Saturday, August 16, 2008

PELIK TAPI BENAR!!!



Aku terkejut apabila tertonton berita pagi 2 hari lalu, yang memaparkan bahawa JAKIM telah mengharamkan buku bertajuk 'Pelik tapi Benar' karangan Ustaz Abdul Rahman Mohamed, terbitan Telaga Biru Sdn Bhd. Buku tersebut memaparkan cara2 solat yang asing bagi penduduk Malaysia yang dianggap bermazhab Syafie. Ada gambar lelaki bersolat sambil mendokong anak. Ada kanak2 perempuan yg bersolat sambil mengundur ke belakang untuk buka pintu. Ada solat sambil menangis dan pelbagai kepelikan lagi. Aku pernah membelek buku tersebut yang memaparkan pelbagai isu dalam solat dengan disokong oleh dalil hadis.

Aku tahu buku ini diHARAMkan kerana ia dilabel sebagai mirip pegangan Salafi Wahabi. Walaupun aku sendiri tidak beramal dengan kaedah yang dipaparkan dalam buku tersebut, tetapi aku tidak bersetuju ianya diharamkan sebegitu rupa seolah2 ia setaraf dengan ajaran sesat Ayah Pin!

Aku teringat tulisan aku pada 28 Jun lalu yg menyentuh isi kandungan buku Kasim Ahmad yg baru iaitu MENCARI JALAN PULANG: DARI SOSIALIS KEPADA ISLAM. Aku rasa tiada khilaf di kalangan ahli ilmu bahawa buku ini lebih berhak diHARAMkan dan diHARAMJADAHkan kerana mengandungi pendapat2 yang sesat, berbanding buku PELIK TAPI BENAR yang pada hemat aku ia mungkin mengelirukan tetapi masih berada dalam lingkungan pendapat ahli sunnah wal jamaah kerana berdalilkan hadis2 yg sahih pada pendapat penulis buku tersebut.

Maka dengan ini aku isytiharkan bahawa tindakan JAKIM merupakan satu tindakan PELIK TAPI BENAR kerana buku ajaran sesat Kasim Ahmad yang boleh merosakkan AQIDAH tidak diharamkan, manakala buku fiqh karangan Ustaz Abdul Rahman Mohamed diHARAMkan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails