Wednesday, December 10, 2008

SAH WAN FARID CALON BN


Pagi tadi mesyuarat Barisan Nasional Terengganu berjalan. Agenda utamanya nak pilih siapa yang akan bertanding di P 036 Parlimen Kuala Terengganu. Penulis tak sangka seorang kawan lama hantar sms berbunyi, " Sah Wan Farid bertanding. Mesy BN putus pg td" Penulis memang dah agak pun. Rasanya semua orang dari Pas dan Umno memang dah agak Dato' Farid akan bertanding. Kelebihannya banyak. Beliau lah Ketua Bahagian, beliau juga bekas Setiausaha Politik Pak Lah. Hubungan baik beliau dengan Pak Lah pun tak dinafikan. Tapi sudah tentu ada masalah dengan klik-klik lain. Dengar kata Mat Kerak memang pujuk si Hazlan tokey futsal supaya bertanding tiket bebas untuk jatuhkan Wan Farid. Itulah politik Umno. Bukan di sini sahaja. Di mana-mana pun, baik di peringkat tinggi mahu pun akar umbi, fenomena 'peteh keting' merupakan perkara biasa.

Bagi Pas pula, calonnya masih dirahsiakan walaupun Pas Terengganu telah beri gambaran bahawa calon yang di'endorse'kan kepada Pas Pusat merupakan seorang Prof. Punyalah susah nak dapat info ni, kecek punya kecek, calon yang dimaksudkan ialah Prof Dr "..tut..", anak tempatan berasal dari Kampung "..tut..". Ayahnya dikenali sebagai "..tut..". Dengar cerita beliau asalnya tak mahu bertanding sebab terikat dengan projek kerajaan. Projek apa pun penulis tak tahu tapi kata sumber penulis, juta-juta nilainya. Maaflah penulis belum bersedia untuk dedahkan siapa calon. Tunggu jelah masanya. Bukan apa, penulis hormati sahabat penulis yang jadi sumber maklumat tu. Katanya pimpinan belum benarkan isytihar lagi pilihan negeri. Mungkin ada yang sudah tahu. Tak pelah...

Mungkin Pas pilih calon kali ini kerana kelayakan akademik yang tinggi. Penulis rasa bertanding pilihanraya ni bukan soal akademik semata-mata. Soal penerimaan masyarakat setempat pun kena ambil kira. Orang Pas dan orang Umno memang sudah pasti memangkah calon mereka walau siapapun. Tinggal yang nak ditarik undinya ialah golongan atas pagar. Tidak ada parti mana-mana. Cina yang 10% itu umumnya terbahagi kepada 3 kelompok. Yang menganggotai MCA sudah pasti pangkah BN. Ahli DAP akan pangkah calon Pas kalau ada restu Lim Kit Siang dan pimpinan DAP Pusat(memang sudah diumumkan komitmen mereka). Yang atas pagar di kalangan mereka akan melihat apa untung rugi mereka pangkah calon Pas atau Umno. Begitu juga dengan pengundi atas pagar melayu dan lain-lain. Cuma sentimen bangsa sangat kuat di kalangan Melayu. Sudah tentu mereka tidak akan pangkah calon bukan melayu (tak timbul dalam pilihanraya kali ini).

Hubungan calon dengan masyarakat sangat penting agar mereka terpikat untuk mengundi calon tersebut. Dato' Wan Farid sudah dikenali oleh masyarakat. Yang tinggal ialah sama ada beliau turun ke padang atau tidak sahaja. Yang digambarkan dalam akhbar semenjak dua menjak, beliau memang giat turun bertemu dengan masyarakat. Ini merupakan suatu kelebihan bagi beliau.

Pas perlu bekerja keras untuk memperkenalkan calon baru mereka. Ini tidak mustahil dilakukan. Ambil contoh Dato' Tengku Hasan yang memenangi dun Ladang. Beliau sangat-sangat efektif dalam hal memenangi hati rakyat. Beliau sangat mesra rakyat dan banyak membantu rakyat, walaupun beliau baru menceburi bidang politik ini. Sebelum ini beliau dikenali sebagai Bekas Pegawai Kerajaan Negeri. Pegawai Tinggi Kerajaan merupakan golongan elit dalam masyarakat tetapi Tengku Hasan mampu memecah tembok ke'elit'an itu dengan mudah dan cepat. Sikapnya yang mudah tersenyum, bertegur sapa dan suka menolong itulah jadi 'senjata ampuh'nya untuk meraih undi. Soalnya, adakah ciri-ciri itu pada Prof Dr "..tut.."?

Kelebihan yang ada pada Pas sekarang ialah banyak isu berpihak kepada Pakatan Rakyat. 'Mood' rakyat tengah baik untuk berpihak kepada Pembangkang. Tetapi skala 'mood' itulah yang kita tidak tahu. Siapa yang mampu mengukurnya?

Penulis tinggalkan soalan di atas buat pembaca...

No comments:

Related Posts with Thumbnails