MENGULAS
KOMENTAR-KOMENTAR BERKAITAN ISU AMANAT HAJI HADI
Mutakhir ini, isu ‘Amanat Haji Hadi’ dilihat begitu jelas kembali menguasai
media arus perdana di negara kita. Media elektronik dan media cetak begitu
teruja untuk menganjurkan pendedahan,
ulasan dan anekdot-anekdot yang boleh dikaitkan dengan apa yang
dikatakan sebagai ‘Amanat’ tersebut. Sementara itu, pihak-pihak yang terlibat dalam
membicarakan dan membuat pendedahan isu ini meliputi menteri, JAKIM, Ulama’ Muda UMNO,pemimpin-pemimpin
politik, bekas-bekas ahli PAS, ahli-ahli akademik, tokoh-tokoh masyarakat dan
juga orang ramai.
Secara umumnya, hasil perbincangan dan pendedahan tersebut merumuskan
bahawa ‘Amanat’ tersebut telah membuktikan bahawa Presiden PAS, pimpinan PAS,
ahli PAS dan penyokong PAS telah menyeleweng daripada ajaran Islam yang tulen, mengamalkan
budaya kafir mengkafir dan merosakkan perpaduan masyarakat melayu Islam di
negara ini. Oleh itu masyarakat Islam di negara kita hendaklah menjauhkan diri
daripada organisasi PAS yang serba songsang itu.
Tidak dapat dinafikan bahawa ada di antara pihak-pihak yang memberikan
pandangan tentang isu ini begitu ikhlas dalam menyuarakan pandangan mereka. Harapan mereka ialah beberapa
kesalah-fahaman terhadap isu ‘Amanat’ itu dapat dirungkai secara lebih
objektif. Tetapi apa yang mereka tidak sedar ialah, isu ini sengaja diangkat
tinggi oleh pihak media perdana untuk diulas secara ‘ikhlas’ bagi menjayakan
agenda tersembunyi yang lebih besar.
Iaitu menghilangkan kredibiliti Presiden PAS dan PAS sendiri sebagai
wadah politik yang memperjuangkan Islam dan kepentingan ummat Islam di
Malaysia, yang majoritinya berbangsa melayu.
Hakikatnya, isu ‘Amanat’ ini ditimbulkan bukanlah bertujuan untuk
menyelesaikan kemelut-kemelut yang didakwa timbul daripada isu ‘Amanat’ itu. Tetapi ia lebih kepada menjayakan agenda
politik pihak tertentu sebagai perang propaganda bagi merosakkan nama baik PAS
di mata rakyat. Tambahan lagi, pilihanraya Umum ke-13 pun akan diisytiharkan
pada bila-bila masa sahaja. Ibarat kata pepatah; telunjuk lurus, kelingking
berkait.
Inilah sebabnya, kita dapati para pengulas yang mengupas isu ‘Amanat’
tersebut tidak hanya memfokuskan perbincangan kepada isi kandung ‘Amanat’
tersebut secara objektif. Bahkan, mereka sengaja meluaskan skop perbincangan
kepada prasangka-prasangka yang dibina di atas persepsi dan kesimpulan bahawa ‘Amanat
Haji Hadi’ telah mengkafirkan orang UMNO.
Dengan itu, ‘Amanat’ turut dikaitkan dengan;
1.
Isu kafir mengkafir dalam masyarakat melayu Islam di negara kita.
2.
Anekdot-anekdot tentang pengikut-pengikut PAS di kampung mereka yang mengkafirkan UMNO,
sembahyang dua imam dan tidak hadir jemputan kenduri kendara.
3.
PAS telah mengamalkan politik memecah belah dan
merosakkan perpaduan masyarakat melayu Islam di negara kita.
Walhal, untuk menyalahkan ‘Amanat Haji Hadi’ kepada 3 isu besart tersebut
memerlukan para pengkritik dan pengulas’Amanat’ terlebih dahulu membuktikan
perkara-perkara berikut;
1.
Dimanakah teks ‘Amanat Haji Hadi’ yang menyebut
secara terang dan nyata mengkafirkan orang UMNO?
2.
Adakah ‘Amanat Haji Hadi’ mengandungi gesaan
kepada ahli-ahli PAS supaya memulaukan masjid dan kenduri kendara orang-orang
UMNO?
3.
Apakah isu-isu politik yang dikenalpasti digunakan
oleh PAS untuk memecah belah dan merosakkan perpaduan masyarakat melayu Islam
di negara kita?
Mari kita lihat ‘Amanat Haji Hadi’, patah demi patah, baris demi baris;
“Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan
Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah
kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir,
mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh
kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan
mereka.
Percayalah saudara-saudara sekelian,
Perjuangan kita
adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad.
Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau
kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita
adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Budha. Kita tidak perlu
masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan
mengatakan 'politik suku, agama suku'.”
Intipatinya;
1.
PAS menentang UMNO dan BN dalam pilihanraya adalah
kerana UMNO dan BN mengekalkan perlembagaan penjajah yang tidak berlandaskan
syariat Islam, bukan kerana faktor namanya.
2.
Perjuangan PAS untuk mendaulatkan Syariat Islam di
medan politik pilihanraya adalah suatu bentuk jihad, di mana usaha-usaha
penerangan dan derma-derma untuk tujuan itu, juga termasuk dalam cabang-cabang
jihad.
3.
Perjuangan untuk menegakkan syariat Islam tidaklah
mudah kerana di sana ada halangan dan rintangan, oleh itu pendokong PAS
mestilah sentiasa mengharapkan pertolongan daripada Allah Taala.
4.
Menentang UMNO dan BN yang enggan menegakkan
Syariat Allah secara syumul memerlukan pendokong PAS bersabar dengan karenah
pendokong UMNO dan BN yang akan menggunakan jentera kerajaan, media, pemuda
tahan lasak dan sebagainya untuk menghalang usaha-usaha penerangan dan dakwah
yang cuba dilakukan oleh PAS. Bukan senang untuk berhadapan dengan legasi serangan
pemikiran yang ditinggalkan oleh penjajah.
5.
Jika serangan UMNO dan BN sampai ke tahap paling
ganas sehingga tidak mempedulikan batasan sistem demokrasi dan sampai ke tahap membahayakan
nyawa, pendokong PAS tetap perlu bersabar dan bertahan.Dan jika nyawa mereka diragut
dalam proses tersebut, kematian mereka tidak sia-sia, bahkan mereka syahid di
sisi Allah Taala.
6.
Sebagai orang Islam, kita perlu berhati-hati dalam
tutur kata kerana ada beberapa perkara yang boleh menjadikan seseorang Islam
itu murtad dan terkeluar daripada Islam, walaupun dia tidak menukar agamanya
secara langsung kepada Budha, Hindu atau Kristian.
7.
Antaranya sebab yang menyebabkan seseorang itu
murtad ialah dengan mengatakan bahawa agama suku dan politik suku, iaitu
mengatakan bahawa agama Islam terhad
kepada perlaksanaan rukun-rukun Islam semata-mata dan tidak mencakupi semua
aspek kehidupan termasuk politik dan pemerintahan.
Menjawab 3 persoalan tadi,
1.
Tidak ada kelihatan pada teks ‘Amanat Haji Hadi’
yang mengkafirkan orang UMNO.
Yang ada hanyalah ‘Amanat’ itu menyebutkan secara
umum, seseorang itu boleh menjadi murtad dengan mengatakan agama suku dan
politik suku. Tidak semestinya orang yang berkata begitu terus dihukum murtad,
dia boleh jadi murtad jika berkata begitu dengan faham.Tetapi, jika dia berkata
begitu kerana jahil, dia berdosa besar dan wajib bertaubat.
2.
‘Amanat Haji Hadi’ juga tidak langsung menyentuh
tentang gesaan kepada ahli-ahli PAS supaya memulaukan masjid dan kenduri
kendara orang-orang UMNO.
Yang ada ialah gesaan supaya ahli PAS bersabar
menghadapi apa jua ancaman dan karenah UMNO dan BN dalam berjihad menyampaikan
penerangan dan dakwah tentang perjuangan PAS untuk menegakkan Syariat Allah di
bumi Malaysia tercinta. Antara usaha berjihad menyampaikan penerangan dan
dakwah ialah mendekati orang-orang UMNO dan BN di masjid-masjid, kenduri
kendara dan mendirikan pusat khidmat masyarakat di setiap DUN. Bukan memusuhi
dan menjauhi mereka dengan mengkafirkan mereka.
3.
Persoalan ketiga berkaitan dengan isu-isu politik yang
dikemukakan oleh PAS di medan politik Malaysia telah mengakibatkan pecah belah
dalam masyarakat Melayu Islam di Malaysia, perlu dibincangkan dengan lebih
khusus dan tidak dalam ruang Amanat sebanyak 2 perenggan itu sahaja.
Isu-isu politik yang diperjuangkan oleh PAS sejak
60 tahun yang lalu tentulah terlalu banyak untuk disebut di sini. Antara yang
masih diperjuangkan ialah untuk memartabatkan sistem pemerintahan berteraskan
Syariah yang adil untuk semua, menuntut tadbir urus kerajaan yang telus dan
bertanggungjawab, memerangi peningkatan kadar jenayah tegar dengan
undang-undang jenayah Islam, membentuk kerajaan yang telus dan bebas rasuah.
PAS juga menentang cara berpolitik berasaskan dendam politik yang rakus dengan
memalukan musuh politik yang merupakan saudara melayu Islam dengan per tuduhan
zina dan liwat tanpa saksi yang disiarkan dalam media-media arus perdana selama
hampir 15 tahun. PAS juga menentang tindakan Kerajaan Pusat merampas hak royalti
minyak daripada kerajaan-kerajaan negeri kerana ia melanggar perjanjian yang
dibuat antara Kerajaan Pusat dan kerajaan-kerajaan negeri pada zaman Tun Abdul
Razak.
Saya fikir isu-isu ini bukan akan menyebabkan
orang melayu semakin berpecah belah, bahkan menyebabkan mereka semakin bersatu
dan semakin kuat untuk membawa Malaysia lebih ‘cemerlang, gemilang dan
terbilang.’
Terbaru, dalam tulisan Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin yang
bertajuk ‘Menilai Amanat Haji Hadi dengan Adil’, beliau telah memberikan ulasan
berpandukan kepada buku ‘Menuju PAS Baru’ karangan YB Dr. Mujahid Yusof Rawa
dan juga pengalaman peribadi beliau yang telah mengaitkan tindakan kafir
mengkafir adalah kesan daripada’ Amanat Haji Hadi’.
Pada pendapat saya, kita tidak boleh menyalahkan’ Amanat Haji Hadi’ kerana
segelintir kecil penyokong PAS salah faham terhadap apa yang disebut oleh
Amanat itu. Ini kerana Amanat itu terang dan jelas sekali tidak mengkafirkan
orang UMNO. Cuma dalam masa yang sama, ia turut mengandungi peringatan supaya
berhati-hati dalam tutur bicara, kerana akidah juga boleh tertanggal dengan
iktikad, perkataan dan perbuatan. PAS menjadikan al-Quran, as-Sunnah, Ijma’ dan
Qias sebagai dasar parti. Oleh itu, apa yang disebutkan sebagai ‘Amanat’ itu
perlu difahami mengikut konteks tersebut.
PAS dalam era kepimpinan Ulama’ sangat menekankan konsep perjuangan
berdasarkan berteraskan ahli yang berilmu dan beramal sejak di bawah al-Marhum Tuan
Guru Haji Yusof Rawa, bapa kesayangan YB Dr. Mujahid dan mantan al-Mursyidul Am
PAS yang pertama yang sangat dekat dengan hati setiap pendokong PAS. Para
ulama’ di dalam PAS termasuk Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
sendiri, sentiasa berusaha mentarbiyyah ahli-ahli PAS meningkatkan kualiti ilmu
dan amal mereka dalam kerja-kerja dakwah dan perjuangan Islam, sehingga kita
dapati pada hari ini tidak ada seorang pun ahli PAS yang menghukum orang UMNO
sebagai kafir.
Jika ada orang yang mengatakan hukum Islam tidak sesuai dijalankan pada
zaman moden ini atau menghina janggut Baginda Rasulullah SAW, mereka hanya
berkata akidah orang yang berkata demikian dalam keadaan bahaya kerana perkataan
sebegitu boleh menjerumuskan seseorang ke lembah murtad jika disebut dengan
faham, dan berdosa besar jika dengan jahil. Penentuan murtad sebenar mestilah
melalui proses mahkamah syariah, kerana seseorang yang mengeluarkan kalimah
kufur, mungkin jahil dan telah bertaubat tanpa pengetahuan yang mendengar. Maka
mahkamah syariahlah yang patut memutuskan kafir atau tidak kafirnya seseorang
lantaran perkataan atau perbuatannya. Ini memerlukan akta murtad.
Satu lagi isu ialah tentang PAS yang pada hari ini turut mempertahankan
perlembagaan Malaysia. Isu ini agak panjang untuk diulas di sini. Tetapi ia
adalah sesuatu yang tak dapat kita nafikan ialah Perlembagaan Malaysia pada
hari sudah banyak mengalami pindaan-pindaan. Dan terdapat juga beberapa elemen
dalam perlembagaan yang tidak bersalahan dengan Islam bahkan menepati dengan
sistem pemerintahan Islam. Mengenai perlaksanaan hukum hudud yang bertentangan dengan perlembagaan
persekutuan, PAS akan terus berjuang untuk meminda perlembagaan bagi tujuan itu
berdasarkan kerangka sistem demokrasi berparlimen yang adil dan telus, iaitu
dengan mendapat sokongan 2/3 majoriti ahli dewan Rakyat.
Yang menjadi masalahlah, pihak yang kononnya mempertahankan perlembagaan
seringkali bertindak melampaui batasan perlembagaan dan membelakangi hasrat dan
kehendak perlembagaan. Antaranya hak untuk bersuara telah dinafikan dengan
sekatan berupa akta dan undang-undang. Termasuk hak untuk setiap parti
politikmendapat akses kepada media secara adil.
Tulisan Dr. Maszlee Malek bertajuk ‘Apa ada dengan Amanat Hadi’ lebih menjurus kepada sebab sebenar
kenapa isu ‘Amanat’ ditimbulkan semula. Dr. Maszlee menyebutkan bahawa beliau
sendiri tidak nampak isu mengkafirkan UMNO terdapat dalam’ Amanat’. Ia artikel
yang pendek tetapi meyakinkan.
Membicarakan dan menilai isu ‘Amanat
Haji Hadi’ dengan cara yang paling adil dan saksama ialah dengan memberikan
ruang sependek 1 jam di media perdana untuk Presiden PAS untuk menjelaskan isu
yang dikatakan membelenggu masyarakat melayu Islam di Malaysia selama lebih 30
tahun.
Ustaz Zakaria
Ismail
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang
6 Januari 2013 bersamaan 23 Safar 1434 H
insanberpotensi@yahoo.com
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang
6 Januari 2013 bersamaan 23 Safar 1434 H
insanberpotensi@yahoo.com
2 comments:
Sila pautan pertukaran dengan saya http://joezuax.blogspot.com/
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)
Post a Comment