Saturday, December 13, 2008

PETUA MENANG PILIHANRAYA DARI NAJIB


Semalam Najib datang bawa 408juta untuk Mat Said. Punyalah lebar senyuman Mat Said, hingga mencecah telinga. Dijulangnya tinggi-tinggi replika cek. Maklumlah orang tak pernah terima royalti sebanyak tu. Tapi tidakkah dia sedar bahawa yang sepatutnya layak diterima berganda-ganda lebih dari itu? Sepatut dapat 5 bilion lebih, tapi dgula-gulakan dengan tambahan 408juta. Dekat pilihanraya pulak tu! Rakyat Terengganu macam tak faham pulak...Biasalah tu setiap kali pilihanraya dekat, macam-macam la bawa itu dan ini. Kekadang sekadar janji kosong sahaja.

Berbalik kepada tajuk, antara isi kandungan ucapan Najib semalam, beliau memberi petua untuk menang pilihanraya. Katanya, "Kalau nak menang pilihanraya, kena MESRA RAKYAT dan MERENDAH DIRI selalu. Tak payah teori dari Cambridge, tak payah teori dari Oxford. "

Penulis rasa kena setuju dengan Najib kali ini. Yang menariknya, sangat dalam maknanya apabila Najib sebut 'tak payah teori dari Cambridge dan Oxford'. Waktu Najib sebut, penulis terus teringatkan Idris yang memang kuat 'mengaji' kata orang Terengganu. Pernah pergi Oxford dan Cambridge. Belajar teori itu dan teori ini.Lalu apabila memerintah Terengganu, beliau memperkenalkan istilah itu dan ini. Terakhir sebelum beliau di'guling'kan, teori 'Blue Ocean Strategy' sempat dibawa masuk ke Wisma Darul Iman. Itulah strategi yang digunapakai oleh Umno waktu pilihanraya umum ke 12. Kalau terjemah, ia jadi'Strategi Lautan Biru'. Tentu pembaca ingat tentang lautan biru, kan? Ternyata Najib memang tidak sukakan Idris sebagaimana dalam diam beliau tak sukakan Pak Lah. Memang patut pun, sebab Idris kamcing dengan Pak Lah. Segala permintaan Idris, Pak Lah turuti. Sehinggalah permintaan terakhir dari Idris ialah memberi perhatian yang penuh terhadap Terengganu dalam PRU12, menyebabkan Pak Lah hilang 4 negeri lain. Ini kesilapan terbesar Pak Lah yang menyebabkan pimpinan lain menyalahkannya.

Mat Said pula memang patut menarik nafas lega kerana 2 perkara. Pertama kerana dapat 408 juta walaupun jauh nilainya berbanding 5 bilion lebih. Kedua kerana pemerintahan beliau sudah diberi pengiktirafan oleh Bakal Perdana Menteri (entah jadi ke tidak) untuk menguruskan sendiri wang royalti petroleum.

No comments:

Related Posts with Thumbnails