Wednesday, August 27, 2008

AKHIRNYA ANWAR BERSUMPAH

Dalam kemelut isu liwat yang dimainkan akhir-akhir ini, penganlisis politik menjangkakan sokongan melayu terhadap Pakatan Rakyat akan 'swing' khususnya di Pilihanraya Kecil P 44 Permatang Pauh. Mereka menjangkakan sebanyak 30 % undi melayu akan swong kepada BN setelah SUMPAH SAIFUL baru-baru ini. Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasaruddin Mat Isa sendiri dalam temuramahnya bersama The STAR, menggambarkan ada segeintir masyarakat yang sudah mula percaya dengan tuduhan liwat kerana desakan Umno agar Anwar bersumpah tidak dilayan. Betapa sebatinya sumpah dengan masyarakat terutamanya Melayu yang masih berpegang bahawa sesiapa yang bersumpah adalah benar walaupun hakikatnya tidak semestinya begitu.

Kebimbangan itu terus wujud dalam pilihanraya permatang pauh pada 26 Ogos lalu. Namun keputusan pilihanraya adalah jawapan kepada telahan itu. Sumpah Saiful beribakan Al Qur'an tidak menjadi, bahkan menambahkan sokongan kepada Anwar yang menang bergaya dengan majoriti besar 15, 671. Ini mengatasi majoriti yang diperolehi oleh penyandang Wan Azizah dengan 13, 398. Bertambah sebanyak 2273 undi !!!

Penulis yang sempat berada di Permatang Pauh mendapati peratus keluar mengundi hanya 65.5 % sehingga jam 5 petang. Tetapi berita tv pada malam pengumuman mengatakan sebanyak 81 % keluar mengundi. Ada wartawan yang 'helo' penulis dan beritahu bahawa 2 jam ditambah masa pengundian. Penulis hairan bagaimana boleh ditambah masa pengundian dengan mudah? Akhirnya penulis dapat maklumat bahawa masa tambahan diberi kepada pusat pengundian di dun Seberang Jaya(dun yang dimenangi oleh BN pd PRU12). Alasannya kerana ada kekecohan yang dicetuskan oleh penyokong Pakatan Rakyat yang menyebabkan orang ramai tidak boleh membuang undi.

Malam pengumuman, peringkat awal pengumuman, semua saluran dimenangi oleh DSAI dengan majoriti yang banyak. Memandangkan keputusan saluran2 datang secara runcit, penyokong terpaksa menunggu dari jam 5 petang hinggalah 10 malam baru habis pengumuman. Yang paling akhir ialah saluran2 dari pusat pengundian di dun Seberang Jaya(Kubu Kuat BN). Waktu penulis sampai di Padang Dewan Maktab Tuanku Bainun, tiada seorang pun penyokong BN. Barangkali mereka sudah tahu kalah besar. Yang tinggal hanya khemah2 BN dengan sampah bersepah2. Botol 'holy water' BN, Payung BN yang menjadi bahan gurauan pengunjung. Ada yang memijak2 payung itu, ada yang ingin menyentuh tetapi membatalkan niat kerana disorak pengunjung lain. Ada juga yang mengelak dari terpijak dan tersentuh payung bercap BN itu seolah2 ada najis mughallazah. Banner2 Dato' Arif dicabut dari tempatnya untuk dijadikan alas duduk. Petugas2 FRU hanya memandang sepi kepada penyokong2 Anwar. Ada juga yang menunjukkan isyarat 'best' dengan ibu jari sebagai tanda sokongan.

Suasana di Permatang Pauh sangat luarbiasa. Penyokong dari seluruh pelusuk tanahair berkumpul dengan satu matlamat iaitu membantu dan memberi sokongan kepada Anwar untuk memenangi pilihanraya kecil P44. Penulis sempat meninjau kawasan pilihanraya dengan berkereta, yang menyebabkan penulis terkandas selama lebih dua jam antara simpang sebuah sekolah ke kubang semang. Di sepanjang jalan, penulis sempat terperasan loksi Lokman Adam berceramah yg hanya dihadiri oleh sekitar 50 hingga 60 penyokong BN. Penulis juga sempat melalui Markaz yang menempatkan petugas2 dari Terengganu yang hanya duduk diam dan kelihatan murung. Di sepanjang jalan, ramai penduduk kampung melaungkan reformasi dan macam2 lagi sambil melambai2kan bendera keadilan. Yang menarik, semua ahli keluarga bersama2 dalam kempen termasuklah kanak2 sekolah rendah sekalipun.

SUMPAH SAIFUL TIDAK BERKESAN


Kesimpulan dari keputusan pilihanraya ini, Sumpah Saiful tidak menjadi dan akhirnya semalam, Anwar Ibrahim BERSUMPAH juga tetapi bukan atas isu liwat......Bahkan sebagai AHLI DEWAN RAKYAT yang akan bertugas sebagai KETUA PEMBANGKANG DALAM PARLIMEN MALAYSIA.

2 comments:

ISC said...

Ini baru bersumpah ada makna.

Tranungdaily said...

jangan jadi sesumpah sudahla...

Related Posts with Thumbnails