Sunday, February 22, 2009

APA KHABAR TERENGGANU?

Ni artikel yang di'email'kan oleh seorang sahabat lama;
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

Rata-rata rakyat Malaysia yang cakna politik bercakap isu Perak, Kedah, dan terbaru Selangor. Kalau di Perak, orang bercakap isu Pilihanraya Kecil Bukit Gantang dan isu MBnya(entah bila akan selesai), di Kedah dengan isu Pilihanraya Kecil di Bukit Selambau nya, manakala terbaru isu Ellizabeth Wong dan Pilihanraya Kecil Bukit Lanjan(bukan Bukit TeLANJANg). Orang Tranung pun tidak ketinggalan dalam mengikuti isu ini.

Aku yang biasa intai-intai isu apa nak 'highlight' di Tranung pun terheret sama dengan kancah politik PR di Perak, Kedah dan Selangor. Walaubagaimanapun, insyaAllah 'slow-slow' la kita bongkar isu di Terengganu. Aku teringin sangat nak tengok muka Datuk Bandar Mat Razali Kassim yang suruh kakitangannya pangkah BN dalam pilihanraya kecil KT tempoh hari. Sebenarnya, aku ada sikit-skit cerita orang dalam. Sebenarnya ahmad said memang arahkan buat survey berapa orang kakitangan kerajaan negeri yang mengundi di Parlimen KT. Kempen Pangkoh BN bukan sahaja dibuat di Majlis Bandaraya KT, bahkan di Wisman Darul Iman. Kalau di MBKT , Datuk Bandar yang jadi Balaci umNO BN, di Wisma Darul Iman pula, Datuk Mazlan Ngah, Pegawai Kewangan Negeri. SUK arahkan 2 kali staf Wisma Darul Iman berhimpun di Dewan untuk 'brainwash' kakitangan agar undi BN. Aku rasa nak muntah bila dengar crita ni. Bayangkan pegawai kerajaan yang sepatutnya bersikap BERKECUALI, tiba2 kempen terang2 suruh pangkah BN sedangkan Datuk Mazlan selaku Pegawai Kewangan Negeri, tunjuk contoh berkecuali kerana beliau merupakan salah seorang anggota Lembaga Tatatertib Negeri. Begitu juga dengan Datuk Bandar yang menjadi Pengerusi Lembaga Tatatertib Kakitangan Majlis Bandaraya. Waktu Datuk Mokhtar Nong(setiausaha Kerajaan Negeri)berucap kali pertama setelah beliau dilantik menggantikan Datuk Muhatar(bekas suk), beliau pun mengaku Umno sejak belajar lagi. Ini semua menandakan bahawa pegawai2 tinggi kerajaan negeri Terengganu tidak mengikut peraturan yang digariskan dalam 'General Order' atau Perintah Am Kerajaan yang menjadi 'bible' kepada setiap kakitangan awamdi Malaysia. NonPartisan yang diucapkan oleh pegawai2 tinggi negeri Terengganu rupa-rupanya membawa erti " MESTI SOKONG DAN JADI BALACI UMNO SECARA TERANG-TERANGAN!" .

Aku tunggu juga kot2 ada orang yang nak repot polis pasal Datuk Mazlan ni. Tapi sorang pun takda. Hampeh! Penakut nak mampus kakitangan awam ni.

Kalau semua Pegawai Tadbir Negeri macam ni, hancus lah negeri Terengganu. Malangnya nasib mu Mad Said Kerah Keng. Ada Setiausaha Sulit Kanan, hok dok paka gawa. Patutla ramai kakitangan x suka. Pertukaran pegawai hanya berdasarkan "accesibility"(line politik la tu..).Tidak berdasarkan seniority dan Merit. Sapa yg pandai bodek dan tunjuk "umno" lebih, maka dia lah senang naik pangkat. hok nampak hawa-hawa "hijau" ssikit, kena sekung di mana2, turun pangkat, statik dan macam-macam lagi. Ni la kerajaan anok beranok. Punyalah hebat dan "rajin" nya wan ahamad SU Sulit Kanan ni, ceramah pas pun dia turun sendiri kot2 ada kakitangan wisma yang pergi.

Nanti ada sambungan, tunggu email seterusnya...

No comments:

Related Posts with Thumbnails