerdik dan merugikan Pas di mata umum. Sebenarnya ini tindakan cerdik untuk menekan dan terus menekan Ustaz Nasha supaya letak jawatan. Lihatlah di sini wajah-wajah yang bertindak sendiri dalam soal ini. Semuanya mempunyai latar belakang yang agak sama kecuali 2,3 orang sahaja. Mereka sebenarnya asalnya dari jamaah JIM, IRC, dan Alami yang pada asalnya mempunyai pemikiran yang berbeza dengan jamaah PAS. Mereka masuk ke dalam Pas dengan membawa agenda jamaah mereka. Walaupun sebahagian Pimpinan Pas menyedari masalah ini, tetapi Pas tetap terima mereka kerana sifat Pas itu sendiri sebagai sebuah parti yang menerima sesiapa sahaja untuk berjuang menegakkan kalimah Allah di mukabumi ini. Inilah keterbukaan Pas. Yang paling hairan, kenapa Ustaz Taib Azamuddin pun tersenarai sama dlm 10 budak hitam tu? Pelik Betul...

TINDAKAN DISIPLIN

Ada blogger yang cadangkan agar 10 budak hitam diambil tindakan disiplin. Pas harus tegas kali ini agar polemik perpecahan yang tak dapat ditutup lagi ini akan berpanjangan. Mereka harus diberi kata dua. Al Marhum Syeikh Fathi Yakan pun pernah sebut antara punca kegagalan gerakan Islam untuk menang ialah timbulnya pelbagai pemikiran dalam sebuah jamaah. Ini bermakna tiada penyatuan pemikiran. Ini tidak harus berlaku khususnya di kalangan Pimpinan Pusat. 10 budak hitam wajib beri wala' kepada Presiden sekiranya mereka orang yang sayangkan Parti. Memberi wala' kepada orang di luar parti adalah haram. Kalau tidak, bagaimana mahu menumpaskan musuh kalau tidak taatkan 'Jeneral'.

BUKAN DUA, TAPI TIGA

Sebenarnya ada tiga kelompok dalam Pas. Satu yang memberi wala' kepada kepimpinan. Mereka ini sabar menunggu penjelasan dan penyelesaian di peringkat atasan. Kedua, yang mempunyai agenda asing yang dibawa ke dalam Pas(10 budak hitam). Ini paling BAHAYA. Yang ketiga, golongan pimpinan dan ahli serta penyokong yang jahil mainan politik golongan kedua. Mereka buat perkiraan atas dasar lojik yang singkat, dan atas dasar sentimen(seperti Kelantan), ataupun kerana tidak mendapat maklumat yang tepat. Hanya bergantung kepada orang sekeliling. Ini pun bahaya. Surah al hujurat yang sudah dikhatam dalam usrah, entah di mana mereka letak agaknya.


No comments:

Related Posts with Thumbnails