Monday, March 23, 2009

MAT SABU CALON P 059 BUKIT GANTANG

Hari ni Pas Pusat bermesyuarat di Perak, dan pada sebelah malamnya Ceramah Pengisytiharan Calon akan diadakan. Sudah menjadi sifat tabi'i manusia mempunyai sifat ingin tahu. Lebih-lebih lagi benda yang diminati. Kalau lagi dekat, lagi debaran terasa, dan sifat ingin tahu lagi bertambah. Padahal kalau tunggu beberapa jam lagi, sudah tentu mereka akan tahu juga akhirnya. Begitulah yang berlaku di Kuala Terengganu dalam Pilihanraya Kecil P 036 Kuala Terengganu. Beberapa jam sebelum pengisytiharan calon, sudah ada sms yg beritahu siapa calon.

Penulis cuma nak buat tekaan sahaja. Ada sahabat yg dapat sms mengatakan calon adalah Abang Mat Sabu. Penulis rasa memang tepat kalau pilih abang mat. Antara nama yang naik ialah Abang mat Sabu dan Ustaz Idris Ahmad. Sebelum ni, ada juga cadangan Nizar tapi risikonya besar. Lainlah kalau lawannya Dr Zambry, ok juga. Ustaz Idris Ahmad pula kata orang tempatan , mungkin ada sesetengah Cina dan India yang fobia sebab 'keras'. Penulis faham 'keras' tu membawa erti Ustaz Idris bawa imej seumpama Ustaz Norazli, Ketua Pemuda Perak. Kata kengkawan, ustaz Norazli kalah bertanding PRU12 baru2 ni sebab imejnya yg tidak disenangi kaum bukan Islam. dengan kelantangan suara, agresif dan janggut panjangnya, memang agak fobia.

Manakala Abang Mat Sabu pula, beliau disukai oleh India dan Cina. Melayu Umno memang benci... itu sudah sememangnya. Jadi, kalau Abang Mat Sabu dipilih, maknanya undi India dan Cina boleh dijamin dari sudut politiknya. Tinggal sahaja melayu. Orang Umno memang tak akan undi Pas walau siapapun diletak melainkan ada undi protes kerana tak setuju dengan calon BN. Sekarang ini fokus patut ditujukan kepada pengundi atas pagar di kalangan melayu.

Kita tunggu malam ini siapa yang kena.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails