Tuesday, September 23, 2008

POLITIK DI BULAN RAMADHAN

Aku sudah lama tak menekan keypad laptop ni. Namun aku punya masa untuk meneliti isu2 semasa yang bermain saban hari khususnya di Malaysia ini.
Di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini, seharusnya kita rebut untuk dapat ganjaran pahala berlipatkaliganda dengan buat amalan2 sunat yang pelbagai. Dari membaca l Qur'an, sedekah, zikir, solat sunat, hinggalah aktiviti2 kemasyarakatan. Tapi yang berlaku dalam dunia politik ialah sama sahaja baik di bulan lain mahupun dalam Ramadhan. Betapa banyak pembohongan demi pembohongan dibuat, kemudian didedahkan. Bayangkan kalau dihimpun pembohongan2 itu, betapa banyak dosa kita sudah lakukan. Bukan setakat orang yang buat pembohongan/fitnah sahaja yang berdosa, bahkan orang yang mendengar, membaca berita fitnah dan mempercayainya pun satu dosa juga. Dosa bulan puasa ni berkali ganda besar tau. Macam kalau buat baik, berkali ganda dapat pahala...

Dalam bulan puasa ni, bukan sahaja bohong betul kena tinggal, bahkan bohong sunat, harus pun digalakkan tinggal.

Jom kita habiskan baki2 hari terakhir Ramadhan 1429 ni dengan lebih banyak amalan dibuat. Tinggal sekejap Pak Syeikh Anwar, Pak Lah dan lain2 isu politik. Tapi yang memang kerja dia berpolitik, maka teruskan berpolitik dengan meninggalkan tipuhelah politik yang HARUS sekalipun. sama ada buat kenyataan sejujurnya, ataupun tak payah buat kenyataan langsung lagi baik. Kata Nabi yang maksudnya, "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, Katakanlah yang baik2, atau DIAM sahaja. "

WASSALAAAAM...

No comments:

Related Posts with Thumbnails