Tuesday, December 23, 2008

HANYA ALLAH DAN PRESIDEN SAHAJA YANG TAHU

Isu calon PRK036 masih lagi menjadi bualan. Calon BN sudah diumumkan sedangkan calon Pas belum lagi. Kata Tok Guru Haji Hadi, tunggu 1 januari baru diumumkan. Di sana sini masih menunggu siapa calon yang dipilih oleh Ahli Jawatankuasa Pas Pusat. Seluruh negara sangkakan 21 Disember 2008 merupakan tarikh pengumuman calon Pas tetapi sebenarnya tidak. Sehari dua ini ada usaha untuk kumpulkan tandatangan (petisyen) untuk serahkan kepada Presiden bertujuan mendesak agar gugurkan nama orang tua-tua dalam parti yang naik nama dalam senarai bakal calon. Tak lain tak bukan, Cikgu Padan Ayoh Wan Talib la..Ini natijah daripada dakwaan individu tertentu yang mendakwa bahawa sudah tahu siapa calonnya. Setahu penulis, Jawatankuas Pas Pusat buat 'secret ballot'. Kertas-kertas undian diserahkan kepada Presiden dan beliau belum mengumumkan siapa yang mendapat undian terbanyak. Jadi, hanya Presiden dan Allah sahaja yang tahu siapa yang dipilih ahli jawatankuasa Pas Pusat.

Satu lagi yang dilupai orang awam dan sebahagian ahli parti bulan itu ialah Majlis Syura Ulama' . Presiden akan bawa senarai nama tersebut untuk dibahaskan dalam Majlis Syura Ulama' . Presiden akan memaklumkan undian yang dibuat ahli jawatankuasa pas pusat. Presiden akan memberikan pendapat peribadinya tentang siapakah paling layak. Majlis Syura akan buat keputusan, lalu tiada siapa lagi selepas itu yang berhak mempertikai dan menyanggah keputusan syura.

Itulah indahnya sistem politik dalam Islam. Semua orang boleh beri pandangan, dan ia boleh diambilkira, lalu dibincang, kemudian dibuat keputusan di peringkat syura ulama'.

2 comments:

Unknown said...

sy pernah dengar, tajuk ni yang lebih tepat guna kalimah (kemudian) bukan (dan)... wAllahuaalam.

Tranungdaily said...

Betul juga tu. tapi rasanya tajuk tu pun takda yg salahnya...

anyway, terima kasih atas teguran

Related Posts with Thumbnails