Sunday, April 19, 2009

TERENGGANU BAKAL DAPAT MB BARU LAGI?

Terengganu bergolak lagi. Kali ini makin serius. Dikhabarkan 18 Adun sudah bersatu hati untuk tumbangkan Ahmad Said walau apapun terjadi. Mereka telah buat memorandum kepada DS Najib bagi mendesak ditukar Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu itu. Alasannya, Ahmad Said tidak efisien, banyak masalah tidak selesai. Bukan setakat itu sahaja, menurut sumber yang boleh dipercayai, sebulan dua lagi, Terengganu bakal menerima pelantikan Menteri Besar baru. Bagaimana pula cerita lama? Bukankah Tuanku Sultan Mizan tidak berkenan Si Derisa Jusoh? Ya, Betul... MB baru menggantikan Ahmad Said tidak semestinya Idris Jusoh. Ia boleh jadi orang lain, walaupun Idris lah di sebalik semua ini. Antara pemain utama 'drama' ini ialah Rosol Wahid. Jadi, kebarangkalian beliau jadi MB pun ada juga. Tapi mungkin juga orang lain. Sebab Rosol merupakan antara yang lantang menentang keputusan Sultan melantik Ahmad Said di peringkat awal. Dialah antara penderhaka besar! Kalau begitu siapa yang layak ganti MB? Waktu krisis MB tengah hangat dulu, sebelum Ahmad Said 'confirm' jadi MB, ada ura2 antara nama yang naik ialah YB Alias Abdullah, si peguam yang jadi Adun Alor Limbat tu. Baru2 ni penulis berbual dengan orang kuat Umno dalam Alor Limbat. Katanya, memang orang Umno melihat Alias antara yang bersih dan lebih 'jjurus' daripada pimpinan lain. Beliau dilihat lebih beragama daripada Ahamd Said. Tetapi waktu tu, beliau tidak bersungguh untuk menduduki Kerusi nombor satu kerajaan negeri Terengganu itu. Tapi katanya lagi, kali ini, YB Alias beria-ia benar nakkan jawatan tu.

Apa-apa pun, kita tunggu dan lihat saja lah apa yang bakal terjadi.

3 comments:

Insan said...

Berita Harian Online 8 Mei 2009

* MUTAKHIR

SUP bekas MB diminta tampil bantu kes SMS ugutan

KUALA TERENGGANU: Polis hari ini menggesa Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir, untuk tampil membantu siasatan kes khidmat pesanan ringkas (SMS) ugutan bunuh kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) Terengganu bulan lalu.

Gesaan itu dibuat Timbalan Ketua Polis Terengganu, Senior Asisten Komisioner (SAC II), Hamzah Mohd Jamil, pada sidang akhbar di sini, sebentar tadi.

HAJI MOHAMAD BIN JUSOH said...
This comment has been removed by the author.
HAJI MOHAMAD BIN JUSOH said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails