Wednesday, December 10, 2008

MAT SAID BELUM TERIMA SENARAI CALON

Dalam SinarHarian hari ini(Khamis), Mat Said mendakwa beliau belum menerima senarai calon yang dicadangkan oleh Barisan Nasional Kuala Terengganu yang dipimpin oleh Dato' Wan Farid. Apabila ditanya berkenaan keputusan Mesyuarat BN Bahagian Kuala Terengganu, beliau berkata bahawa senarai calon belum diserahkan kepadanya.

Komen penulis, ini menunjukkan bahawa Mat Said memang tak berkenan dengan Wan Farid. Masakan Mat Said sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Negeri tidak tahu keputusan bahagian dengan cepat. Apa dalam pemikiran Mat Said untuk selesaikan masalah ini. Penulis berpendapat Mat Said hanya 'pasrah' dengan keputusan yang dibuat kerana kalau beliau buat kerah keng lagi, sudah tentu akan mendapat tentangan dari BN Pusat. Ramai juga yang berpendapat bahawa calon mungkin orang lain.

Mungkinkah BN Negeri buat keputusan lain dari yang lain? Mungkinkah BN negeri akan cadangkan calon di luar kotak Jawatankuasa Umno yang ada? Ini pernah berlaku di peringkat pusat di mana rakyat tidak menyangka suatu ketika dahulu orang sebaik Ustaz Pirdaus Ismail dan Dr Masyitah Ibrahim boleh masuk politik dan bertanding atas tiket Umno. 'Figure' mana yang sesuai agaknya diletakkan di K.Terengganu kalau betul Umno mahu lain dari yang lain? Penulis terlintas seorang tokoh agama yang tajuk asing lagi. Memang sudah ter'SOHOR' seantero Malaysia iaitu Ustaz Wan Sohor Bani Leman. Beliau memang anak jati Kuala Terengganu. Kalau yang ini lah jadi calon BN, boleh tahan sengit juga pertarungan kali ini. Mungkin ia mampu menarik undi Melayu atas pagar. Tapi itu cuma imaginasi penulis aja. Belum ada orang Umno yang bercakap. Orang Pas kata Ustaz Wan Sohor ni 'orang kita'. Penulis sudah di'inform' oleh sahabat penulis yang jadi pensyarah UIAM bahawa Ustaz Wan Sohor dah masuk Umno. Dah banyak juga program Umno yang beliau terima jemputan.

Apa-apa pun, kita tunggu dan lihat lagi...

No comments:

Related Posts with Thumbnails