Monday, December 14, 2009

Rosol Wahid Mengaku Umno Lemah

Penulis terpanggil untuk ulas Berita mukadepan SinarHarian versi Terengganu yang bertajuk, "MELAYU LEMAH". Wartawan Sinar melaporkan bahawa Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Negeri, Datuk Rosol Wahid yang memberi komen terhadap isu pimpinan DAP mempersoalkan peruntukan yang besar untuk pembinaan masjid.

Katanya "Isu ini tidak sepatutnya berlaku kerana turut menyentuh Perlembagaan tetapi saya percaya ini disebabkan PARTI MELAYU CUKUP LEMAH sehingga timbul keberanian mereka berbuat demikian."

Jelas Rosol merujuk kepada Umno. Umum mengetahui bahawa memang Umno semakin lemah. Tapi Rosol bertindak tidak cerdik apabila mengakui betapa lemahnya Umno @ parti melayu kepada media. Sebenarnya Rosol dan geng2nya lah yang melemahkan Umno di Terengganu. Penulis rasa Ahmad Said boleh bersetuju dengan pendapat ini. Kalau kita imbas kembali, maka kita akan jumpa muka Rosol dalam media arus perdana, membuat kenyataan menolak kepimpinan Dato' Ahmad Said sebagai Menteri Besar. Kelemahan kesatuan Umno terserlah hinggalah kini. Beliau tidak sedar Umno Terengganu menuju kehancuran apabila beliau bersama Idris Jusoh membina team sendiri untuk menghancurkan masa depan Ahmad Said. Usaha mereka gagal setakat ini menyebabkan mereka pasif di dewan undangan negeri.

Penulis terfikir macamana orang macam Rosol and the gang boleh menyatupadukan masyarakat melayu Terengganu sedangkan dalam Umno sendiri pun 'kucalana', tak bersatupadu, wujud perpecahan. Macamana nak bersatuhati kalau sengaja mewujudkan kebencian terhadap Sultan apabila mengangkat kain rentang menyokong Dato Seri Idris Jusoh, dan kain rentang kurang ajar "Kami nak Idris, natang!".

Jadi, pemimpin Umno tak payahlah nak tunjuk lagak jadi hero bela Melayu sedangkan tindakan mereka sebenarnya memecahbelahkan melayu. Lihatlah apa yang mereka buat kepada negeri Terengganu. Projek2 di Besut dikongsi bersama dengan Cina Ah Fook(kroni Idris ), manakala di Kemaman dikongsi dengan syarikat Cina kroni Ahmad Said. Melayu ditindas. Tanah-tanah yang telah dilulus zaman Pas memerintah, ditarikbalik. Ada rumah yang dirobohkan. Bahkan rumah Allah pun dirobohkan!!

Kalau nak kuat, bukan bersatu dengan Umno yang semakin hapak, busuk, meluat, meloyakan, tapi masuklah PAS. Bersatulah atas nama Islam, nescaya kebajikan dan keadilan semua kaum dijamin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails