Monday, August 18, 2008

ANWAR ENGGAN SUMPAH

SAIFUL SUDAH BERSUMPAH

Aku agak terkejut apabila si saiful bukhari azlan sanggup bersumpah pegang al Qur'an untuk membenarkan apa yang didakwanya.

Apa yang penting ialah pihak berkuasa seperti polis, mahkamah dan peguam-peguam yang dilantik jalankan tugas masing-masing dan kemukakan hujjah untuk 'client'. Hakim pula timbanglah hujjah dan bukti yang dikemukakan dengan seadil-adilnya. Tak payahlah si Saiful tu bersumpah pula. Ini dah macam tak percaya mahkamah. Aku malas lah nak campur tuduhan pihak pembangkang bahawa ia dirancang kerana Anwar nak bertanding di Permatang Pauh. Tapi satu hal lagi, kenapa pula Anwar tak sanggup bersumpah untuk menafikannya? Asalnya aku pun tak setuju Anwar bersumpah. Biarkan aja mahkamah tentukan. Tapi apabila Saiful sudah bersumpah, maka tidak cerdik kalau Anwar biarkan begitu sahaja kerana ada segelintir masyarakat yang rasa memang Anwar bersalah. Masyarakat Melayu pantang bersumpah sebegitu kalau ianya tidak benar. Ini bukan bermakna aku percaya Anwar bersalah dalam hal liwat meliwat ni. Tapi itulah minda sesetengah masyarakat kita. Lebih-lebih lagi sumpah itu membabitkan keturunan dan keluarga si saiful pula. Berani sungguh dia....



ANWAR ENGGAN SUMPAH

Apabila wartawan tanya Anwar kenapa tidak bersumpah, Anwar jawab bahawa beliau tidak akan bersumpah dengan cara yang tidak Islamik. Beliau juga mendakwa Saiful bersumpah dengan cara yang tidak betul, tidak Islamik. Jadi apa yang Islamik pada Anwar? Maka bersumpahlah dengan cara yang Islamik. Kalau aku, aku sumpah aja sebagaimana yang diajar oleh tok-tok guru, ustaz-ustaz. Bukankah Nabi sallallahu alaihi wasallam pernah bersabda, "....Bukti dibebankan atas yang mendakwa, dan SUMPAH dibebankan atas yang DIDAKWA." Jadi, sekarang ini sudah jadi terbalik. Yang mendakwa bersumpah, manakala yang didakwa tidak mahu bersumpah.

Sepatutnya Anwar yang merasakan dirinya Islamik, buatlah cara Islamik segera. Nafikan tuduhan itu dengan cara Islamik. Tunjukkan kepada masyarakat bahawa inilah cara Islamik. Bukannya seperti Saiful buat di dalam Masjid, pegang al Qur'an, baca teks depan beberapa pegawai JAKIM dan kakitangan Masjid.

MUBAHALAH IDEA MUFTI PERLIS

Aku rasa dalam hal mubahalah(sumpah) ini, Mufti Perlis ada saham dalam memberi idea agar bersumpah. Sebelum ini, tidak timbul isu sumpah mubahalah(sumpah laknat atas diri yang mendakwa dan didakwa). Sebagaimana yang dijawab oleh Anwar, Haji Hadi dan Nik Aziz, ianya tidak syar'ie dan menyerupai Kristian bersumpah dengan Injil, maka aku rasa Mufti Perlis patut bertaubat kerana menunjuk jalan bagi Saiful bermubahalah(walaupun tidak dengan kalimah yang diajar Mufti Perlis iaitu Wallahi, Tallahi, dan Wabillahi) untuk membuat satu BID'AH baru dalam isu ini yang sepatutnya diselesaikan di bawah jenayah QAZAF. Bukankah Mufti Perlis lah orang yang berautoriti yang paling kuat menentang bid'ah-bid'ah dalam masyarakat Islam di Malaysia? Tepuk kepala, jawab sendiri.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails