Thursday, September 18, 2008

MANA ROYALTI MINYAK ?

Mampat (Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu ) muncul lagi. Kali ini dengan cerita menghadap YDPA Sultan Mizan di Istana Terengganu di Kuala Lumpur pada 16 September lalu. Punyalah hebat mampat. Dahlah diterima mengadap, 16 september pula tu. Di saat rakyat Malaysia menantikan saat pertukaran kerajaan, YDPA menerima menghadap geng mampat.

Apa ceritanya kali ini? Menurut SInarHarian, mereka berempat yang terdiri dari Penasihat(Husin Ismail), Pengerusi(Fauzi Abu Samah), Timbalan (Tengku Ahmad Tengku Husin) dan Exconya (Salmi Ibrahim).

Semalam diorang buat kenyataan akhbar berkenaan tujuan menghadap YDPA, iaitu untuk menyerahkan Resolusi Kovensyen Royalti Petroleum beberapa bulan yang lepas. Pada hari konvensyen di mana dihadiri juga oleh Tun Salleh Abbas(bekas hakim negara), TanSri Tengku Razaleigh Hamzah(Bekas Pengerusi Petronas), dan beberapa ahli akademik, Perdana Menteri PaK Lah membuat pengumuman pengembalian wang royalti kepada kerajaan Terengganu. Hasrat Mampat untuk menyerahkan resolusi konvensyen ditangguhkan akibat pengumuman PM tersebut.

Tetapi kali ini mampat muncul lagi kerana ada ura2 mengatakan royalti minyak tidak akan dapat sebagaimana dijanjikan pada september ini. Hari ini sudah 18 september. Kata nak bagi awal september. Pak Lah memang tak boleh dipercayai. Samalah macam berita hari ini. Kata nak buat peralihan kuasa pada 2010. tup, tup, nak percepatkan pula. dah la tu, siap tukar kementerian dengan najib lagi. Dia ambil Pertahanan, najib ambil kewangan. Kononnya nak 'test' prestasi najib sebelum peralihan dibuat. banyak cantik muka ngko .........

Dengar kabornya wang royalti sebenarnya sudah habis licin dikikis. siap negatif lagi! Patutlah tak dapat. Padan muka ngko Mad Said. Dalam mukasurat yang sama, Ahmad Said buat kenyataan, "ORANG LAIN JANGAN NAK TUNJUK HERO". Banyak la ngko punya hero. Sebab ngko tak pandai jadi hero la, mampat muncul jadi hero rakyat Terengganu. Harapkan ngko, hampeh! Bak kata pepatah, "Harapkan pagar, pagar dah nak runtuh.."

No comments:

Related Posts with Thumbnails