Tuesday, December 2, 2008

MAT SABU NAK BERTANDING PILIHANRAYA KECIL P 36?

Ada kawan dari Penang 'call' kelmarin bagitau Ceramah Lim Kit Siang di sana yg dihadiri 10 ribu pendengar, ada sebut nama Mat Sabu sebagai BALON (Bakal Calon) P 36 Kuala Terengganu. Katanya Lim Kit Siang dan DAP memberi jaminan untuk beri komitmen sepenuhnya untuk turun berkempen di Kuala Terengganu bagi memberi sokongan kepada Abang Mat Sabu.

Berdesing telinga rasanya. Beberapa hari ni, di mana-mana sahaja penulis singgah, mesti ada yang bertanyakan siapakah calon Pas? Penulis ada juga acah nama Mat Sabu. Tapi diorang ni terus menunjukkan reaksi negatif. Baik di surau, tempat kenduri kawin, 'shopping complex', kedai kopi, pejabat, dan lain-lain tempat, semuanya bercakap tentang calon P 36, dan rata-rata yang menyokong pembangkang tolak nama Mat Sabu ke tepi.

"Tak boleh calon orang luar". Orang atas pagar tak suka",kata mereka.
"Tapi Cina suka,"Penulis cuba provok lagi.
"Cina berapa persen sangat. Pengaruh ke keputusan kalau Cina tak sokong? Kalau Cina 2000, pengundi pulok 80 ribu lebih, tu baru 2.5 %."Tambah kawan penulis lagi. Penulis hanya angguk kepala je sebab tak pasti betul ke perkiraannya tu.

Tiba-tiba penulis teringat dalam berita TV3 (suku)kelmarin juga, Timbalan Presiden Pas , Ustaz Nasharudin Mat Isa sebut bahawa keputusan siapa calon Pas akan diputuskan pada 21 Disember. Lambat lagi tu. Tiada nama atau gambaran calon bagaimana akan diputuskan. Mungkin berita itu melegakan sesetengah pihak dalam pembangkang yang tidak mahu perkara yang sama berulang di Kuala Terengganu iaitu kehadiran calon luar. Boleh dikatakan sentimen ini sangat kuat walaupun itu bukannya satu-satunya faktor kekalahan P36 pada PRU12 yang lalu. Cuma penulis bimbang akan ada lobi melobi di kalangan pimpinan tertinggi untuk mengangkat nama Abang Mat kembali. Tapi pimpinan Pas pusat takkan sebegitu 'tak cerdik' sehinggakan mahu mengulangi kesilapan yang sama walaupun sudah terang lagi bersuluh.

Apa-apa pun, kita tunggu perkembangannya sebagaimana kita tunggu juga perkembangan berita banjir saban hari. Kuala Terengganu bakal di'banjiri' orang luar datang berkempen di Kuala Terengganu. Penulis rasa Mat Said MB kerah keng patut bersyukur (bahkan patut sujud syukur) kerana Pilihanraya Kecil ini akan melonjakkan statistik kedatangan pelancong ke dalam negeri serta menambah makmurkan ekonomi negeri sesuai dengan tahun melawat Terengganu 2008.

No comments:

Related Posts with Thumbnails